”Plocka upp spillrorna och gör någonting av dem” - | Konferensvärlden
Reportage > ”Plocka upp spillrorna och gör någonting av dem”

”Plocka upp spillrorna och gör någonting av dem”

Mötestrender Hon blandar skratt med djupsinne och har vid flera tillfällen fått utmärkelsen ”Årets talare”, och man förstår snabbt varför. Christina Stielli är en sprudlande citatmaskin som riktar strålkastaren på eget ansvar och på den nya normalitet vi alla befinner oss i, vare sig vi vill eller inte.
– Vi har passerat alla faser i sorgearbetet, nu är det nyorientering som gäller för hela mötesindustrin, säger hon.

Text: Mia Wibacke Bornberger

14 april 2021,

Det var panik, jag menar total panik, säger hon lugnt och justerar softboxen för att ljuset ska falla snyggt på det lilla podiet vid vilket hon strax ska hålla en
digital föreläsning.

Christina Stielli, föreläsare, författare och organisationsutvecklare var en av alla de inom mötesindustrin som för drygt ett år sedan fick ställa om sin verksamhet på nolltid. Från ett blomstrande företag på resande fot fem dagar i veckan till absolut ingenting gick det fort, väldigt fort.

– Jag förlorade alla jobb jag hade timmen efter att WHO sagt
ordet pandemi. Mobilen gick varm av alla avbokningar och jag fick ta in extrapersonal för att hantera eländet och precis som så många andra hamnade jag i en kris. Men vis av erfarenhet så vet jag att ilskan, sorgen och ältandet i hur hemskt allting är inte får pågå mer än några dagar, sedan måste man kämpa sig upp ur soffan. Där och då fick jag praktisera det jag själv föreläser om – att hitta din motivation, drivkraft och ditt ”varför”.

Christina menar att vi har ett personligt ansvar för det sinnestillstånd vi befinner oss i och att vi aktivt behöver jobba med att välja en positiv tankegång. Det betyder inte att man förnekar eller förringar att något är tungt, utan det är ett sätt att ta sig vidare i livet. Så när jobben lyste med sin frånvaro satte hon sig ner och frågade sig själv varför hon föreläste, vilken var hennes drivkraft, och gick det att plocka upp spillrorna och göra någonting av dem.

– Man måste ställa sig den frågan ibland och jag skulle gjort det när jag för många år sedan arbetade som produktchef på ett stort filmbolag. Jag jobbade dygnet runt, sov under skrivbordet och barnens julklappar köpte jag på Statoil på hemvägen. Om jag då ställt mig frågan ”varför gör du det här” så hade jag svarat ”för att jag vill visa att jag är bäst”. Det var min drivkraft, vilket var en fullständigt idiotisk och ohållbar sådan.

En digital mognad

Att ta reda på den egna drivkraften är viktigt ur många hänseenden och Christina beskriver det som att försiktigt borsta av en benbit vid en arkeologisk utgrävning.
Ibland kan det vara så att det är först när allt faller och tillvaron ställs på sin spets som man hittar rätt.

– Arbetsglädje och motivation behöver ligga på var och ens bord, inte enbart på chefens, även om hen självklart har ett stort ansvar för sin personals välmående. Men eftersom motivation kommer ur vad man själv har lust att göra så kan ingen annan vaska fram dina drivkrafter. Vad som sedan driver oss kan vara allt mellan himmel och jord, kanske handlar det om försörjning eller så vill du verka ideellt, hjälpa andra, gå tillbaka till det då när det är som tuffast, hitta ditt varför, det är där motivationen finns.

– Jag reviderar mina drivkrafter varje år och i år så är det glädje, mod och lärande.  Vi människor utvecklas och jag är inte samma person idag som för ett år sedan.

Christina berättar om en föreläsning hon höll i maj för en liten kommuns förskolelärare. Skolchefen berättade att den digitala mognad som pedagogerna då befann sig i hade man räknat med att vara i om fem år.

– Nu börjar inga föreläsningar längre med: ”I dessa märkliga
tider”, och så vidare, utan det här är en ny normalitet. Det är inte längre någon som inte vet vad Teams eller Zoom är, eller snarare, det bör inte vara någon som inte vet vad det är. Det bör inte heller vara någon som inte vet att man ska ha datorn i ögonhöjd så man slipper se sina mötesdeltagares näshår, och att ljud och ljus är viktigt.

Motivationen bottnar i drivkraften och en människa som har kontakt med sin motivation har oftast ett positivt förhållningssätt till saker och ting, till livet som helhet, man trivs. Men svaret kan bli svårt att hitta om man har en drivkraft som skaver. Som exempel nämner Christina följande: För att göra det enkelt, om jag frågar dig, varför tränar du? Och du svarar, jag tränar för att min man ska tycka att jag är snygg. Känns det som en drivkraft som är hållbar? Nej, knappast.

Det fysiska mötet är också för många motiverande. Hur kompenserar vi den biten?

– Varför ska allting alltid problematiseras? Det är faktiskt inte bara svart eller vitt – vi kan visst träffas. Om du driver en konferensanläggning, sätt upp tält utan väggar och ställ in bänkar på långt avstånd från varandra, eller ta med arbetsgruppen på en walk and talk med facklor, grilla korv och njut av mötet utomhus. Mötesindustrin befinner sig i nyorienteringsfasen, vi har passerat både chock, reaktions- och bearbetningsfasen och det gäller även samhället i stort. Nu vandrar vi vidare på nya vägar.

Tips på hur du hittar dina drivkrafter

  • Skriv ner 50 olika drivkrafter. Googla, fråga vänner, det ska vara drivkrafter rent allmänt.
  • Lägg undan papperet i två dagar, ta sedan fram det och stryk hälften av de ord som inte känns rätt.
  • Lägg åter undan papperet i två dagar och stryk hälften av de orden. Fortsätt så tills dess du är nere på tre drivkrafter. Nu kan du börja arbeta i rätt riktning.

 



Se alla inom temat här

Senaste i Reportage


Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

Teatergatan 19, 411 35 Göteborg

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.