Fredrik Sträng <br>– en utmanare på högre höjder - | Konferensvärlden
Profiler > Fredrik Sträng
– en utmanare på högre höjder

Fredrik Sträng
– en utmanare på högre höjder

Med sina erfarenheter från att organisera och leda storskaliga expeditioner över 8 000 meter, ger Fredrik Sträng äventyrsresor med en stark naturupplevelse och praktisk träning i att kommunicera, leda sig själv och samverka i pressade situationer.

Text: Malin Svensson

28 januari 2013, uppdaterad: 17 juni 2013

Fredrik Sträng är en entusiastisk äventyrare och den i Skandinaven som klättrat i flest berg över 8 000 meter. När jag träffar honom hemma på Söder i Stockholm visar han upp sitt intyg från Guiness Rekordbok. Fredrik har precis opererat en försliten axel så vi ses hemma hos honom i tvåan som han precis flyttat till. I hallen hänger hans ögonsten på en rejäl krok i taket – en ultima Crescent. Han säger att han vanligtvis är betydligt mer uppskruvad men tyngs för tillfället ner av smärta med för lite sömn som följd. Detta är givetvis ingenting jag märker något av.

– De flesta människor behöver skapa energi, jag behöver tämja min energi, säger han. Så länge han kan minnas har han därför utövat idrotter som orientering, skidskytte, längdskidor, cykling och klättring. När han var 21 år kom han in på KTH för att studera materialfysik men tackade nej för andra gången då hans norska klättrarkompis uppmuntrade honom att göra sin grej. Han var en av få som trodde på Fredriks dröm att bli äventyrare och klättra. Sedan dess har han genomfört tolv klättringsexpeditioner.

Aldrig mer K2
2008 var han med i Pakistan när elva personer, däribland flera vänner, dog på K2 som beskrivs som världens tuffaste berg. Efter den uppmärksammade händelsen skrev han boken ”K2 på liv och död” och gjorde en dokumentärfilm om dramat. Han var helt säker på att han aldrig mer skulle återvända – men i somras var han på plats igen.

– Jag har ju behov av mina endorfiner men framför allt är det så vackert i bergen, så rofyllt och stilla. Det är så okomplicerat, man vet vad man har och man vet vad man får. Jag håller fortfarande på att adapteras till storstadslivet här i Stockholm och saknar ibland det tydliga målet som finns i klättring.

Efter olyckan har han satsat alltmer på att föreläsa om sina äventyr, ofta tillsammans med eventarrangörer som ordnar aktiviteter med höghöjdsbanor, vandringar och paddling i skärgården. Att få sådana uppdrag tyckte Fredrik var jättekul men han insåg samtidigt att han själv satt på något unikt.

– Jag har enorm erfarenhet från att bedriva storskaliga expeditioner där det ställs väldigt höga krav på tre saker: att kommunicera, vara självledande och kunna samverka i grupp. Det är klart att jag måste låta folk få prova själva. En bergstopp är dessutom en perfekt målbild, resonerade han.

Inga tomtebloss
Idag erbjuder Fredrik äventyrsresor med vandring och klättring i Kebnekaise, Mont Blanc i Alperna och i spanska bergen. Ambitionen är att detta ska växa och han känner att det är helt rätt koncept.

– Folk vill ha något mer än bara inspiration, det brinner lätt ut lika snabbt som ett tomtebloss. De vill ha kunskap och verktyg att arbeta med, och hands-on-övningar så att man helt enkelt programmerar in de nya, förbättrade beteendena. Att gå in under en längre period, kanske ett år, och coacha dem i deras träning och bli en del av familjen i företaget, det ger bestående förbättringar.

Resornas upplägg ser olika ut men det föregås alltid av någon form av förberedelse där målsättningen tydliggörs med en plan och en överenskommelse. Vid längre tids coachning är det ännu viktigare att utmaningen blir lite tuff så deltagarna känner att de inte jobbat med träning, kosthållning, planering och snack om utrustning för gäves.

– Det ska inte vara som en militär inryckning men tillräckligt tufft för att man ska känna en tveksamhet till om man kommer fixa utmaningen. Blir det för mjäkigt och lätt blir effekten omvänd.

”Det ska kännas skitjobbigt”
Tillsammans med certifierade bergsguider går Fredrik igenom gruppens förutsättningar och utifrån det ges rekommendationer till företaget. Sedan får de internt komma överens om vad som passar gruppen bäst. Målet är alltid detsamma men vägen dit kan vara mer eller mindre svår. Syftet är att alla ska pressa sin komfortzon, från vältränade till soffpotatisar och beroende på ålder och hälsa.

