Entreprenören Yvonne Ryding - | Konferensvärlden
Profiler > Entreprenören Yvonne Ryding

Entreprenören Yvonne Ryding

Det finns ingen som är så starkt förknippad med svensk skönhet som Yvonne Ryding. För 25 år sedan korades hon inte bara till Fröken Sverige utan även till Miss Universum. Då: en ung och relativt naiv tjej från Eskilstuna som helt plötsligt hade hela världen för sina fötter. Nu: en driven kvinna med skinn på näsan och med titlar som entreprenör, föreläsare, coach och konferencier på visitkortet.

Text: Livia Jakobsson

19 november 2009, uppdaterad: 28 maj 2013

När jag kör till Eskilstuna för att träffa Yvonne Ryding, funderar jag på vad jag egentligen vet om henne. Självklart förknippar jag Yvonne med hennes Miss Universum-titel. Jag känner även till hennes hudvårdsserie som funnits i dryga tio år och hon ger alltid ett trevligt intryck. Däremot kan jag inte påminna mig om att ha läst särskilt mycket om henne i skvallerpressen eller sett henne på galapremiärer. När jag sedan träffar Yvonne på Munktell Science Center i Eskilstuna, där hon har sitt kontor, förklarar hon att det har varit ett medvetet val att hålla sig ifrån kändisvärlden.
– När jag föreläser tycker publiken ofta att det är roligt när jag berättar min historia och kanske nämner något om min medverkan i Let’s Dance. Men det är inom skönhet och hälsa samt entreprenörskap som jag har min erfarenhet. Så om jag kan vara med och bidra med inspiration inom dessa områden gör jag det hellre än att vara med i något lek- och plaskprogram. I min position gäller det att säga nej tack till de sammanhang som inte passar och jag försöker att vara medveten i mina val, säger hon.
Just varumärkeshantering är något som Yvonne föreläser om. Hon anser att alla är bärare av sina egna varumärken och att det är en balansgång att vårda och vara varumärket.

Overklig verklighet
25 år har gått sedan Yvonne vann Miss Universum. På hennes kontor står den maffiga trofén på en hylla och påminner om Yvonnes modelldagar. Hon säger själv att hon har fått gå en lång och tuff väg för att komma dit hon är i dag.
– För 25 år sedan såg världen annorlunda ut. När jag vann titeln förstod varken jag eller Sverige riktigt vad det innebar. Det var som att slänga sig ut för ett stup. Under mitt år som Miss Universum fick jag väldigt mycket skinn på näsan då jag utmanade mig själv varje dag. Det var en bra skola att gå; med resor över hela världen, välgörenhets- och sponsorarbeten. När året närmade sitt slut hade jag växt in i den overkliga verklighet som det faktiskt var. Jag hade fått så mycket kunskap i mig själv och kände att jag måste dra nytta av detta, förklarar Yvonne.
Det var just under hennes Miss Universum år som idén om en egen hudvårdsserie växte fram. Som skönhetsfröken var Yvonne tvungen att använda mer makeup än hon gjort tidigare och fick till slut stora hudproblem. När hon reste runt i världen upptäckte hon också att svensk skönhet och svenska produkter hade gott rykte.
– Efter att jag flyttat tillbaka till Sverige kom jag så småningom i kontakt med en kemist som jag frågade om det var möjligt att producera skönhetsprodukter i Sverige. Då sa hon till mig: ”om Börje Samling och Björn Borg kan göra underkläder för kvinnor så kan väl du göra din egen hudvårdsserie”, skrattar hon.

Tufft arbetsklimat
Yvonne berättar att det inte alltid har varit lätt, att som kvinna och före detta skönhetsfröken, ta plats i den hårda affärsvärlden.
– Många av mina föreläsningar handlar just om hur det är att vara kvinna och företagare i ett mansdominerat klimat. Visst finns det många kvinnor inom skönhet, men det är männen som sitter på de högre positionerna så det har varit tufft. På grund av min bakgrund och att jag har skinn på näsan har gjort att många män har haft svårt att veta hur de ska hantera mig. Ibland har jag kunnat skratta åt det, men ibland har jag blivit ledsen. I dag, med min ålder och erfarenhet, så tycker jag att jag kan hantera det på ett bra sätt.
Yvonne hade ingen erfarenhet varken som entreprenör eller kemist, men 1997 lanserades de första produkterna i hennes egen hudvårdsserie, som hon driver tillsammans med sin affärspartner Jonas Andersson. Än i dag är alla hennes produkter svensktillverkade och huvudkontoret finns i Ystad. Hon säger att det är viktigt att produkterna ska ”andas svenskhet.”
– Allt som vi jobbar med ska vara så basic som möjligt. Vi använder oss inte av några superretuscherade annonsbilder, för det är inte jag. Jag vill vara så mycket jag som jag bara kan. Jag gillar att ha stora tröjor och håret enkelt och det vill jag framhäva. Jag antar att det är mitt sätt att bidra till ”skönhetsidealet” och är en motpol till det ideal som förespråkar stora tuttar och läppar.

