Satsning på medarbetare hemligheten bakom framgångsrik hotellgrupp - | Konferensvärlden
Bar Amuse, Hotel Pigalle
Falkenberg strandbad
Ristorante Bellora
Ystad Saltsjöbad
Reportage > Satsning på medarbetare hemligheten bakom framgångsrik hotellgrupp

Satsning på medarbetare hemligheten bakom framgångsrik hotellgrupp

Hotell ESS Group verkar inom hotell-, restaurang- och konceptutveckling och har som vision att skapa unika mötesplatser som gestaltas av unika karaktärer. Mycket tack vare stort fokus på personalpolitiken har man lyckats sätta en personlig prägel på sina hotell, något som i sin tur skapar minnesvärda gästupplevelser.

16 mars 2017, uppdaterad: 16 mars 2017

ESS Group, med säte i Göteborg, har skapat och driver idag ett antal unika varumärken i hotell- och restaurangbranschen - från Ystad i söder till Funäsdalen i norr.

Som grund för alla projekt ligger destinationsutveckling och ett starkt ägarengagemang, med målsättningen att skapa upplevelser bortom det vanliga. Och en av de viktigaste pusselbitarna för att uppnå detta är företagets personalpolitik.

- ESS är ett värdestyrt företag och har arbetat med en klar vision, målsättning, servicelöfte och värderingar sedan 2010. Detta är ledande i allt vi gör. Vi försöker göra det synligt i vardagen för våra medarbetare, alltifrån personalmatsalen till vårt lilla häfte där våra värderingar, vision, målsättning och serviceguidelines finns samlade, berättar Carl Lundgren, försäljningsdirektör och en av grundarna till ESS Group. 

Utvecklat egen app

Företaget har också utvecklat en intern app för i-phone och android, där man kommunicerar nyheter, skills, kampanjer och där man har en social chatt. Häftet har alla anställda alltid med sig i kavajfickan och den interna appen finns ju i mobilen. Och vid all nyrekrytering av personal utgår man från värderingsverktyget.

- Vi tror mer på att anställa folk med rätt attityd och personlighet; därefter tittar vi på vilka kvalifikationer som krävs för den specifika tjänsten. Rätt inställning till livet, arbetet och människor är viktigast, konstaterar Carl Lundgren.

Gästkvalitet högst upp på agendan

ESS får ofta höra att dess personal upplevs som "äkta" och genuint engagerad i sina gäster.

- Det är nog för att de lever efter våra värderingar. Vi har kontinuerlig uppföljning så att vi ser hur gästnöjdheten efterlevs, och gästkvalitet står alltid högst upp på agendan på alla våra möten! Sedan tror jag vi är duktiga på att förmedla och förklara vikten av helheten kring våra koncept; en röd tråd och snygg design är en liten, men viktig, del. Vi säger själva att vi inte säljer hotellrum utan en upplevelse, och förstår man den skillnaden så blir leveransen också annorlunda.

Men visst har man stött på hinder och problem; något som ju är naturligt, för att inte säga oundvikligt, när man jobbar med människor.

- Vi är ju inte heller världsmästare på det vi gör. Men vi har själva provat oss fram och om vi lyckas behålla en ödmjukhet till att vi alla gör fel så blir nog våra kollegor mer förstående. Och vårt värderingsverktyg gäller även internt och det är det som fungerar som kompass för hur vi hanterar olika situationer.

Startar upp egen akademi

Under 2016 lade man ett stort fokus på HR generellt, bland annat genom employer branding, företagets egna medarbetar-app, rekrytering, kompetensutveckling och talangtrappa och just nu planerar man för uppstarten av sin egna ESS Academy.

- Med ESS Academy har vi en ambition att på sikt starta en extern akademi, med målsättningen att höja statusen och kompetensen i hela vår bransch.

Enligt Carl Lundberg handlar all personalpolitik om att leva som man lär.

- Vi förstår att det som skiljer oss i slutänden är hur våra medarbetare levererar. Lyckas vi kommunicera och leva vårt koncept, kommer våra medarbetare känna stolthet och då känns upplevelsen äkta. På våra hotell pågår en ständig införsäljning av att komma och jobba hos oss. Kan vi göra våra gästers vistelse så bra att de inte bara vill bo hos oss utan även jobba hos oss, då har vi lyckats, konstaterar han avslutningsvis.

Fakta:

I Göteborg driver ESS idag boutiquehotellet Pigalle och lifestylehotellet Bellora. Söderöver ligger klassiska Malmöhotellet Mäster Johan, destinationshotellen Ystad Saltsjöbad och Falkenberg Strandbad, samt exklusiva Villa Strandvägen. I augusti 2017 öppnar även The Steam Hotel i det 100 år gamla ångkraftverket i Västerås.

ESS Group är även aktiva partners i ett flertal restauranger som Barabicu, Tranquilo, Villa Odinslund, Villa Johanneberg, Port du Soleil, Brasserie Lipp, 8ight samt Spik Studios som utvecklar personliga koncept inom hotell, restaurang och offentliga miljöer.

Läs mer om ESS Groups hotell på Konferensguiden.se Vi erbjuder kostndsfri bokningshjälp!



Senaste i Reportage


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
 Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.