– Exempelvis kan man gå upp en bra bit tillsammans för att sedan låta några klättra upp den sista biten. På tillbakavägen kan en del åka helikopter medan resten går. Man kan också fördela packningen olika i gruppen under den gemensamma vandringen. Det ska kännas skitjobbigt och man ska längta efter belöningen på kvällen med trerätters middag, öl, vin och champagne.

På berget har Fredrik fått lära sig att kriser kommer och går, det handlar om att se till att krisen inte övergår i en katastrof. Hans kommunikationsklimat är öppet, han vågar trampa folk på tårna och säga sådant han ser och hör och han uppmuntrar deltagarna att våga göra detsamma. Han kan ifrågasätta den tävlingsinriktade chefen vad som är viktigast – sammanhållningen i gruppen eller att han själv når toppen. Och han kan se hur chefen knyter näven i fickan.

– Så här ser ju vardagen ut. När man får möta dessa känslor och tankar i en sådan här situation lär du känna dig själv betydligt bättre än du skulle gjort i en diskussion om samma problem på jobbet. Det blir så tydligt.

Krisövningar som hjälper
Övningarna hjälper till att skapa motståndskraft för både tuffare perioder och vardagliga problem som frustrationer kring IT-strul, försenade leveranser och missförstånd.

– Är man ute i naturen under de här tuffa förhållanden blir man mycket ödmjukare. De lär ofta känna varandra på riktigt för första gången, de lär sig uppskatta varandras egenskaper, de inser att de kan mycket mer än vad de trodde och de växer som grupp.

Fredrik är noga med att understryka att konferensen ska vara efter äventyret. Folk är mer avslappnade och vågar hävda sin åsikt om företaget i större utsträckning.

– Det är en jättefördel. Om man jobbar med coachning under en längre tid så har kommer även hälsoaspekten med. Folk tränar, de börjar tänka på vad de äter, hur de sover, det blir en otrolig vinst, menar Fredrik.

Studerar beslutsvägar
Fredrik ingår i en forskningsgrupp från Umeå universitet som studerar hur beslut tas i extrema situationer. När han ska ta ett beslut under expeditionen måste han därför resonera högt för sig själv och gruppen och samtidigt spela in det.

– I min bransch finns ett fenomen som kallas toppfeber som innebär att du vet vad du ska göra men du gör det inte. Det börjar bli mörkt och du borde vända om men fortsätter ändå mot toppen. Det åtråvärda målet har blivit så viktigt att du tappar ditt omdöme och börjar förlita dig på slumpen istället för fakta. I affärer är det samma sak. Du har pumpat in så mycket tid, pengar och engagemang i ditt projekt att du inte kan se ett misslyckande trots alla tydliga varningssignaler.

En expedition liknar i mångt och mycket ett projekt. Det finns en start och ett stopp, en tydlig organisation och ett tydligt mål. Alla ska dra åt samma håll och att man håller det man har kommit överens om och fortfarande ska alla känna att det är någorlunda attraktivt alternativ än att gå sin egen väg.

– Allt syftar till att lära känna varandra bättre och våga kommunicera tydligare – att få till ett engagemang, fokusera och tillsammans nå högre höjder, säger Fredrik.

Fakta Fredrik Sträng
Ålder: 35
Yrke: Äventyrare och entreprenör.
Bakgrund: Startade eget företag 2001. Har genomfört tolv expeditioner över 8 000 meter. Har skrivit två böcker och gjort fyra egna dokumentärfilmer om berg och klättring.
Utbildning: Idrottscoach ICF och ACMC Metacoach enligt Neuro-Semantics
Bor: Södermalm i Stockholm
Familj: Mamma, pappa och två syskon.
Intressen: Dykning, film, laga god mat, resa och så är jag ett hysteriskt U2-fan som reser runt och ser deras konserter.
Styrka: Att förverkliga idéer och få människor att motivera sig själva och samarbeta.
Dold talang: Kasta boll, jag är extremt pricksäker.

Fredrik Strängs kriterier för en lyckad äventyrsresa:
• Du ska pressa din komfortzon.
• Den ska vara annorlunda.
• Du ska känna delaktighet genom att få roliga arbetsuppgifter.
• Konferensen ska spegla företagets värdegrund.
• Konferensen ska läggas efter äventyret.



Se alla inom temat här

Senaste i Profiler


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.