Missnöje med mötesbranschen
I Resegeometris senaste branschmätning (Svenska Mötesbarometern) har 1000 kvalificerade konferensinköpare på Svenska företag utvärderat de större konferensleverantörerna på den svenska marknaden (bokningsbolag/konferensspecialister, hotellkedjor, affärsresebyråer och rederier). Resultatet från undersökningens kundnöjdhetsdel (Net Promoter Score) visar bland annat på ett lågt genomsnitt för konferensbranschen som helhet.
24 augusti 2011, uppdaterad: 28 maj 2013
Det finns dock ett par tydliga undantag:
– Det tydligaste undantaget är Svenska Möten, som står i en helt annan klass jämfört med konkurrenterna, säger Jan Borg vice VD på Resegeometri Nordic AB.
– Kundernas negativa inställning till flera av de stora konferensleverantörerna indikerar att branschen såväl som enskilda leverantörer har en stor förbättringspotential. I ett sådant branschklimat kan det vara mycket lönsamt att satsa extra på kunden – en investering som snabbt kan löna sig både i form av ökad uppmärksamhet och volym, fortsätter Jan Borg.
Fakta om Resegeometri och Svenska Mötesbarometern:
Svenska Mötesbarometern är en oberoende mätning av svensk mötes- och konferensmarknad. Undersökningen genomförs två gånger per år av konsult- och analysföretaget Resegeometri Nordic AB i samarbete med QuickSearch Sweden AB. Svenska Mötesbarometern ingår också i Resegeometris undersökningskoncept ”The Nordic Business Travel Barometer” bestående av ett flertal olika undersökningar och analyser för en oberoende granskning av den Nordiska affärsresemarknaden.
Resegeometris verksamhetsfokus är Nordisk reseindustri i ett globalt perspektiv medan Quicksearch har ett bredare branschoberoende perspektiv med både egen mjukvaruutveckling och metod för genomförande av bland annat bransch-, kund- och medarbetarundersökningar.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.