Kongressdestination Sverige ger klirr i kassan - | Konferensvärlden
Reportage > Kongressdestination Sverige ger klirr i kassan

Kongressdestination Sverige ger klirr i kassan

Sverige har kapaciteten att fördubbla antalet internationella kongresser. Det menar Björn Masuhr, expert inom mötesindustrin, styrelseledamot i MPI samt författare till Kongresshandboken.

Text: Astrid Feldreich

15 april 2011, uppdaterad: 28 maj 2013

Vi sitter på ett kafé på Södermalm i Stockholm och diskuterar mötesindustrins framtid och hur Sverige ska kunna växa som destination för kongresser.
– Runt om i landet pågår ett intensivt arbete med att hjälpa framstående forskare och andra engagerade personer så att de vågar, vill och kan bjuda in de organisationers möten de själva gästar utomlands, säger Björn.
I dag finns det en djungel av nya engelska uttryck och prefix inom destinationsutvecklingen. Och det är inte alltid helt enkelt att veta vad som är vad. Men enligt Björn Masuhr är det angeläget att såväl besöksnäringen som politiker lär sig skilja turism, kultur- och sportevent från den renodlade mötesindustrin. Bara jag nämner Convention Bureau och turistbyrå i samma mening blir Björn engagerad.
– Den som tror att en Convention Bureau är en turistbyrå som bytt namn har fel, säger han. Tyvärr blandar fortfarande alltför många ihop begreppen.

Även mindre städer på möteskartanBjörn har arbetat inom mötesindustin sedan 80-talet, och berättar att det är först de senaste åren som utvecklingen av Convention Bureaus verkligen tagit fart. Vad är då en Convention Bureau? Den svenska definitionen har hittills varit luddig. Därför har Björn, tillsammans med landets 16 Convention Bureaus, arbetat fram en utförlig definition av begreppet. Huvuduppgiften är att vara en icke-vinstdrivande organisation som med hjälp av nationella och internationella möten och evenemang bidrar till utvecklingen och marknadsföringen av en ort/region. Med hjälp av en långsiktig och väl förankrad strategi bli en viktig samarbetspartner för kommunen, landstinget, universitetet/högskolan och andra myndigheters långsiktiga arbete med att utveckla sin verksamhet. Och enligt Björn behövs de inte bara i stora städer. Som exempel på mellanstora städer som lyckats sätta sig själva på den internationella möteskartan tack vare en Convention Bureau nämner Björn Gävle, Örebro och Borås.
– En Convention Bureau är specialist på att hjälpa till med att locka mötet till en stad. En kommun, en myndighet, universitet eller en yrkesförening ordnar inte möten för att fylla hotellen eller mötesanläggningarna med gäster. De gör det för att utveckla sin verksamhet, sprida kunskap och utveckla sin forskning och så vidare. Beläggning blir ett resultat av att mötet genomförs på orten.

Stockholm i världstoppenAntalet kongresser i världen ökar i takt med att nya ämnen tillkommer inom bland annat forskningen. Enligt ICCA, International Congress and Convention Association, finns det omkring 19 000 internationella möten som kan klassificeras som organisationsmöten - kongresser. Lägg därtill roterande EU- och andra statliga möten, företagsmöten och kommersiella arrangemang så kan antalet troligtvis mer än fördubblas.
I dag omsätter mötesindustrin, det vill säga kongresser, konferenser, affärsmöten och interna företagsevent utanför det egna kontoret, årligen omkring 125 miljarder kronor i Sverige. Stockholm är redan en av världens tio främsta mötesstäder, och Göteborg ligger också med i toppskiktet. Ändå menar Björn att vi kan gå från 163 internationella möten, år 2008, till det dubbla på tio år. En deltagare på en internationell kongress omsätter i snitt mellan 3 900 och 5 200 kronor per dygn. Det säger sig självt att det handlar om mycket klirr i Sveriges stadskassa om vi fördubblar antalet kongresser. Potentialen i Sverige som mötesland är stor.
– Stockholm och Göteborg har aldrig haft så många kongressdeltagare som de hade 2010. Det är inte antalet kongresser utan deltagare som ger lönsamhet på sikt. Med bygget av nya Waterfront kan man dessutom se hela Stockholms innerstad som en enda stor anläggning, med gångavstånd mellan de olika hotellen kring Centralstationen. I dag finns det uppskattningsvis runt 30 000 personer i Sverige med beslutsfattande ställning och som ingår i ett internationellt nätverk. De är så att säga vår råvara och det är den vi ska förädla – då stärker vi Sverige som forskarnation, som besöksmål och som ett trendigt land.

Nya arenor inte alltid mötesanpassadeHösten, med september och oktober i spetsen, är fortfarande mötesmånaderna nummer ett.
– Men drygt 30 procent att alla kongresser sker sommartid vilket betyder att vi har en stor kapacitet som vi ännu inte utnyttjar i hela landet, säger Björn.
Även mindre konferensanläggningar utanför storstäderna har allt att vinna på att stora kongresser kommer till Sverige.
– Då det blir fullt på centrala hotell så trycks möten och event ut till alla anläggningar på någon mils avstånd. Detta ger beläggning och en fantastisk möjlighet för både anläggningar och kunder att upptäcka nya pärlor nära sin hemmaplan, menar Björn.
Det senaste året har ett stort antal nya sport- och multiarenor byggts runtom i Sverige. Björn är delvis kritisk till att så många arenor planerats och byggts utan att uppdragsgivaren eller arkitekten haft kunskaper om vad som krävs för att byggnaden ska fungera för olika typer av möten. Men självklart byggs det även bra anläggningar. Till exempel har Karlstad ett nytt kongresshus i världsklass.
– Att bygga en ny sportarena – som många gjort eller tänker sig att göra – innebär inte per automatik att de kan ta emot fler kongresser. Ta en stol på en arena eller konserthus. Den är gjort för att sitta på ett par timmar, men en kongress pågår i snitt 3,9 dagar. Det är bara ett exempel, sedan tillkommer frågor som ljud, logistik, behovet av många små mötesrum, utställningsytor och mat som ska fungera på ett helt annat sätt än i samband med ett idrottsarrangemang.
Flera nya anläggningar som försöker locka till sig kongresser är dessutom byggda för konferenser. De fungerar inte fullt ut och skapar därför problem för gästen och dålig lönsamhet för ägaren.
– Detta är kunskap som många arkitekter har börjat fråga mig och andra som arbetat med att genomföra kongresser om. Så i framtiden hoppas jag att det blir bättre, säger Björn.



Sök igen

Senaste i Reportage


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

Teatergatan 19, 411 35 Göteborg

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
 Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.