Moderna Kompetenser brinner för utveckling - | Konferensvärlden
Reportage > Moderna Kompetenser brinner för utveckling

Moderna Kompetenser brinner för utveckling

Jobbsmart Moderna Kompetenser har mer än 50 års samlad erfarenhet av affärsutveckling, både för egen del och för andras. Företaget startades av David Åberg och Pelle Dohlwitz för två år sedan. Framgången kan man tacka ett gediget nätverk av konsulter med modern och aktuell spjutspetskompetens inom sitt område för.

30 maj 2016,

Foto: Anna Diebitsch Antoni

- Moderna Kompetenser finns för att vi inom fem år ska bygga en ”non profit”-skola som ser till att slussa ungdomar ut i arbete. Vi har idag alltför många nyanlända och unga människor som går utan arbete. Det är en skatt som vi i Sverige har och genom att utbilda dessa i ”moderna kompetenser”, det vill säga sådana som behövs på företag just nu, vill vi bidra till att ge av våra egna kompetenser, berättar David Åberg.

Nya kunskapsområden

De speciella sakkunskaper som det kan handla om är exempelvis Big Data, digitalisering, jämställdhet, det visionära ledarskapet och försäljning.

- Detta är några av de kompetenser som vi anser vara moderna just idag. Om fem år kanske det ser annorlunda ut och därför jobbar vi hela tiden på att öka antalet partners. Tanken är att partners ska bli lärare i den framtida skolan. 

Moderna Kompetensers övergripande syfte är att göra sina kunder nöjdare, medarbetarna skickligare, strukturerna på företaget starkare och - som en positiv konsekvens av detta - också lönsammare.

- Vår nyfikenhet och vårt brinnande intresse för personlig utveckling är det som hjälper våra kunder att skapa engagemang, delaktighet och kommunikation, både inom sin egen organisation och i sina kundrelationer.

Stora förändringar krävs

Eftersom ingen organisation eller väg till utveckling är statisk, eller ens rak, arbetar man med ständigt alerta konsulter som alla delar intresset för moderna kompetenser. Ett sätt är att själva smaka på nya områden som inte har utnyttjats tidigare. Sedan ett och ett halvt år tillbaka spelar företaget in en pod som kommer varannan vecka, och nu under våren börjar man även dela sin kompetens via olika webinars.

Och en bransch som står inför särskilt stora förändringar just nu är mötesbranschen, konstaterar David Åberg.

- Efter åtta år i hotellbranschen och hela mitt yrkesliv med försäljning, så är min tes att kursgårdar, mötesanläggningar och hotell helt behöver förändra sin syn på försäljning. Den gamla säljaren som visar hotell, är på mässor och skriver offerter behöver ändra sitt fokus. Kundresan har förändrats dramatiskt de senaste åren och det är lite märkligt att flera mötesanläggningar jobbar med sin försäljning på exakt samma sätt som för tio år sedan. Jag tror på en revolution här, avslutar han.

Fakta:
Moderna Kompetenser startades år 2014 av David Åberg och Pelle Dohlwitz. De två grundarna har tidigare bland annat arbetat i hotellbranschen, med ledarskapsutbildningar och i personlig asssistansverksamhet.

Taggar/Etiketter
Arbetsliv  Hotell  Konferens  Utbildning  


Senaste i Reportage


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Lediga jobb

Fler lediga jobb

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
 Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.