Mia Törnblom - ett färgstarkt och personligt varumärke - | Konferensvärlden
Profiler > Mia Törnblom - ett färgstarkt och personligt varumärke

Mia Törnblom - ett färgstarkt och personligt varumärke

Mia Törnblom är på sluttampen av en ny bok om personlig marknadsföring och varumärkesuppbyggnad, som delvis handlar om hur det kommer sig att hon själv lyckats sälja över en miljon böcker. Det blir den första som ges ut i eget förlag och när vi träffas är hon mitt uppe i att bestämma bokomslag.

– Det känns larvigt privilegierat att kunna ge ut böcker och driva ledarskapsprogram i egen regi och dessutom göra det tillsammans med min man, säger Mia.

Text: Malin Svensson Foto: Joel Stockman

5 september 2012, uppdaterad: 17 juni 2013

När jag försöker få tag på Mia Törnblom i början av juli svarar hon inte och jag lämnar ett meddelande. Fem minuter senare ringer hon upp och luren åker instinktivt iväg några decimeter från örat.

– Hej, det är Mia! Du vet, jag har semester och tänkte att är det en sådan där jobbig jävel som ringer nu så tänker jag inte höra av mig, skämtar hon, men du lät ju riktigt trevlig.

Efter den inledningen höjs min röst flera decibel och direkt är vi inne i en snackig jargong som känns väldigt bekant, ungefär som när man pratar med sin bästis från förr. Sådan är hon – avskalad från prestige och fylld med en karisma som man lätt speglar sig i. Några veckor senare ses vi på hennes kontor på Kungsholmen. Hon är i full färd med att avsluta sin åttonde bok ”Du säljer!” som kommer ut efter nyår, en handbok om personlig marknadsföring och om det egna varumärket.

– Jag vet varför min första bok blev en succé trots att jag kanske inte hade kommit på något nytt. Jag vet också varför många andra har lyckats och i den här boken delar jag med mig av det, förklarar hon.

”Jag vill kunna sno en övning”
Vad är det då som gjort att hon har lyckats? En blandning av skicklighet och tajming? Mia kallar det tur då hon blev uppringd av Bonnier som frågade om hon kunde tänka sig att skriva en bok om det hon jobbade med. Det som 2005 resulterade i boken Självkänsla nu! och såldes i 500 000 exemplar. Inte bara tur kanske.

– Först och främst måste man ha ett innehåll som är riktigt bra och som man tror på, sedan ska man leva efter det och man ska ha förmågan att se hur det kommer upplevas av läsaren. För mig är det viktigt att innehållet är praktiskt och användbart för det är så jag själv vill ha det. Jag vill kunna sno en övning som jag läser om och ge den vidare, därför skriver jag på ett sätt så att alla fattar.

Ett annat vanligt misstag man gör som författare är att man känner att man har något starkt att berätta – att ens ego vill det. Man ska passa sig för att ramla i den fällan, det måste finnas ett behov också.

– Jag tror att man ska tänka att ”det här hade jag velat läsa”, det är faktiskt många gånger en jävla skillnad, säger hon och skrattar.

Hon har tidigare gett ut böcker om hur man stärker sin självkänsla, individuellt och i grupp, som medarbetare och chef. Nu skriver hon för första gången om försäljning, med koppling till vår självuppfattning. Hon tycker att många har fördomar om säljare samtidigt som det är en så central och viktig del av allt vi gör.
– Att sälja handlar inte om att övertala dig att köpa något du inte vill ha, det handlar om att övertyga dig och få dig att bestämma själv att det här var det bästa för dig. Det handlar kanske lite mer om självförtroende än om självkänsla i den här boken, säger Mia.

Coachning i köket
Mia är fostrad till att tro att hon kan bli vad hon vill och har alltid haft ett gott självförtroende, men när hon var 29 år sprang hon för första gången på begreppet självkänsla och egenvärde och fick då en ordentlig aha-upplevelse. Hon hade alltid vetat att hon kan men aldrig känt att hon duger som hon är. Det blev en vändning i sättet att leda sig själv. Sedan dess har hon gått igenom många kurser i personlig utveckling och coachning, läst böcker om mental träning och provat metoderna på sig själv. När människor runt omkring henne märkte att hon förändrades ville de också prova.

– Tidigt var det starka och kompetenta kvinnor i ledarfunktioner som kom hem till mitt köksbord, sådana personer som hade möjlighet och viljan att själva utvecklas och sprida mitt namn vidare. De blev mina främsta ambassadörer så jag har inte behövt marknadsföra mig. Jag har också väglett väldigt många missbrukare ideellt och det har inte funnits någon taktisk baktanke med det, jag behövde det själv helt enkelt. Därför är jag inte helt bekväm med begreppet varumärke, menar hon.

Ledarskap är ett yrke
Parallellt med författarskapet driver hon utbildningsverksamhet med sin man Michael Törnblom och några anställa. Hon har utvecklat en egen metod för att stärka det personliga ledarskapet hos medarbetare och chefer som heter MT-metoden Deltagarna får göra praktiska övningar inom motivation, trygghet, ansvar, reflektion, mod, tålamod och hänsyn.

– En stor del av arbetet handlar om att förebygga och hantera konflikter, säger Mia.

Hon ser ledarskapet som ett yrke i sig som innebär att man måste lära känna sin egen person för att kunna leda andra. De flesta vet idag vad självkänsla är och förstår dess positiva effekter. Det märker hon inte minst genom hur mycket mer företag investerar i personlig utveckling nu jämfört med för några år sedan.

