Äkta kunskap rätt 2012 - | Konferensvärlden
Profiler > Äkta kunskap rätt 2012

Äkta kunskap rätt 2012

I en värld av lättförpackade lösningar längtar vi efter djupare kunskap och äkthet. Trendanalytikern Göran Adlén menar att nästa generation i arbetslivet inte kommer att acceptera dåliga möten.

Text: Astrid Feldreich

17 januari 2012, uppdaterad: 28 maj 2013

Göran Adlén är trendanalytiker, författare och expert på kommunikation, varumärken och ledarskap. Han står även bakom Trenddagen 2012, som i år håller till på Högberga Gård. KonferensVärlden passade på att träffa honom och prata mötestrender 2012.

Inflation i inspirationGöran tror att nästa generation som tar plats på arbetsmarknaden kommer att kräva bättre möten som ger någonting varaktigt. Därför måste företagen börja ta möten på allvar.
– Det nya sättet att mötas är egentligen det gamla. Äkta möten handlar om syfte och kvalitet, och inte så mycket om formen. Pendeln vänder tillbaka från lättsamma framträdanden och möten för att legitimera konferensen för Skatteverket till något som faktiskt ger en djupare insikt. Konferenser måste förmedla kunskap och en berättelse som berör åhörarna. Dagens generation kommer inte att acceptera dåliga möten med intetsägande föreläsningar.
I kölvattnet av självhjälpsböcker har mängder av inspirationsföreläsare dykt upp med snabba lösningar för att vi ska må bättre. Göran menar att vi har blivit inspirationsnarkomaner ständigt på jakt efter något nytt som ska inspirera oss.
– Det har gått inflation i inspiration. Alla ska inspireras och alla ska inspirera andra. Men är det verkligen inspiration vi vill ha? Jag brukar jämföra den typen av föreläsningar med att köpa en platta öl. Någon håller en lättsam show som ger lite spridda skratt. Dagen efter minns man inte mycket och har egentligen inte med sig något konkret. 2012 söker vi den äkta kunskapen, fördjupningen som gör att vi tänker i nya banor.

Söker det genuinaUpplägget på konferenser i dag är nästan alltid likadant. En god lunch följt av en keynote speaker, paneldiskussion och grupparbeten. Göran misstänker att det ensidiga programmet handlar om lättja och okunskap; det är enkelt att upprepa samma koncept som föregående år men byta ut konferensanläggning och talare. Han tycker att mötesbokare ska våga ta kampen med ledningen och vara lite obekväma. Göran tror även att vi kommer att få se allt fler professionella mötesbokare som kan konsten att sätta ihop ett intresseväckande program för konferensen.
– Ta in talare som ifrågasätter och ger nya tankar eller kunskap. Våga bryta mönstret. Vi söker lärande 2012, inte en ”quick-fix”. Under den senaste paneldebatten jag var med och arrangerade tog vi upp ett antal personer från publiken som fick sitta med i panelen i stället för de förväntade experterna. Det skapar ett oväntat möte.
Han drar parallellen till förra årets stora trend – att baka surdegsbröd och göra egen korv.
– Vi vill att det vi skapar och omger oss med ska ha en historia och vara äkta. I år söker vi ännu mer efter det som är genuint.
För konferensanläggningar betyder det att skapa något unikt. Numera har i princip alla god mat, schysst teknik och ljusa lokaler. Och enligt Göran har inte mycket hänt i branschen sedan han började föreläsa 1999.
– För att sticka ut krävs något extraordinärt. Som Cape East i Haparanda med världens största bastu i form av en ”träkyrka”. De har lyckats skapa ett bestående intryck.

Närvaro på nätetEn annan hjärtefråga för Göran är sociala medier och varumärken. Sociala medier är inte längre en ny trend utan något som är här för att stanna, vilket får konsekvenser för företagen. Under de flesta möten i dag pågår det många parallella virtuella möten. Folk sitter till exempel med sina mobiler under föreläsningar och delar med sig av vad de tycker och tänker.
– Företag äger inte sina varumärken längre. De måste förstå att det är konsumenterna som styr framgången. Ett snedsteg kan lätt spridas via Twitter och Facebook, vilket ställer höga krav på försäljning och kundservice. Det gäller att ha en plan och vara närvarande och bevaka vad som skrivs på olika sociala medier och webben. Företaget måste vara lättillgängligt för kunden och hitta ett samspel som fungerar.
I en snuttifierad värld med tweets på 140 tecken och korta uppdateringar söker vi bestående värden. Därför hävdar Göran att en trend är att bjuda på kunskap snarare än enkelspårig information om oss själva eller vårt företag.
– I stället för att lägga upp en bild på kantarellerna du nyss plockat på Facebook kanske du lägger upp din farmors gamla recept på kantarelltoast. Oavsett kanal vill vi förmedla en djupare kunskap 2012.



Sök igen

Senaste i Profiler


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

Teatergatan 19, 411 35 Göteborg

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
 Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.