Sänkta priser skapar rusning inför storhelgerna
In för jul- och nyårshelgerna passar många på att bunkra upp, inte minst när det gäller alkoholhaltiga drycker.
11 december 2014,
På Stena Lines färjor är julhandeln redan i full gång. Inför dopparedagen ökar antalet resenärer kraftigt och därmed jul- och nyårsshoppingen. Många passar på att bunkra upp lite, inte minst när det gäller alkoholhaltiga drycker. Det märks tydligt i bokningarna hos Stena Line. Antalet resenärer inför julen från Sverige har stigit markant jämfört med förra året. På linjen mellan Göteborg-Fredrikshamn har till exempel antalet bokningar ökat med 11 procent.
– Ett av de främsta skälen till att många reser med oss är just shoppingen, något som självklart ökar inför storhelger som jul och nyår. Sedan vi införde omfattande prissänkningar ombord har vi sett att julklappshandeln i år började tidigare än någonsin. Hittills har bordershop-konceptet resulterat i 115 000 fler resenärer jämfört med förra året och bara i oktober ökade bokningarna med över 20 procent på flera av våra linjer. Fortsätter den trenden kan det säkert komma att bli fullbokade avgångar före jul, säger Jari Virtanen, chef för Stena Lines reseverksamhet.
En bidragande faktor till julruschen ombord är lanseringen av den permanenta bordershopen som introducerades på samtliga linjer från Sverige i september. De sänkta priserna ombord gör att det finns mycket pengar att tjäna och att det kan skilja så mycket som över 60 procent på samma produkt jämfört med Systembolaget.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.