#Twitterförkonferenser
Hur kommer man igång med Twitter och hur kan man som företag använda det i sin marknadsföring? Vi har frågat författaren till #Twitterboken – Smarta tips från första kvittret till att flyga fritt. Läs mer>>
2 april 2014,
Text: Sandra Hiort
Sophia Sundberg började sin ”Twitterresa” som motståndare, eller i alla fall skeptiker, till det sociala mediet. Men så provade hon och såg möjligheter.
– På Twitter är man verkligen personlig och visar vem man är, även om man jobbar på ett stort företag, allt som händer i det här forumet är öppet och officiellt. Delar du med dig av din kompetens kan du lätt uppfattas som expert eftersom folk förstår att du vet vad du pratar om.
Här kan man sprida sitt varumärke, både privat och som företag, och snabbt nå ut med sitt budskap. Vill man göra affärer däremot, sälja sin produkt eller tjänst, så tycker Sophia att man måste vara lite smidig.
– Är man ”säljig” på Twitter är det lätt att skrämma bort folk som tycker det blir jobbigt. Däremot kan du alltid vara hjälpsam och komma med bra tips utan att pracka på någon något.
Potentiella kunder kan man hitta genom att söka på #hashtags som relaterar till sin verksamhet.
– Har du till exempel en konferensanläggning kan du söka på #möten, #konferens, #kickoff eller liknande och se vad folk säger om det. Kanske någon letar efter en plats för sitt nästa möte, då kan du tipsa om ditt ställe, eller något som kan vara bra att tänka på för den som ska boka.
Vad skiljer Twitter från andra sociala medier?
– Alla kanaler är bra på olika sätt men Twitter är öppet för alla och har därför inte några begränsningar när det gäller att sprida och hitta information. Facebook bygger ju på att man har någon gemensam koppling innan man blir vänner där. Du kan inte bara gå in och söka upp vem som helst. På Twitter kan du söka till exempel på yrke eller på att någon har skrivit något som har med det du är intresserad av att göra. Och ta kontakt på ett oladdat sätt. På instagram kan du inte dela bilderna vidare som du kan på Twitter eller Facebook.
Man kan förstås också använda Twitter till att dra trafik till de andra kanalerna.
– Du kanske till exempel jobbar med bilder som huvudkommunikation, då kan du ibland skriva på Twitter att ”nu finns det nya, häftiga bilder att se på Instagram”.
Sophia tipsar om:
Twitter för konferensanläggningar
*Arbeta uppsökande genom att söka på hashtags som du tror kunder använder sig av. Börja diskutera med personerna eller ställ frågor utan att bli säljig. Att interagera är bästa sättet att visa att man finns.
*Tipsa saker som kunder kan vara intresserade av - om de vanligaste mötesmissarna eller bra saker att tänka på. Visa att du kan ditt område! Dela med sig om allt från småsaker till hur man genomför effektiva möten. Länka gärna till tidningars artiklar som rör ditt område. Tala om att ”detta jobbar vi också med”.
*Bilder på vad som är på gång ”just nu” är bra. Riktiga bilder av vanliga människor och situationer. Som ”Nu skär vi upp vårt nybakade surdegsbröd i frukostmatsalen…”. Släpp in läsarna i er vardag.
*Ett kul grepp är att låta twittrandet rotera mellan olika anställda. Att visa olika delar av verksamheten, och bredden, genom restaurangchefen, konferensvärdinnan, receptionspersonal… Men bara med personal som verkligen vill förstås!
Twitter för event
* Var duktiga på att kommunicera i god tid vilken hashtag som används för ert event – för dem som anmäler sig eller som tänker anmäla sig. Då kan andra få en uppfattning om eventet och dessutom börja nätverka med andra deltagare redan innan det äger rum.
* På eventet: Kommunicera ut wifi och lösenord på lappar överallt för att göra det enkelt för alla att koppla upp sig.
* Använd er av Twitter för att ställa frågor under eventet. Till besökarna eller för att svara på frågor från besökarna. Har man en paneldebatt kan man låta frågorna komma in via twitter.
* Följ upp eventet på Twitter även efteråt. Man kan fortsätta diskutera och på så sätt hålla eventet levande. Som arrangörer kan man retweeta andras tweets och på så sätt bygga sitt varumärke genom att ta hjälp av andras positiva uttalanden.
Kom igång med Twitter:
*Bestäm dig för att lägga minst 10 minuter varje dag i 14 dagar. Ska du verkligen få ut något av ditt twittrande bör du sedan lägga runt 20 minuter. Men börja med 10 i alla fall.
*Starta konto, fyll i informationen om dig ordentligt och börja lägga upp några inlägg.
*Börja följa ett par hundra som kan vara intressanta för dig att följa och som kan vara intresserade av att följa dig.
*Kommunicera ut att du finns på Twitter på alla tänkbara ställen, kanske som hälsningsfras i mejl? Visa på alla sätt att du finns.
*Har du ett företag och vill hålla koll på dina konkurrenter kan du enkelt gå in på deras sidor utan att du behöver följa dem.
Twitter är en mikroblogg där varje inlägg – tweet – får vara högst 140 tecken.
Retweet är att dela med sig av någon annans tweet i sitt eget flöde.
#hashtags används för att kategorisera tweets och göra dem sökbara för andra.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.