Med örat mot publiken - | Konferensvärlden
Profiler > Med örat mot publiken

Med örat mot publiken

Hon är moderatorn med hög M-faktor. M som i modig, mänsklig och medveten. Hon får Tony Blair att klä av sig slipsen och rodna, Bill Gates att berätta om sina skor och hon lär Fredrik Skavlan hur man tappar tråden utan att det märks.

Text: Paula Asarnoj

22 maj 2012, uppdaterad: 17 juni 2013

– I det oväntade får stunden liv och det kan vara det lilla extra som folk minns från just den dagen, menar Lydia Capolicchio som firar drygt två decennier som ”resande i kommunikation”.

Vi möts i Stockholmsmässans luftiga lunchmatsal. För dagen är Lydia vegetarian, en hållning som varierar lite med dagsformen och menyn. Hon slår sig ned och pustar ut, i mål efter ett drygt arbetspass. Det är hennes sjätte år med Hjärntillskott – en seminarieserie som i år har rubriken ”Ödmjukt ledarskap”. Lydias uppgift; att introducera och intervjua dagens talartrio förre brittiske premiärministern Tony Blair, Fredrik Skavlan och Elaine Eksvärd (fd Bergqvist). Gårdagens premiär i Göteborg har bäddat för ett avspänt samspel på scenen. Inget prasslande med manuspapper, inte ens vid den utförliga introduktionen av Tony Blair som Lydia håller på engelska.

– Manusfritt ökar närvarokänslan, förklarar Lydia. Jag har ett frågebatteri i kroppen, utöver det försöker jag lyssna och fånga upp det som kommer.

Gediget förarbete
Även om sammanhanget är vant och teamet etablerat så finns alltid anspänningen där. Adrenalinpåslaget som spetsar sinnena och ger energi för att orka hela vägen i mål. Moderatorjobbet är ett långdistanslopp, menar Lydia. Det publiken ser är en liten del av ett långt och gediget förarbete.

– Förberedelsen är allt. Det är här jag får en känsla för kunden, uppdraget och inte minst de som kommer för att delta. Uppdragsgivare som vill ha kvalitet förstår att utnyttja moderatorns erfarenhet och jag vill bli involverad i ett tidigt skede. Det värsta som finns är att få ett skrivet manus i handen. Vad ska jag då bidra med?

Svårare än teve
När Lydia jämför sin tid som programledare på teve (Fyrans Svart eller Vitt, Nyhetsmorgon med mera) och jämför med hur hon jobbar idag, menar hon att moderatorjobbet är betydligt mer krävande.

– Det är flera bottnar i det du gör och du har så mångas ansvar och önskemål att bära. Uppdragsgivaren, eventuell mellanhand, medverkande på scenen och inte minst publiken.

Och det sista understryker hon, är en liten detalj som alltför ofta tappas bort i planeringen.

– Vad uppdragsgivaren vill är inte det viktigaste, säger Lydia och förklarar vidare. Om det inte landar rätt hos publiken, de som är mottagare av budskapet, vad har då dagen fyllt för funktion? Det finns ju aldrig några garantier att alla blir nöjda men det vore korkat att inte försöka.

– Ett exempel, fortsätter Lydia mellan tuggorna. Jag anlitades av en bank som ville samla sin personal för att stimulera till ännu bättre lönsamhet. När jag ställde frågan: ”Och hur tänker personalen om det?” så uppstod en tystnad. Det ledde till att jag fick i uppdrag att intervjua personalgruppen och ta reda på det. Om publiken känner sig sedda och hörda, då har jag lyckats med mitt uppdrag. Lära känna publiken är en ren hygienfaktor i jobbet som jag ser det.

Tänker varumärke
Att se helheten – tänka varumärke och inte bara event – har tagit en allt större plats i Lydias yrkesverksamhet. För ett par år sedan fick hon också ett namn på det hon sysslar med; corporate storytelling, varumärkesbyggande genom möten. Hon ser en växande trend inom näringslivet att prioritera möten som en viktig kanal för att stärka och bygga varumärket, att förmedla en känsla för vad företaget står för.