Konferenserfaren
I dag fördelar Yvonne sin tid mellan hudvårdsserien, föreläsningsuppdrag, coachning samt moderator- och konferencierjobb. Genom åren har hon besökt en mängd olika hotell och konferensanläggningar. Dessutom har hon faktiskt drivit en konferensanläggning själv.
– Min dåvarande sambo jobbade redan som platschef på Karmansbo Herrgård när vi fick en förfrågan om att ta över driften 2004. Det kändes otroligt kul, men så här i efterhand förstår jag att det krävdes att vi båda var där 150 procent. Jag hade ju andra uppdrag på sidan av så det blev väldigt slitsamt.
Hon berättar till exempel om gången när det var dags för julbord och herrgården var fullbokad. När de flesta gäster hade anlänt gick strömmen och allting på herrgården slutade att fungera.
– Det är bland det värsta jag har varit med om. Strömmen kom inte tillbaka förrän i slutet av kvällen, men vi hade lyckats lösa det mesta ändå. Det är med skräck jag kommer ihåg upplevelsen men samtidigt var det häftigt med den tacksamhet som gästerna kände för att vi lyckades ro det i land. Det varma bemötandet från våra konferensgäster och att jag fick träffa så många olika människor var det absolut bästa med Karmansbo.
Efter drygt tre år valde dock Yvonne att enbart satsa på sin hudvårdsserie och sina föreläsningar. Tiden på Karmansbo har gjort att Yvonne uppskattar arbetet som ligger bakom driften av en konferensanläggning. Hon uppskattar även när en anläggning anstränger sig utöver det vanliga.
– Jag är mycket i Ystad och bor därför ofta på Ystad Spa och Konferenshotell. De ser till att jag alltid får samma rum och det betyder jättemycket för mig. De vet också att jag vill ha en morgonrock, Ramlösa och frukt och det står jämt på rummet. Det gör att jag känner mig som hemma där och det uppskattar jag verkligen.

Utstrålning
Under Yvonnes föreläsningar får publiken ta del av både den professionella sidan av Yvonne och den mer privata. Hon säger att många blir förvånade över hennes spontanitet.
– Jag försöker att ge så mycket som möjligt av mitt naturliga jag. Visst är det en liten skillnad när jag är i en professionell roll jämfört med en privat. Sitter jag i ett affärsmöte med internationella gäster så är jag nog lite stramare och återhållsammare. Egentligen strider det mot min personlighet, då jag är bubblig, glad och galen. Ibland får jag lägga band på mig själv. Är jag i situationer där jag är mer bekväm vågar jag vara bubblig och glad på ett helt annat sätt, skrattar hon.
En bra arbetsdag för Yvonne är när hon kan vara flexibel och arbeta med olika projekt samtidigt. Ena dagen håller hon en utbildning för japaner i Ystad, andra dagen är hon på möte i Örebro eller föreläser i Stockholm. Under en ledig dag börjar hon gärna morgonen med att läsa tidningen i sängen. Sedan promenerar hon helst med sin hund, springer ett varv i skogen och umgås med sina två döttrar.
– Det tycker jag är underbart, då har jag verkligen haft en skön ledig dag. Jag kan inte säga att jag är någon hälsofanatiker, för jag vill verkligen njuta av livet. Men jag tycker om att röra på mig, är mån om vad jag äter och väljer produkter efter vad som känns bra för mig.
För Yvonne är ett hälsosamt leverne att vårda sig själv, både det yttre och det inre. Framför allt är det viktigt att börja inifrån och ta hand om själen.
– Det är viktigt att sova bra, ha rätt kosthållning och motionera för att orka ha utstrålning och kunna ge av sig själv. Man kommer långt med ett smile.

Bokutgivning?
Den närmsta tiden kommer Yvonne lägga ner mycket tid på sin hudvårdsserie, då utlandsintresset har växt. Produkterna finns redan i Finland och Holland och under hösten har de lanserats i både Japan och Tyskland.
– Vi har en rad andra länder på gång så det kommer att bli hektiskt. Intresset är stort och självklart hjälper det att jag varit Miss Universum men det avgörande är att produkterna är svensktillverkade, säger hon.
Yvonne har även fått förfrågning från spa-anläggningar så det senaste året har hon jobbat med produktutveckling och hoppas kunna lansera en spaserie inom kort. 2007 debuterade hon som författare med ”Yvonne Rydings Skönhetsbok” och hennes agent tjatar ständigt om att Yvonne ska skriva en uppföljare.
– Jag brukar skriva ner några rader i min anteckningsbok, så det är mycket möjligt att det blir en till bok så småningom, ler hon.


Fakta Yvonne Ryding
Ålder: 46 ½
Bor: Centralt i Eskilstuna
Familj: Mina två döttrar Sandra 20 år (bor ej hemma) Natalie 15 år och hunden Flisan 7år
Bästa konferensanläggning jag varit på: Svårt!! Jag gillar det lilla personliga konferenshotellet, kan vara Greens, Färna eller Ystad Spa Konferens.
Personer som inspirerar mig: Ingvar Kamprad, mina döttrar och glada människor.
Aktuell: Som programledare för TV4:s Förkväll



Se alla inom temat här

Senaste i Profiler


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.