Sveriges fikautmaning - Fairtrade Challenge
Nordic Choice Hotels bjöd på Fairtrade-kaffe och vann. På Fairtrade-världsdagen den 16 oktober deltog Nordic Choice Hotels i Fairtrade Challange Sverige, med samtliga hotellkedjor i Sverige och Norge, på en fikautmaning.
6 november 2014, uppdaterad: 6 november 2014
Hotellgäster och förbipasserande blev inbjudna på gratis kaffe.
- Vi är mycket stolta över att ha vunnit den här tävlingen! Fairtrade är ett sätt för oss att säkerställa leveranskedjan och samtidigt ett enkelt sätt att kommunicera vikten av socialt ansvar gentemot konsumenten. Att Nordic Choice Hotels vinner denna tävling visar också att detta är något som alla våra medarbetare bryr sig om. Så det här är en seger för alla dem, säger Cathrine Dehli, Corporate Responsibility-manager på Nordic Choice Hotels.
Fairtrade är ett globalt märkningssystem för rättvis handel som säkrar bättre arbetsförhållande och handelsvillkor för bönder och arbetare i utvecklingsländer. Och det ville Nordic Choice Hotels uppmärksamma genom att servera flest möjliga Fairtrade-kaffe till gäster och besökare. Nordic Choice Hotels Sverige serverade totalt 37 818 fikagäster. I Norge finns inte motsvarande tävling men serverade ändå över 40 000 fikadeltagare kaffe.
Topplista Fairtrade Challenge Out of Home:
Nordic Choice Hotels 37 818 fikadeltagare
Scandic 34 472 fikadeltagare
Burger King 20 000 fikadeltagare
Compass Group 18 197 fikadeltagare
Barista Fair Trade Coffee 17 004 fikadeltagare
Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkedja med 171 hotell och 12 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion, samt 10 fristående hotell inom Nordic Hotels & Resorts. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.