– I takt med att hela medielandskapet förändras och att teknologin tar över, kommer det mänskliga mötet att bli mer exklusivt, spår Lydia. Tiden är förbi när företag tror blint på 15 sekunders reklam för sexsiffriga belopp i Gladiatorerna. Via webben och det fysiska mötet träffar man direkt på målgruppen.

Humor är ett viktigt redskap, menar Lydia och refererar Elaine Eksvärd som just hållit föredrag om härskartekniker, ett allvarligt ämne men paketerat med mycket humor. ”Med humor får budskapet vingar, det når mycket längre och mer effektivt sitt mål”.

– Min ambition är att folk ska ha skrattat åtminstone någon gång under dagen!

Kul är svårt
Men kul är svårt. En utmaning är att få människor som hatar att stå på scen att trivas. Här kan dialog vara en möjlighet. Den sövande VD-föreläsningen kan förvandlas till ett spänstigt samtal där Lydia ställer just så korkade eller utmanande frågor som många kanske tänker, men inte vågar ställa.

– En stor del i jobbet som moderator handlar om att bjuda på sig själv. När jag inte fattar något, så frågar jag. Är det läge för skämt och skratt, så utnyttjar jag det. Gör jag bort mig försöker jag inte dölja det. Det är inte jag som är den viktigaste personen i rummet utan de som jag möter. Om jag vågar tappa ansiktet så slappnar folk av.

Lydia berättar om mötet med den amerikanske IT-biljonären Bill Gates. I stressen kring hans sista-minuten-entré har hon bara en tanke i huvudet när hon slår sig ned med honom: ”Undrar just vad en multimiljardär har på fötterna?”. Istället för att försöka minnas vad hon egentligen skulle säga, ställer hon just den frågan. Bill Gates svarar utan omsvep: ”Yes, they are handmade”. Det går ett förtjust sus i publiken, alla är med på tåget.

– Publiken är ett ovärderligt arbetsredskap. Kommer jag av mig på engelska kan jag be publiken om hjälp. Uppstår en oväntad paus vänder jag mig till dem och passar på att bekanta mig.

Ribban högt
Ett motto i Lydias arbetsliv är att ”Man är aldrig bättre än sitt senaste uppdrag.”. Bästa marknadsföringen är inte klatschiga formuleringar på hemsidan utan att lägga ribban högt, varje gång.

- Jag vill göra mitt allra bästa, det är mitt visitkort och min möjlighet till nästa uppdrag. Och på så sätt håller jag formen karriärmässigt och har aldrig tråkigt under tiden. Jag vill fortfarande bli bättre och utvecklas. Så länge jag gör det och kan leva på det jag gör, ja då lever jag min dröm.

FAKTA OM LYDIA CAPOLICCHIO
Ålder: 47
Bor: Lägenhet på Kungsholmen samt egen ö i Roslagen.
Familj: Maken Calle Jansson och tvillingarna Stella och Leon, 10 år.
Håller formen med: Promenerar till möten, spelar tennis.
Namnet: Capolicchio med ”k” som Pinocchio, från sin italienska pappa. Mamma från Slovenien.
Moderatormotto: ”Man är aldrig bättre än sitt senaste uppdrag.”

LYDIAS BÄSTA TIPS TILL MÖTESARRANGÖREN
1. Välj moderator med omsorg. Titta inte bara på namn och prislapp, ring upp och bolla tankarna kring dagen.
2. Lyssna på din moderator. Erfarenheter och tankar är gratis men kan vara oerhört värdefull kunskap.
3. Stäm av med publiken. Vad förväntar de sig? En berörd publik är en nöjd publik.

SAGT OM LYDIA
”Den bästa moderatorn jag någonsin träffat på och då har vi ändå jobbat med många av de tunga teve-namnen. Hon är självgående, gör sin egen research, skriver sina manus och på plats är hon en bra blandning mellan bestämd, humoristisk och tacklar även de tunga industripamparna med lätt och bestämd hand.” Nicklas Östling på Bestseller PR, arrangör av Hjärntillskott.



Se alla inom temat här

Senaste i Profiler


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.