Mässmediet håller ställningarna
Svenska företag ökar sina investeringar i marknadskommunikation, och mässmediet håller ställningarna som en viktig kanal.
25 maj 2011, uppdaterad: 28 maj 2013
Att ställa ut på mässa är en av de metoder som ökar när svenska företag nu investerar alltmer i sin marknadskommunikation. Det visar siffror från Institutet för Reklam- och Mediestatistik. Under 2010 investerade företagen drygt 62 miljarder kronor i marknadskommunikation, en ökning med 7 procent jämfört med 2009. Av den totala investeringen gick cirka 3,5 miljarder till deltagande på mässor, som därmed ökade med 9 procent jämfört med året innan.
– Det här visar att svenska företag förstår hur viktigt det är att jobba med personliga möten som en integrerad del i marknadsmixen, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.
Fortfarande görs de största investeringarna i dagspressannonser och nätreklam, medan de kanaler som ökar mest är mobilmarknadsföring, butiksmedia och tevereklam.
– Jag tror att vi kommer få se allt fler exempel där flera aktörer går samman i nya konstellationer för att verkligen nyttja kraften i de olika medierna. Ett exempel är vårt samarbete med TV4-Gruppen och Vi i Villa, där Äntligen Hemma fungerar som koncept både för teveprogrammet och för mässor på flera orter, säger Patric Sjöberg.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.