Evenemang med global räckvidd
Handbolls-VM som börjar på torsdag är långt mer än spänning och täta närkamper. Skandinaviens största evenemang 2011 ska också sälja Skåne som turistmål, investeringsregion och arrangemangsplats.
11 januari 2011, uppdaterad: 28 maj 2013
24 lag från alla världens kontinenter gör upp om VM-titeln i handboll 13-30 januari. Eftersom huvuddelen av matcherna, inklusive finalen, spelas i Skåne kommer världens ögon i form av två miljarder tv-tittare i 150 länder att riktas mot regionen.
Under förra Handbolls-VM i Kroatien var 1 500 ackrediterade journalister på plats.
– Det kommer att vara ännu fler nu och det ger oss en fantastisk möjlighet att visa upp Skåne, säger Stefan Svensson, affärsutvecklare på Tourism in Skåne och fortsätter:
– Mitt arbete går egentligen bara ut på en enda sak – att få fler att tycka om Skåne. Kan vi få 100 eller 200 av de ackrediterade journalisterna att även skriva om Skåne som mat-, kultur- eller rese- och evenemangsdestination är det guld värt för Skåne.
GruppspeletFör Region Skåne, som tillsammans med Svenska Handboll- förbundet tog Handbolls-VM till Sverige, är det långsiktiga målet att stärka Skåne som turist-, investerings- och evenemangsregion. Skåne förhandlade sig därför till gruppspelsmatcherna för Danmark och Tyskland. Göteborg fick Sveriges gruppspelsmatcher.
– För Skånes del blir det ändå dubbel vinst. Besöksströmmarna från Danmark och Tyskland ger en avsevärt bättre totaleffekt för Skåne än att bara ha Sveriges grupp, säger Karl Löfmark som tillsammans med kollegan Ola Richardsson är utlånad från Region Skåne för att jobba med Handbolls-VM på nationell nivå.
– Dessutom utgår vi från att Sverige klarar sig vidare till slutspelet. Då hamnar de matcherna i Skåne, säger Karl Löfmark.
Bilden av Sverige och SkåneStefan Svensson pratar mycket om det goda värdskapet; om nöjda besökare och hur ett lyckat evenemang är bra marknadsföring i sig.
– När Tyskland arrangerade Fotbolls-VM 2006 och Handbolls-VM 2007 jobbade de mycket med bilden av Tyskland, både i förväg och under mästerskapen. De flesta reste hem med en ny och positiv bild av Tyskland, berättar han.
En del av detta imageskapande arbete är ambitionen att VM i Sverige ska bli en folkfest som sprider sig långt utanför idrottsarenorna.
– Nyckeln till att få evenemanget att även bli en folkfest är de så kallade fanzonerna som byggs upp på alla VM-orterna, säger Karl Löfmark. Fanzonerna har olika utformning på de olika orterna, men gemensamt är att de har fritt inträde och att alla matcherna visas via live-sändingar. Det kommer även att finnas servering, underhållning och olika sponsorarrangemang. Fanzonerna ska även fungera som mötesplats för näringslivet.
– För näringslivet utgör Handbolls-VM en utmärkt fond för att skapa bra miljöer för viktiga affärsmöten. Bara den attraktionskraft som ett sådant här världsevenemang utgör, skapar ett tydligt mervärde. Varför inte utnyttja detta och träffa befintliga eller potentiella kunder i nära anslutning till Handbolls-VM, säger Karl Löfmark retoriskt.
MervärdeNågra av bolagen som tagit tillfället i akt är Invest in Skåne, Event in Skåne samt Tourism in Skåne. Den 14 januari anordnar exempelvis Invest in Skåne ett affärsseminarium tillsammans med Tysk-svenska handelskammaren i samband med Tysklands match mot Egypten. Den 17 januari är det Invest in Skåne och Malmö stad som pratar investeringsmöjligheter i Skåne för danska företag i samband med matchen Danmark – Serbien.
– Under turneringen kommer 24 exportmarknader att vara representerade med sina respektive landslag. Möjligheterna att ordna seminarier, nätverksträffar och träffa affärskontakter i samband med matcherna är enorma, menar Karl Löfmark.
Att få den tillresta publiken att stanna kvar i Skåne efter matcherna är en annan av utmaningarna för Tourism in Skåne.
– Danmark har Malmö Arena som hemmaplan i gruppspelet. Det är nära hem, men vi vill ju hellre att de övernattar än tar bron tillbaka. Vi jobbar nära Malmö stad kring det här och marknadsför fanzonerna och övernattningsalternativ, säger Stefan Svensson.
Lär för framtidenEn annan viktig effekt av arbetet med stora evenemang är att konstellationer som vanligtvis inte jobbar tillsammans hittar varandra.
– Ny kunskap, nya samarbeten och strukturer för framtida evenemang föds här. Utan stora mästerskap blir vi inte bättre, säger Henrik Gidlund, projektledare på Event in Skåne.
Event in Skåne kommer att göra en stor turistekonomisk undersökning när Handbolls-VM är över.
– Den här typen av satsningar och ekonomiska åtaganden måste ge mer tillbaka än enbart spänning och täta närkamper. Därför är det viktigt att vi utvärderar och följer upp så att vi verkligen kan visa om och hur investeringar i stora evenemang lönar sig och skapar tillväxt och fler jobb i Skåne, avslutar Henrik Gidlund.
FAKTA: Handbolls-VM• Spelas 13–30 januari 2011
• 24 lag från hela världen gör upp om titeln.
• Finalen och semifinalerna spelas i Skåne, finalen i Malmö Arena.
• Värdar för Handbolls-VM är Malmö, Lund, Kristianstad, Göteborg, Skövde, Jönköping, Linköping och Norrköping.
FAKTA: Business Region SkåneBusiness Region Skåne är Skånes marknadsbolag. Bolaget ägs till 85 procent av Region Skåne och 15 procent av Kommunförbundet Skåne. Dotterbolag i Business Region Skåne är Invest in Skåne, Tourism in Skåne, Film i Skåne samt Event in Skåne. Målet är att locka fler investeringar, besökare, filmproduktioner och stora evenemang till Skåne.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.