Dave goes to Skåne toppar i England - | Konferensvärlden
Mötesnytt > Dave goes to Skåne toppar i England

Dave goes to Skåne toppar i England

En oborstad, svärande engelsman vid namn Dave gör succéreklam för Skåne bland britterna. Enligt en omröstning i tidningen ”Campaign”, Englands ledande tidning inom media och reklam, hamnar ”Dave goes to Skåne” på andra plats i den listning av 2009 års bästa digitalkampanjer i England. Dave slog både varumärken som Samsung, Sony Playstation och BMW.

15 januari 2010, uppdaterad: 28 maj 2013

Dave är en tecknad figur som har huvudrollen i den digitalkampanj som Visit Sweden Tourism in Skåne och Malmö Turism lanserat i England under hösten. Dave, som pratar en ”svår” londondialekt med cockneyinslag är både provokativ och humoristisk, men har helt klart nått sin målgrupp, nämligen DINKS, dvs. Double Income No Kids, en yngre generation resenärer.
– Under 2009 var trenden att engelsmännen ville semestra hemma, säger Lena Andersson, marknadsansvarig på Tourism i Skåne, men genom vår kampanj har vi lyckats få britterna att överväga en skåneresa istället.

Dave är ironisk i sina uttalanden om Skåne, och eftersom han befinner sig i flera vackra, skånska miljöer blir ironin ännu tydligare. Om Dave uttalar sig sarkastiskt om Skåne så förhåller det sig säkerligen tvärtom, har britterna resonerat.
– När vi scannat av olika sociala medier har Dave dykt upp på en mängd olika bloggar och nätverk, säger Lena Andersson och hittills har flera hundratusen människor världen över upptäckt Daves framfart i Skåne. Och tittarantalet ökar hela tiden. Speciellt många inom marknadsföringsvärlden har uppmärksammat kampanjen och den allmänna uppfattningen är att den är modig och både roligt och smart genomförd, både kreativt och budskapsmässigt sett.
– Vi har absolut tankar på en fortsättning, säger Lena Andersson. Nu har vi skapat en närvaro på marknaden och en ökad kännedom om Skåne, men i nästa steg gäller det att generera bokningar. I vilken form det ska ske är ännu inte klart.





-Succékampanjen med Dave i England visar tydligt att det är på nätet resenärerna får idéer och inspiration och information om olika resmål, säger Pia Jönsson-Rajgård, VD för Skåne marknadsföringsbolag Tourism in Skåne. Vi ser det också på besökssiffrorna på Skånes egen turisthemsida www.skane.com. Statistiken för 2009 är just klar och visar på en ökning på inte mindre än 19 procent jämfört med 2008. besöksantalet var 1.190.243 eller cirka 3261 per dag



Sök igen

Senaste i Mötesnytt


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

Teatergatan 19, 411 35 Göteborg

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
 Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.