Viking Line vann Finlands främsta kvalitetsutmärkelse - | Konferensvärlden
Mötesnytt > Viking Line vann Finlands främsta kvalitetsutmärkelse

Viking Line vann Finlands främsta kvalitetsutmärkelse

Viking Line har utsetts till vinnare i 2009 års finska kvalitetspristävling. Viking Line vann i klassen för storföretag och större affärsenheter. Viking Lines VD Nils-Erik Eklund tog emot utmärkelsen av Finlands president Tarja Halonen under torsdagskvällens stora kvalitetsprisgala i Helsingfors.

13 november 2009, uppdaterad: 28 maj 2013

Finlands kvalitetspris Suomen Laatupalkinto delas årligen ut av organisationen Suomen Laatukeskus –Excellence Finland och tillfaller organisationer med verksamhet i Finland och är ett erkännande för utomordentligt arbete avseende utvecklingen av verksamhetens kvalitet och konkurrenskraft.

Tävlingen baseras på EFQM-modellen (European Foundation for Quality Management) och de deltagande organisationernas verksamhet värderas inom nio olika delområden: ledarskap, verksamhetsplanering och strategi, medarbetare, samarbetspartners och resurser, processer, resultat kunder, resultat medarbetare, resultat samhälle samt verksamhetens resultat. Viking Line fick jämna och höga poäng inom samtliga utvärderingsområden. Bolaget vann även kvalitetspriset för resebranschen, som arrangerades för första gången i år.

– Suomen Laatupalkinto 2009 är ett betydelsefullt erkännande för Viking Lines långsiktiga och systematiska kvalitetsarbete. Priset, som beviljats på basen av utvärderingar av externa sakkunniga, visar att vi är på rätt väg i vårt arbete; från säkerhets- och miljöledningssystem samt ledarskap till utveckling av tjänstekvaliteten i enlighet med EFQM-modellen. Ett tjänsteföretag som Viking Line bör framför allt vara lyhört för kundernas behov eftersom kundernas förtroende måste förtjänas varje dag på nytt. Även i detta arbete är människan i fokus, för kvaliteten står framför allt Viking Lines kunniga och motiverade personal, till vilkas förtjänst största delen av kvalitetspriset hör, säger Viking Lines verkställande direktör Nils-Erik Eklund.

Viking Line inledde sin trafik för 50 år sedan. Bolaget har transporterat över 169 miljoner passagerare under denna tid och har samtidigt skapat ett effektivt transportsystem för handeln och industrin. Viking Line har från första början haft som ambition att vara ”hela folkets flotta”.

– Deltagandet i kvalitetstävlingen har varit en nyttig och lärorik process. Utvärderingen vi fått från Suomen Laatukeskus ger oss en god grund för att även fortsättningsvis förbättra vår verksamhet, konstaterar Viking Lines operative direktör Harri Winter, ansvarig för kvalitetsutvecklingsarbetet.



Sök igen

Senaste i Mötesnytt


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

Teatergatan 19, 411 35 Göteborg

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
 Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.