Teamkänsla och rena lakan på Steningevik - | Konferensvärlden
Reportage > Teamkänsla och rena lakan på Steningevik

Teamkänsla och rena lakan på Steningevik

Steningevik i Sigtuna har varit en renodlad konferensanläggning sedan 1995. I år vann de pris för årets bästa hemsida i mötesbranschen. På webben lockar de med vackra bilder och värmande stämning. KonferensVärldens redaktion bestämde sig för att testa om verkligheten motsvarar hemsidan...

Text: Astrid Feldreich

24 maj 2010, uppdaterad: 28 maj 2013

09.30 – 10.00 Välkomstkaffe i salongen
Eva Forsberg, platschef på Steningevik, möter oss i receptionen. Vi hänger av oss och slår oss ner med en kopp kaffe i sällskapsrummet för en introduktion.
– Sammanlagt jobbar 24 personer på Steningevik. Anläggningen byggdes 1990 i syfte att vara en konferens- och spaanläggning. Fem år senare tog nuvarande ägare över och sedan dess har en rad förbättringar gjorts på anläggningen. Tack vare vår närhet till Arlanda har vi ett bra utgångsläge, säger Eva.
Även om de flesta av byggnaderna på Steningevik är relativt nya smälter de in i omgivningen med sin faluröda färg och diskreta arkitektur. Men allt är inte nybyggt. Snett över gårdsplanen ligger Gammelgården. Den gamla 1800-tals byggnaden har renoverats till moderna möteslokaler med trevliga grupprum. Även Stallet vid vattnet har sin ursprungliga charm kvar – dock är det upprustat för att passa lite mindre konferensgrupper.
Huvudbyggnaden har kök, restaurang, sällskapsrum, konferensrum och relaxavdelning med pool. Resterande konferens- samt hotellrum ligger i tre röda byggnader mitt emot huvudbyggnaden.
– De heter alla något som slutar på ”vik”, Skogsvik, Ängsvik och Sandvik, förklarar Eva.
Hon berättar också att personalstyrkan är ett sammansvetsat gäng som sätter stort värde i att konferensanläggningen ska vara toppfräsch.
– För att illustrera sammanhållningen och hur noga vi är med städningen har vi bestämt att ni ska få vara med städpersonalen i dag, säger hon.

10.00 – 11.00 Städning av hotellrummen
Ulla Faulkner, husfru på Steningevik, har jobbat på anläggningen sedan 2001. Hon börjar med att ge oss varsin tröja som det står Steningevik på så att vi känner oss som en del av gänget. Tillsammans med våra nya kollegor Åsa och Jessica sätter vi igång att göra i ordning hotellrummen för nya konferensgäster. Arbetspasset börjar egentligen klockan 06.00, fast vi ansluter i ärlighetens namn lite senare.
– Jag har sett att städpersonal på andra hotell inte möter gästernas blickar. Så gör vi inte här på Steningevik. Städningen är bland det viktigaste och vi är stolta över vårt arbete, säger Ulla och visar oss hur vi ska vika överkast och täcken.
Det finns 51 hotellrum och en hel del att göra. Men eftersom det är måndag är det inte lika hektiskt som vanligt, förklarar Ulla. Vi är rätt tacksamma för att vi kom på en måndag och inte en vanlig dag om det här är en lugn morgon. Efter lite övning får vi in snitsen och lyckas byta lakan och dammtorka med en relativt hög hastighet trots att det är svårt att hålla jämn takt med övriga i gänget. För att variera sig brukar Ulla, Jessica och Åsa utföra olika uppgifter i olika rum. Det sista vi gör innan vi lämnar ett hotellrum är att lägg en karamellstrut på sängen.
– Jag brukar ofta hitta karamellpapper på sängbordet, så det verkar vara uppskattad med våra karamellstutar, säger Ulla med ett leende.
Enligt Ulla är det optimala om alla gäster checkar ut samtidigt. Då kan man arbeta systematiskt från ena sidan av en våning och vidare till nästa hus. Värre är det om det är strörum kvar att göra. Knepet då är att ställa en dörrstopp vid de kvarvarande rummen och ta dem sist.

11.00 – 11.15 Fikapaus
Dags för en obligatorisk och välbehövlig kaffetår. Medan vi njuter av den värmande marssolen berättar Åsa att mycket av glädjen i jobbet ligger i att de dagligen får positiva kommentarer i de utvärderingslappar som ligger på sängen i varje rum.
– Det gör att man känner sig väldigt glad över att vi gör ett uppskattat arbete, säger hon.
Ulla berättar att personalen åker på en gemensam utlandsresa varje år. Något som stärker samhörigheten och ger många gemensamma minnen.
11.15- 13.15 Vippade rum
– Nu ska vi förbereda några vippade rum, säger Ulla och förklarar att vippade rum är helt enkelt att exempelvis kursledare ofta får något extra på sina rum. Därför tar vi en tur in till kontoret för att hämta en pirra samt en stor kartong med nyanlända sko- och tvättpåsar.
– De här har vi inte haft tidigare, men det är praktiskt för affärsresenärer som packar ofta och som vill hålla reda på smutstvätten i resväskan, säger Ulla.
Efter lite fundering väljer vi att placera de prydligt vikta påsarna på huvudkudden med en liten hälsning på. Det börjar kurra i magen och det är äntligen dags att gå tillbaka in i huvudbyggnaden och möta resten av personalstyrkan i restaurangen.

13.15- 14.00 Lunch
En stor fördel med att jobba på Steningevik, förutom den fantastiska naturen och läget vid Mälarens strand, är luncherna. Varje dag är det nya rätter på menyn, och personalen samlas alltid för gemensam lunch. Med hembakat bröd, ostbricka och salladsbuffé är det lätt att bli bortskämd.
– Bättre kan man inte ha det. Alla sitter vid ett bord, det finns ingen inbördes gruppering vid lunchbordet, förklarar Ulla när vi slår oss ned.
Efter lunch är det dags för oss att åka tillbaka. Det känns som om dagen varit ett nyttigt träningspass i konsten att bädda en säng och att hitta teamkänslan i en arbetsgrupp.



Se alla inom temat här

Senaste i Reportage


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.