Så lyckas du på nätet - | Konferensvärlden
Reportage > Så lyckas du på nätet

Så lyckas du på nätet

Jobbsmart Att lyckas med sin marknadsföring i sociala medier handlar till stor del om psykologi, och det skiljer sig inte så mycket från hur vi bör bete oss i andra sammanhang. Det säger Alexander Morad, grundare av och vd för den snabbt växande sociala mediebyrån Bright Mind Agency.
– För att bygga relationer digitalt är det viktigt att man vågar visa sig social, sårbar och personlig. Man ska inte heller försöka vara något man inte är.

Text: Mia Bornberger

2 november 2022,

Du driver egen reklambyrå och är flitigt anlitad som föreläsare i ämnet. Men ditt entreprenörskap i den här branschen började med att du avskydde allt som hade med annonsering att göra. Hur hänger det ihop?

– Det stämmer – jag grundade företaget för att jag hatade reklam. Min tanke var då helt enkelt att jag skulle försöka göra reklam som var mer relevant och smartare, och det har alltid varit filosofin på Bright Mind. Sedan är det ju så att om man vill åstadkomma förändring så är utbildning en klok väg att gå och då är föreläsningar ett bra sätt att nå ut.

Hur ska man då tänka för framgång i sociala medier?

– Många går ofta direkt på sälj, men man behöver se till hela den sociala biten. Interagera med följarna på samma sätt som du gör i andra sammanhang. Det finns en social kod för hur man beter sig, det vill säga att man presenterar sig, bygger upp ett förtroende och så vidare. Jag brukar jämföra det med en nattklubb. De flesta går inte fram till en främling och säger: ”Hej, vill du följa med mig hem”. 

Vad är då ett relationsbyggande inlägg för exempelvis en konferensanläggning?

– En konferensanläggning skulle exempelvis kunna lägga ut en video om: ”De fyra vanligaste misstagen vid bokning av en konferens – så gör du för att undvika dem”. Personen som tittar på det klippet är förmodligen någon som tänker boka en konferensanläggning och som säkert kommer vilja se fler filmer gällande det. Nästa film kan då handla om att bygga förtroenden och få någon att skratta. Först i det här skedet bör man börja berätta om sin anläggning, om det utmärkta läget, den prisbelönta kocken och så vidare. Då kan man också bli mer personlig utan att vara påträngande.

Och ärlighet varar längst?

– Absolut. Låtsas inte att du är premium om du är billigast i stan, utan vänd det till din fördel: ”Vi tummar aldrig på kvaliteten, men kan hålla ett lågt pris därför att vi litar på att våra gäster till stor del kan sköta sig själva och inte behöver personal i receptionen dygnet runt.” Man ska identifiera anledningen och göra den till sin styrka, att vara prisvärd är ju inte en nackdel för kunden.

Finns det något perfekt antal inlägg man bör göra per dag, vecka eller månad? 

– Nej, egentligen inte. Jämför med en fysisk relation, hur ofta är det rimligt att man ringer till någon? Ibland har det hänt mycket och då kanske man ringer flera gånger per dag, ibland kan det gå längre mellan varven. Man behöver inte heller alltid ha nånting superviktigt att berätta. Där beror det lite på vad man har för syfte, är tanken att vara ”top of mind” då kan det räcka med att en anläggning lägger upp lite härliga miljöbilder och det behövs knappt någon text. Om syftet är att bygga relationer så är det bättre med något kvalitativt.

Vilka av plattformarna fungerar bäst?

– Numera är det faktiskt ganska svårt att nå ut organiskt på både Facebook och Instagram, däremot så är Tiktok väldigt stort. Att ta marknadsandelar där är idag enklare eftersom det är lätt att få bra spridning och många företag ser nu åt det hållet.



Se alla inom temat här

Senaste i Reportage


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.