Nutidens utmaningar i mötesindustrin – Tre beslutsfattare delar med sig - | Konferensvärlden
Från vänster: Key Dolk, Sophie Norberg, Mia Spendrup.
Reportage > Nutidens utmaningar i mötesindustrin – Tre beslutsfattare delar med sig

Nutidens utmaningar i mötesindustrin – Tre beslutsfattare delar med sig

Mötestrender Besöksnäringen har drabbats hårt av den rådande pandemin med vikande orderingång, uppsägningar, varsel och korttidspermitteringar. Samtidigt är det en väldigt snabbfotad och kreativ näring som är van vid att bevaka konjunkturer, förutspå beläggningssiffror och tackla kriser. Vi har ställt frågor till tre utvalda vd:ar för att få en bild av hur de mött pandemin, vilka lösningar de använt sig av och hur de blickar framåt.

6 maj 2021, uppdaterad: 30 augusti 2021

Sophie Norberg, hotelldirektör på Fågelbrohus

Hur har pandemin utvecklat ert sätt att tänka?

Vi har fokuserat på att stärka vårt erbjudande riktat mot privatgästen då konferenssegmentet stundtals varit obefintligt. Detta kombinerat med tydlig kommunikation mot både gäster och medarbetare kring hur vi arbetar med städ- och hygienrutiner. Vi ser att kommunikationen både internt och externt har varit och är en viktig framgångsfaktor för att skapa trygghet.

Har er anläggning utvecklat nya paket eller produktutvecklat på annat sätt?

Vi har utökat våra samarbeten lokalt för att kunna erbjuda fler anpassade aktiviteter utomhus, såsom ridlektioner på Fågelbro Stall och olika golfaktiviteter med FGCC.

Vi har såklart anpassat hela vår verksamhet efter förutsättningarna och glädjande nog blev vi Covid Clean-Certifierade av SafeHotel Alliance i november. Ett kvitto på att vi trots rådande restriktioner lyckas skapa en trygg och säker miljö både för gäster och medarbetare.

Vilka lärdomar tar du med dig från pandemin?

Det faktum att vi är en liten organisation gör att vi i en kris som denna är flexibla och anpassningsbara, vilket har varit en fantastisk styrka under hela processen. Vi är lyhörda och flexibla kring våra gästers önskemål och har haft möjligheten att anpassa oss efter deras behov. Vi är också otroligt glada att se att behovet att umgås och mötas är så starkt trots den tillvaro vi lever i och det gör att vi ser positivt på framtiden.

Vilka utmaningar ser du framåt?

Utmaningen är, och kommer troligen under den närmsta framtiden att vara, att gradvis anpassa verksamheten efter rådande restriktioner, ofta med kort varsel. Samt osäkerheten hur framtiden kommer att te sig och påverka oss och vår verksamhet. Vi ser dock en stor fördel med vårt läge utanför stan omgiven av natur, här får våra gäster möjligheten att mötas i en trygg miljö, både ute och inne.

Key Dolk, vd på Bergendal

Vilka lärdomar tar du med dig från pandemin?

Det är viktigt att ha en hög krisberedskap och att agera snabbt och kraftfullt redan från början. Vår bransch har lång erfarenhet av att följa konjunkturförändringar då kriser i omvärlden tenderar att påverka beläggningsgraden på hotell och konferens-anläggningar.  Skillnaden med denna kris är att både jobben och hälsan är hotade. På Bergendal har vi ett väl utvecklat ”katastroftänk” och agerade så snabbt som det bara var möjligt.

Har er anläggning utvecklat nya paket eller produktutvecklat på annat sätt?

Vi har producerat populära matkassar för privatpersoner, som bokats och betalats enkelt på nätet. Vår lastkaj gjordes om till en parkeringsficka för att underlätta hämtning och lämning av matkassarna så coronasäkert som möjligt.

Vilken är din erfarenhet av att leda personalen genom denna turbulenta tid? 

Det var viktigt att redan från början hålla personalen informerad och att vara så tydlig och ärlig som möjligt. Personalen fick löpande information om bokningsläget, avbokningar och ekonomisk information. De förändringar vi genomfört i denna turbulenta tid har vi gjort med både hjärna och hjärta. Varselknappen fick vänta så länge som möjligt eftersom vi hela tiden har velat behålla våra duktiga medarbetare.

Hur skapar man som ledare engagemang och stärker motivationen hos medarbetarna under pandemin?

