Elmia – motorn för destinationen Jönköping - | Konferensvärlden
Reportage > Elmia – motorn för destinationen Jönköping

Elmia – motorn för destinationen Jönköping

Vid årsskiftet gick Jönköping kommun och näringsliv ihop för att skapa Destination Jönköping. Turistbyrå, hotell- och konferensbokning, näringsliv, kommun och en convention bureau ligger nu under ett och samma tak. Mål? Att locka människor och företag samt stora arrangemang till Jönköping. Till sin hjälp har Destination Jönköping Sveriges tredje största mässanläggning, Elmia.

Text: Livia Jakobsson

4 september 2009, uppdaterad: 28 maj 2013

Jag träffar Miléva Blomberg, affärsområdeschef på Destination Jönköping, och Mim Andersson, business area manager på Elmia Meetings, i Elmias kongress- och konserthus. Det märks att det inte är första gången som Mim och Miléva har att göra med varandra.
– Vi jobbar alltid ihop och vi är destinationen Jönköping tillsammans. Vi är väldigt beroende av varandra för att lyckas, säger Mim, som ansvarar för alla möten, kongresser, event, konferenser och uthyrningar på Elmia. Miléva ansvarar för Jönköpings hotell- och konferensbokning, som nu ingår i Destination Jönköping.
– Genom oss så får kunderna en enda kontakt när det gäller konferens- och hotellbokning. Elmia är självklart en stor dragare till destinationen, förklarar hon.

Stora arrangemang
Vid årsskiftet bildades inte bara Destination Jönköping utan även Jönköping Convention Bureau. Dessa två ska marknadsföra Jönköping och skapa en enhetlig syn på de värden som kommunen representerar. Förhoppningen är att bland annat locka stora arrangemang till staden.
– Vi värnar för att destination ska utvecklas och är glada för att det har bildats en convention bureau. Alla ska känna igen sig i destinationen och vem man ska vända sig till. Andra destinationer har redan gjort det här med framgång, säger Mim.
Elmia är Sveriges tredje största mässanläggning, sett till antal kvadratmeter, och har en lång tradition inom mässbranschen. I dag arrangerar Elmia bland annat cirka 15 egna mässor per år på ett mässområde som är 34 000 kvadratmeter stort och med ett grönområde på 300 000 kvadratmeter.
– Vi har förutsättningarna att ha både stora och små arrangemangen. Vi är en mindre destination med en stor och flexibel anläggning. Elmia är en fullserviceorganisation som kan erbjuda unika upplevelser vid mässor, event, kongresser, konferenser, möten och uthyrningar, säger Mim.
Elmias verksamhet bidrar till stora intäkter till kommunen när det gäller boende, handel och infrastruktur. När ett möte eller evenemang kommer till Jönköping är det många får ta del av de positiva effekterna.
– Vi är med från start när Elmia planerar en mässa och gör genast en behovsanalys. När Elmia Wood, som är världens största skogsmässa, går är det jättetryck på hotellrum. Elmia är helt klart motorn för destinationen, säger Miléva.

Viktigt med möten och mässor
En av destinationens främsta fördelar är dess läge i Sverige. Då Jönköping ligger mitt emellan Stockholm och Göteborg gör att det är lättillgänglighet för en stor andel människor och företag.
– Vi är ett neutralt läge för många och på en 35 mils radie når vi 80 procent av befolkningen. Det är väl så att alla vägar bär till Jönköping, skrattar Miléva.
Dessutom jobbar Destination Jönköping kontinuerligt med servicefrågor. Alltifrån buss- och taxichaufförer till hotellpersonal får går serviceutbildningar. På Elmias mässor finns alltid Destination Jönköpings representanter på plats och sköter många av värdskapsfrågorna. Att det pågår en lågkonjunktur märks inte direkt då Elmia i dagsläget är mitt uppe i en utbyggnad för 30 miljoner kronor. Förhoppningen på framtidens mässor är stor.
– Möten och mässor kommer det alltid att finnas behov av. Internet utesluter inte att människor måste mötas. Det visar till exempel Dreamhack som går på Elmia som är världens största datorfestival. Dreamhack lockar 10 000 deltagare som under fyra dagar sitter uppkopplade. Även för dessa datorfantaster är det jätteviktigt att ha en personlig träff, berättar Mim.
Tack vare sin långa erfarenhet inom mässbranschen så har Elmia utveckla en djup kunskap inom varje bransch och försöker ständigt vara i framkant.
– Vi vill vara med och utveckla varje bransch vi jobbar med. Elmias ledord är öppenhet, trygghet och progressivitet och jag tycker det är fantastisk arbetsplats att jobba på, säger Mim.
– Och med, fyller Miléva snabbt i.



Sök igen

Senaste i Reportage


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

Teatergatan 19, 411 35 Göteborg

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
 Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.