”Jag vill skapa magiska mötesplatser” - | Konferensvärlden
Profiler > ”Jag vill skapa magiska mötesplatser”

”Jag vill skapa magiska mötesplatser”

Petter Stordalen är Norges hotellkung som har gått från att sälja jordgubbar till att äga 165 hotell med över 9 000 anställda. För KonferensVärlden berättar han om köpet av Copperhill Mountain Lodge i Åre och Nordic hotellen i Stockholm. Dessutom förklarar han varför kristider är bra tider.

12 oktober 2009, uppdaterad: 28 maj 2013

Text: Astrid Feldreich

Petter Stordalen är i Sverige för att hålla ett tal som ny ägare till Nordic koncernen. I och med att Choice Hotels Scandinavia köpte de välkända Stockholmshotellen Nordic Light Hotel och Nordic Sea Hotel samt varumärket Nordic blev de störst på Stockholmsmarknaden. Välklädd i vit kavaj med svarta blommor intar han scenen. I ordets rätta bemärkelse. Han är känd för att hålla snudd på väckelseliknande och inspirerande tal till sina anställda. För det är personalen som är viktigast inom hotellbranschen, menar Petter. Dessutom hävdar han att lågkonjunkturen är något oundvikligt som kan vändas till en fördel.

– En kedja som heter Nordic ska växa sig starkare i Skandinavien. Ett hotell är människorna och känslorna. Vi kommer att gå igenom 15 till 20 nya kriser under vår tid. Men det skiter jag i. Detta är själva livet, detta är inte en kris, ropar han i mikrofonen.


Karriären började med att Petter sålde jordgubbar mitt bland gummorna på torget i Porgrunn som 12-åring. Han fick inte någon stol att sitta på, för hans pappa menade att han sålde bättre om han stod upp. Från försäljningen på torget föddes Petters jordgubbsfilosofi som han beskriver i sin personliga blogg:

”Jordgubbsfilosofin är ingen företagshemlighet. Det är en av våra viktigaste levnadsregler inom Choice, och en historia jag gärna berättar när folk ber mig om ett tips till entreprenörer. Om du lägger tid på att fundera på vad alla andra har, då blir du aldrig lycklig. Sälj bara det du har. Det är det enda du kan sälja”

Lite senare sätter vi oss i ett av Nordic Lights hotellrum för en intervju. Petter är en upptagen man med många människor omkring sig som hjälper honom att få schemat att gå ihop. Själv skulle Petter förmodligen kunna prata om hotellbranschen hur länge som helst. Han har ett sätt att föra sig som är otroligt medievant, men faktiskt inte känns konstlat alls. Entusiasmen är uppriktig.

– Jag tycker mitt arbete är roligare i dag än när jag började. Mitt jobb ger mig energi, så jag går till jobbet för att ladda batterierna, säger han med ett leende som kännetecknar hans utåtriktade sätt.

Listan över Petters fina minnen från Sverige är lång.

– Jag har bara fina minnen från Sverige med guldkorn som de värmländska skogarna, Globen, Stenungsbaden och flera andra platser. Jag har säkert 100 upplevelser som betyder mycket härifrån. Dessutom hart jag många svenska vänner. De säger att man inte ska göra affärer med vänner, men affärsbekanta kan bli vänner, säger han.


Petter Stordalen har fått stora rubriker i svensk dagspress under hösten som ny ägare av Copperhill Mountain Lodge i Åre. Visionen är att det ska vara öppet hela året och vara ledande när det gäller konferenser, eftersom hotellet kan ta stora grupper. Samtidigt som det är ett förstaklassigt hotell vill Petter att det ska kännas folkligt och möjligt för alla att besöka. Efter köpet av Copperhill började Petter med att investera ytterligare 40 miljoner i hotellet. En satsning som han lite skämtsamt menar att han fått för en fjärdedel av vad svenskarna lagt ner på det.

– Vi ska bygga upp ett fantastiskt hotell i Åre. Det är världsklass på det hotellet. Om det låg i Verbier skulle det vara världens bästa. Vi kommer även att förbättra den privata villa som Frans Scholtes byggde nedanför hotellet. Det kommer att bli en fantastisk villa som vi döper till benämningen för koppar - CU29. Den går att hyra separat för alla som vill konferera exklusivt, säger han entusiastiskt.

Det viktigaste för att lyckas i konferensbranschen är enligt Petter att kontinuerligt förnya sig. Han tror att en bra mötesplats måste erbjuda kunden en mångfald.

– Jag vill skapa magiska mötesplatser. Som konferensgäst ska du få en ny upplevelse. För att få folk att återkomma måste de uppleva att de fått något aktuellt varje gång de besöker ett av våra hotell. De måste känna att detta var annorlunda. Alla och allting förändras. Lutar du dig tillbaka har du förlorat, säger han.

– Konferensbranschen, eller som jag säger mötesplatser, handlar allt mer om en upplevelse. Norden kommer att ta efter Amerika mer och mer, där är möten jättestort. I och med att vi går från ett industrisamhälle till ett tjänstesamhälle blir möten mellan människor viktigare. Vi möts numera för att vi är i behov av inspiration, mångfald och förnyelse. Och särskilt i kristider som denna, fortsätter Petter.

Förutom att engagera sig i nya mötesplatser är Petter en pionjär inom sociala medier. Som exempel på den nya tidens konsument berättar han om sin dotter som kan chatta, lyssna på musik och göra läxorna samtidigt.

– I framtiden kommer ingen att läsa tidningen. Alla går in via sociala medier för att se vad som är bra och använder information på ett annat sätt. Vi gör allt på nätet. Bokar flygbiljett, hotell och restaurang. Morgondagens förbrukare ser ut så. De kommer också att kräva en miljömedvetenhet. Därför satsar vi på CSR och miljö, förklarar han.

Du är mångmiljonär, men vad spenderar du helst pengar på?

– Pengar är inte längre drivkraften, mitt jobb ger mer än pengar. Det finns en större bärkraft i kapitalismen som ger mening. Men till exempel älskar jag att åka skidor. En perfekt dag vaknar jag upp på Copperhill. Solen går upp över fjälltopparna och jag tar på mig skidorna och åker ner för backen. Två timmar skidåkning på morgonen räcker. Sedan är dagen räddad.



Sök igen

Senaste i Profiler


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

Teatergatan 19, 411 35 Göteborg

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.