Stockholm satsar på fler weekendresenärer
Genom tematiserade erbjudanden och enkla bokningskanaler ska minst 20 000 nya turister årligen lockas till Stockholm.
1 augusti 2011, uppdaterad: 28 maj 2013
Under de kommande åren, med start år 2012, satsar Strömma Turism & Sjöfart, tillsammans med Stockholm Visitors Board, över 5 miljoner kronor i marknadskampanjer för att öka antalet weekendresenärer från prioriterade länder i Europa. Samarbetet är den hittills enskilt största satsningen i Stockholm. Det är också första gången som Strömma gör en långsiktig marknadskampanj på utlandsmarknaderna.
– Det viktigaste för Strömma är att vi får fler turister till Stockholm. Tillsammans med Stockholms Visitors Board hoppas vi kunna bidra till branschens gemensamma mål att nå de uppsatta målen 15 miljoner gästnätter år 2020, säger Jan Larsén, vd för Strömma.
– Med Strömmas upplevelser och vårt kunnande om destinationsmarknadsföring kommer Stockholm ta ytterligare steg för att befästa sig som den ledande destinationen i norra Europa, säger Peter Lindqvist, vd Stockholm Visitors Board
I samband med överenskommelsen har Strömma Turism & Sjöfart och Stockholms Stad lagt ned den tvist som funnits rörande kommunal konkurrens i gällande nätbokningar av hotellrum.
– Det är tillsammans med näringslivet som besöksnäringen ska utvecklas. Därför är den gemensamma satsningen baserad på en överenskommen rollfördelning mellan staden och de privata aktörerna. Ett stort steg framåt för alla, säger Ulla Hamilton (M), styrelseordförande i Stockholm Business Region tillika företagarborgarråd, trafik- och arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.