Ha transparens i allt du gör, var rättvis och ärlig samt försök skapa delaktighet. Vi startade ett internt utbildningsprogram, Bergendal Akademin, där all kvarvarande personal genomgår utbildning för att klara alla Bergendals arbetsuppgifter och bli multikompetenta. Våra souschefer till exempel lagar inte bara mat idag utan klarar även av att ta emot konferensbokningar på vår försäljningsavdelning. Vi har även gett personalen möjlighet till vidareutbildning via Linnéuniversitetet. Det har uppskattats mycket och ökat känslan av delaktighet. 

Hur kommer framtidens möten att se ut tror du? 

Vi tror att vissa möten kommer att förbli digitala men att den stora andelen möten kommer att återgå till hur det var före pandemin. Utbildningar och informationsmöten kommer till stor del vara fortsatt digitala medan kreativa möten och möten som kräver hög delaktighet kommer att vara fysiska.

Vilka utmaningar ser du framåt?

En stor utmaning blir att möta den kommande efterfrågan med samma höga kvalitet som tidigare efter det stålbad som branschen tvingats genomgå under pandemin. Branschen kommer att sakna värdefull kompetens eftersom många som varslats sökt sig vidare till andra branscher istället för att vänta på en vändning i vår bransch.

Mia Spendrup, vd på Loka Brunn Hotell och Spa, Grythyttans Gästgivaregård, Café Guld Kringlan och Kantinen på Måltidens Hus

Hur har pandemin utvecklat ert sätt att tänka?

Vi har varit oerhört kreativa och tänkt nytt och tänkt om. Det är stor ovisshet då nya direktiv från regeringen kommer utan någon framförhållning. Planering och uppföljning varje dag är en förutsättning för överlevnad.

Har er anläggning utvecklat nya paket eller produkt utvecklat på annat sätt?

Vi har anpassat oss väl och skapat nya paket och upplevelser som är coronasäkra. Frukostbuffé har ersatts med en portionsförpackad och på många sätt en snyggare och godare frukostupplevelse. Picknickkorgar, grilluncher, take away mat, och roomservice har ökat. Mina gäster uttrycker att de känner sig trygga hos oss.

Ett uppskattat nytt paket hos oss heter Blåljus. Det riktar sig till alla inom vård och räddningstjänst som ett tack för deras insatser. Vi erbjuder ett rabatterat paket på utvalda dagar.

Vilka lärdomar tar du med dig från pandemin?

Vi befinner oss fortfarande i en kris och vi måste lära oss att inte ta något för givet. Kostnadseffektivitet, snabba omställningar och väldigt tydligt ledarskap är en förutsättning för att överleva och behålla medarbetare.

Vilken är din erfarenhet av att leda personalen genom denna turbulenta tid?

Det har varit ännu viktigare med ett tydligt ledarskap och ge information fortlöpande om vad som händer. Att hålla medarbetare informerade om det ekonomiska läget i företaget. Att alla känner sig delaktiga och kan vara med att påverka genom att tänka ekonomiskt och ha genomtänkta inköp.

Hur skapar man som ledare engagemang och stärker motivationen hos medarbetarna under pandemin?

Vi har två hotell, en lunchrestaurang och ett café runtom i Grythyttan. Det är viktig att någon i ledningen besöker alla delar i företaget varje dag. Då har alla får en möjlighet att ställa frågor och få information. Alla ska känna sig viktiga och värdefulla för företaget. Det stärker motivationen och skapar en fantastisk lojalitet i företaget.

Hur kommer framtidens möten att se ut tror du?

Vi har passat på att renovera och uppgradera teknik i våra mindre konferenslokaler. Vi märker en ökad efterfrågan på möteslokaler för färre antal deltagare. Ledning eller delar av företaget är på plats och är sedan uppkopplade mot resten av företaget. Vi kallar dom Hub-möten. Den typen av möten är här för att stanna. Jag tror det kommer att bli många möten framöver.

Vilka utmaningar ser du framåt?

En stor utmaning för branschen är att hitta kompetenta medarbetare när det återgår till det ”nya” normala. Behovet av att mötas och äta på restaurang kommer att vara enormt. Vi kommer alla att vara fullbokade. Många medarbetare har sökt sig till andra branscher då vi inte kunnat erbjuda dom arbete. Vi måste locka fler unga att utbilda sig inom hotell- och restaurang och berätta om vilka karriärmöjligheter som vi erbjuder. Det är en jättestor utmaning!



Se alla inom temat här

Senaste i Reportage


Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.