Storsjön - för ökad tillväxt
Storsjöbygden är en turisttrakt men för att tillgängliggöra utbudet krävs en samordnande funktion som driver utvecklingen framåt. Därför ligger nu projekt Destination Storsjön i startgroparna på Jämtland Härjedalen Turism, JHT.
20 mars 2012, uppdaterad: 28 maj 2013
Syftet är att etablera en gemensam organisation för Storsjöbygden och skapa tillväxt för turismnäringen i regionen. En förstudie visade på en vilja att investera i en gemensam organisation. Därför startade projekt Destination Storsjön – som ska skapa en gemensam lösning för att utveckla bygden. Genom samverkan ska ett utbud som är attraktivt och lättåtkomligt för våra gäster erbjudas.
– Genom att synliggöra de fantastiska upplevelserna kring Storsjön kan vi locka nya besökare men även få de som upptäckt bygden att stanna längre. Med höjdare som Hoverberget, Moose Garden, Tivars Gård och Arvemuseet kan vi skapa ett område med stor attraktionskraft, säger Nina Andersson, projektledare Destination Storsjön.
Ett ökat antal lockelser ökar affärsnyttan för företagarna i området. Detta leder till en ekonomisk utveckling för området.
– Det ska bli spännande att se hur företagen runt Storsjön kan växa genom att skapa nätverk kring det gemensamma varumärket Storsjön, avslutar Nina Andersson.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Puls Sverige AB Uppland
Hållbarhet & Miljö Puls tar ett stort steg mot en mer hållbar snöskoterturism genom lanseringen av elsnöskoterturer på Bruksvallarna Game Fair 4-5 augusti. Som en av några få nordiska skotersafarioperatörer utvalda av BRP koncernen kommer Puls att utvärdera samt utveckla den banbrytande elsnöskotern Lynx Adventure Electric under de kommande två åren.