Parks & Resorts lockade 2,5 miljoner besökare
Lågkonjunkturen slog inte till hos nöjesparkerna i somras, det kan man konstatera när man tittar på Parks & Resorts säsong 2009. Gröna Lunds Tivoli ökade sina besök med 23 %, Kolmårdens Djurpark med 16 %, Skara Sommarland med 21 % och Aquaria Vattenmuseum med 9 %. Sommarens säsong för Parks & Resorts parker kan närmast beskrivas som oslagbar då man lockade 2,5 miljoner besökare.
30 september 2009, uppdaterad: 28 maj 2013
– Vi var ganska osäkra på hur konjunkturen skulle slå mot oss i våras, även om det historiskt har gått bra för nöjesparker under lågkonjunktur. Efter en normal vår och en fantastisk juli och augusti höll vi andan inför den kommande hösten, men att det skulle sluta så här bra kunde nog ingen av oss drömma om, säger Jan Roy, Koncernchef för Parks & Resorts Scandinavia.
Gröna Lunds besökssiffror ökade med 23 % och omsättningen steg med 16 %Efter en normalbesökt vår blev sommaren 2009 en rekordsommar för Gröna Lunds Tivoli som slog dagsrekord den 2 augusti med. 23 000 gäster under Lady Gagas konsert och veckorekord samma vecka (v. 31) med ca 120 000 besökare. Inte sedan tivolit öppnade 1883 har man haft så mycket besökare under en och samma vecka. Totalt sett ökade gästantalet med 23 % och de gäster som besökte tivolit har även spenderat. Omsättningen har ökat med 16 % jämfört mot föregående år.
– Det är förmodligen en lång rad orsaker till varför sommaren varit så fantastisk på Gröna Lund. Vi hade en ny världsunik berg- och dalbana, Insane, som många ville prova och säkerligen har även våra stora investeringar i parkmiljö och nya familjeattraktioner de senaste tre åren också börjat ge resultat. Vi kan till exempel se i våra gästundersökningar att man i större grad rekommenderar oss till vänner nu än tidigare, säger Jan Roy, koncernchef för Parks & Resorts Scandinavia och VD för Gröna Lunds Tivoli.
Under säsongen 2009 har Gröna Lunds Tivolis gäster ätit 24,5 ton glass, druckit 32 000 liter slush, vunnit 15 ton godis, ätit 132 643 st sockervadd, ätit 44 835 portioner popcorn, åkt 481 752 turer i Insane och 261 767 turer i Kärlekstunneln.
Kolmården slog all time highKolmårdens Djurpark ser tillbaka på en sommarsäsong som slagit rekord efter rekord. Med 602 994 gäster hittills har Kolmården redan slagit all time high och redan ökat sina besök med 16 % mot 2008, samtidigt som man också ökat omsättningen med 18 %. Och säsongen är ännu inte över för Kolmården som håller öppet till 1 november.
Skara Sommarland ökade omsättningen med 52 %Skara Sommarlands satsning på Tranan, en berg- och dalbana för hela familjen, har gett resultat och gjort parken mindre väderberoende. Efterfrågan på campingen var väldigt stor och de hade i juli passerat bokningssiffrorna från hela 2008. Omsättningen har ökat med 52 % och gästantalet med 21 %, detta trots att juli månad var den regnigaste på väldigt länge.
– Vi har lyckats lyfta fram Skara Sommarland som en helhetsupplevelse för hela familjen med "pirr i magen" och inte enbart en vattenpark. Som familj uppmuntras man att göra saker tillsammans hos oss, till exempel att picknicka, vilket i sin tur genererar en god affär för försäljningssidan i parken, säger Skara Sommarlands VD Magnus Wetterö.
Aquaria VattenmuseumAquaria Vattenmuseum, som håller öppet under hela hösten, slog förra årets besökssiffror och har hittills ökat med 16 791 gäster (9%) och har även ökat omsättningen med 9 %.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.