IT-entreprenören som förändrade Sverige - | Konferensvärlden
Reportage > IT-entreprenören som förändrade Sverige

IT-entreprenören som förändrade Sverige

Jobbsmart Under den så kallade IT-yran på 1990-talet var Johan Staël von Holstein en av branschens allra kändaste och mest frispråkiga profiler. Han är fortfarande en aktiv samhällsdebattör och kolumnist, som gärna vill sprida sin omfattande kunskap om digitaliseringen och dess möjligheter och utmaningar.

17 oktober 2017,

Johan Staël von Holstein var en av grundarna av det framgångsrika IT-bolaget Icon Medialab 1996 och senare av Speed Ventures och Letsbuyit.com. Han var även grundare och VD för Iqube mellan år 2005–2009 och har länge ansetts som en av Sveriges mest inflytelserika beslutsfattare inom internet och förespråkare för entreprenörskap, och samtidigt en person som alltid varit generös med att dela med sig av sina erfarenheter, tankar och idéer.

- Som alltid vid finansiella bubblor finns det en underliggande, reell och verklig fundamenta. Bubblan uppkommer bara av giriga bankers som försöker kasta sig på tåget. Har man en enastående förmåga/tur att rida vågen rätt kan man bli hjälte och förmögen.

Internetdrömmarna realiserade idag

Men han konstaterar att om man hamnar fel kan det gå illa hur bra man än varit.

- När vi körde igång IT-vågen i mitten på 1990-talet fanns ingenting. Inga användare, inga bredband, inga betallösningar, ingen betalningsvilja, ingen logistik och inga distributörer. Idag finns ju allt det där och då blir våra drömmar från då äntligen realiserade. Vi hade rätt! Det tog bara längre tid. Viktigare nu är, menar han, att entreprenörskapet har kommit igång och att all infrastruktur för att det ska fungera håller på att byggas upp. Nu finns förebilder, riskkapital, affärsänglar, inkubatorer (som vet vad de gör!), utbildning och nätverk. Det vi satte igång har förändrat Sverige, konstaterar Johan Staël von Holstein.

Förändring är nödvändig och konstant

Idag ligger hans fokus på hur företag och organisationer på bästa sätt ska använda sig av internet och den digitala utvecklingen för att öka sin försäljning och utveckla sin verksamhet.

- Min grundinställning är att förändring är nödvändig och konstant och att den ska bejakas och omfamnas med tillit, ansvar och flexibilitet. Nu kommer den tredje vågen av internetrevolutionen och den är fantastisk! Jag har i 20 år skrikit efter integrerade microvalutor och individuellt ledarskap av hela vårt digitala fotavtryck. Återigen har det tagit fruktansvärt lång tid och det sker på ett sätt som jag inte hade förväntat mig men det är ett oåterkalleligt och fundamentalt och företag måste förstå, förändra sig och anpassa sig till en ny och fragmenterad Internet-struktur. Blockchain-teknologin kommer att vända upp och ned på allting och människan kommer återigen att vara i centrum.

Fokus på entreprenörskap

En annan sak som ligger Johan Staël von Holstein mycket varmt om hjärtat, och som han menar är helt grundläggande för den fortsatta samhällsutvecklingen, är entreprenörskapet.

- Jag vill inte idealisera, men jag menar att entreprenörskapet är det bästa och finaste man kan ge sig i kast med, både som individ och som samhällsmedborgare. Det är den ultimata friheten, det viktigaste för människan. Det handlar om att våga, att ta personligt ansvar och att välja den risknivå man vill. Men man måste vara beredd att jobba hårt. Alla kommer inte att lyckas, men det är resan som är mödan värd, och vem vill inte lyssna till den sträng som brister än att aldrig spänna en båge?

Johans fem råd till företag som vill öka sin försäljning på nätet:

  1. Var ert varumärke troget!
  2. Fördjupa ert varumärke! Stå för något!
  3. Engagera era kunder!
  4. Interagera med era kunder!
  5. Arbeta och välj noggrant era influensers att jobba långsiktigt med.

Fakta:

Johan Staël von Holstein (född 1963) utbildade sig till civilekonom vid Stockholms Universitet, och har läst informationsteknologi i Lund, spanska, tyska och franska i respektive länder samt MBA-kurser på Harvard och INSEAD i Singapore.

Han började sin karriär inom Kinneviksgruppen och har själv drivit flera egna framgångsrika bolag därefter. De senaste åren har han investerat och hjälpt olika startups att växa och han skriver även artiklar och krönikor i bland annat Metro. Man kan följa honom på alla sociala medier under hans namn eller Johanstael.

Taggar/Etiketter
Arbetsliv  Digitaliseringen  


Senaste i Reportage


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
 Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.