Scandic blir första hotellkedjan att lansera unik information för gäster med speciella behov
— Scandic blir den första hotellkedjan att samla all information för gäster med speciella behov på ett och samma ställe. På varje hotells hemsida finns nu svaren på de 80 vanligaste frågorna man undrar över. Till exempel hur långt det är från parkeringen till entrén, om det finns hörselslinga eller hur bred dörröppningen är in till rummet, berättar hotellkedjans handikappambassadör Magnus Berglund.
3 september 2009, uppdaterad: 28 maj 2013
Alla söker vi information när vi ska välja hotell och möteslokaler, och vi ställer frågor utifrån våra egna, individuella behov. Hotellen ser olika ut och alla gäster har olika behov, därför är det mycket viktigt att erbjuda den informatinen som leder till att varje person kan välja det boende som passar bäst. Scandic har de senaste månaderna inventerat alla sina hotell och man har mätt, provat och utvärderat de möjligheter och hinder som finns. Att resa med speciella behov ställer ofta större krav på planering, och den nya informationen kommer att underlätta tiden innan resan.
— Vi nöjer oss inte med att upplysa om att hotellen är tillgängliga för alla, vi berättar nu hur och vilka eventuella hinder man kan stöta på, allt samlat på varje hotells hemsida. Det här är unik information och ett fantastiskt hjälpmedel för alla gäster, och listan kommer kontinuerligt att uppdateras med ny information. Jag har inte sett något liknande hos någon annan hotellkedja i världen, säger Scandics handikappambassadör Magnus Berglund.
För cirka fem år sen började Scandic jobba aktivt med tillgänglighetsfrågor, och sedan dess har man sett en positiv ökning av antalet gäster med funktionshinder. Tillgängligheten är en viktig fråga idag och information om de möjligheter eller hinder som finns bidrar till att öka människors självständighet.
— Idag reser människor med funktionshinder i allt större utsträckning. För några år sen kunde det vara svårt att fylla hotellens handikapprum på vardagarna, idag är de fullbokade i stort sett varje dag. Att erbjuda all den information våra gäster behöver för att känna sig trygga inför resan är en självklar utveckling för Scandic, som har jobbat aktivt med tillgängligheten på våra hotell sedan 2003 och blivit en förebild för många i branschen, säger Frank Fiskers, koncernchef och vd på Scandic.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.