– Idag kommer man hit för att träna i förebyggande syfte, man behöver inte ha rasat ihop mentalt. Man vet att det krävs kontinuerlig träning för att fungera på ett bra sätt i grupp och som ledare, det är lika självklart som att man går till gymmet för att hålla sin kropp i trim.

Vi måste ha metoder
Mia tycker att vi lever i en tid där vi måste ha metoder och rutiner för att leda och stärka oss själva. Att matas av den informationen vi får hela tiden om hur fantastiska alla verkar vara, vad som är inne och ute och alla valmöjligheter vi har, kräver att man är säker i sig själv. MT-gruppen har ett program för medarbetare och ett för ledare där de jobbar praktiskt med att få deltagare att känna sig trygga i sig själva, att få god självkännedom, att våga utgå från sig själv och att ta beslut baserade på tro och tillit istället för att använda rädsla som drivkraft.

Vilka vinster får man då med kontinuerlig mental träning? Mia menar att man blir bättre på att kommunicera, lyssna och visa empati. Man lär sig kontrollera och följa upp framsteg och resultat, vilket får andra att växa. Man ökar förmågan att motivera, bekräfta och inspirera andra till resultat. Man vågar också ta risker och kan sätta upp tydliga och realistiska mål. Man kommer drivas av viljan att lyckas och man vågar se vad man själv behöver utveckla och förändra.

– För att vi ska kunna nå våra mål behöver vi ha starkt självförtroende och för att ha det bra på vägen mot våra mål behöver vi ha en vältränad självkänsla. Ledare har alltid ett bra självförtroende, annars hade de inte vågat bli ledare, menar Mia. Det är självkänslan som kan svaja.

Självcentreringen försvinner
Mia lever som hon lär och hon kan tycka att det är lite lustigt att mental träning så ofta kopplas ihop med präktighet och renlevnad, eller å andra sidan med självcentrering, att det skulle leda till en fri och ostyrig utblomning av egot.

– Det är precis tvärtom! Alla tankar på hur man ser ut, hur andra uppfattar en, att vara upptagen med vad man själv ska säga istället för att lyssna – allt det där blir man av med och man får så mycket tid över till andra tankar. Det blir ett inre lugn i huvudet och det ger så mycket tillbaka att jag aldrig skulle få för mig att sluta använda de metoder och tekniker som jag har lärt mig, säger hon.

För Mia är det mesta av den mentala träningen numera automatiserad, det är inget hon tänker på. Varje kväll skriver hon bland annat ner svar på några återkommande frågor för att få en stunds återhämtning och reflektion. Det blir särskilt viktigt när hon håller på med sådant hon inte tycker är så roligt, som nu när hon är i slutet av sin kommande bok. Hon säger att hon är en berättare men inte i text. Det kommer sällan någon inspiration av sig själv och därför blir stressen ofta påtaglig. Eftersom hon reser mycket passar hon ofta på att göra snabbmeditationer på flyget eller på tåget. Hon har lärt sig att snabbt hitta känslan att landa i sig själv.

Jag kommer att tänka på ett avsnitt ur senaste boken Du leder! där Dalai Lama anländer med flyg till USA. Han ska vara med i en tevesändning och tiden är knapp. Ändå ber han alla att vänta ett slag, han behöver en stunds meditation och förklarar att själen också behöver landa.

- Den berättelsen är så träffande, säger Mia. Stressen gör att vi blandar ihop saker och ting och det blir onödigt krångligt för oss men har man landat i sig själv kan man säga ”Nu är jag här!”. Det är fiffigt, inte präktigt. Så tänker jag.

Coachande frågor till Mia
Övningen är snodd från hennes bok Du leder! och syftar till att reflektera över din arbetssituation. Om du känner dig lite matt efter semestern så kan detta få dig att minnas varför du tackade ja till tjänsten.

Varför arbetar du?
– Jag arbetar för att försörja mig men också för att det är otroligt stimulerande för min egen utveckling så även om jag var ekonomiskt oberoende skulle jag ändå jobba. Men jag gillar verkligen att ha semester också, det måste du ta med, säger hon.

Varför arbetar du med det du gör?
– Att jag jobbar just här är min dröm som gick i uppfyllelse 2001. Innan dess jobbade jag på ett IT-företag som ekonomi- och personalansvarig. Att skapa en karriär och ett företag precis så som jag vill ha det är ju helt overkligt lyxigt. Att jag dessutom får jobba ihop med min man Michael Törnblom som är vd på MT-gruppen, är larvigt privilegierat. Det är inte lätt men det är kul. På riktigt känner jag att det vi gör ger så otroligt mycket och jag vill inget annat än att dela med mig av det. Det passar mig dessutom att vara min egen för jag gillar att ta ansvar, jag har lite is i magen och jag har en backup-plan.

Om allt skiter sig får jag väl börja sälja smink och förlänga lösnaglar som jag gjorde på 80-talet. Det är inte det jag vill men jag vet att jag kan det och det skulle funka. Det gör att jag kan driva det här företaget på tro och tillit istället för att vara rädd för att inte kunna försörja mig.

OM MIA TÖRNBLOM
Namn: Mia Törnblom Ålder: 45, gillar att bli äldre.
Familj: Gift och har en bonusson.
Bor: På Kungsholmen i Stockholm.
Intressen: Umgås, träna, äta god mat och njuta av choklad.
Yrke: Grundare av MT-gruppen, vägledare, utbildare och författare.
På gång: Boken ”Du säljer!” som släpps efter nyår. Föreläser på Mötestorget den 18 september.

Bibliografi
2005 Självkänsla nu!
2006 Mera Självkänsla
2007 En härlig bok
2008 Så dumt!
2009 Du äger!
2010 Du leder!
2011 Samlade tankar om självkänsla



Sök igen

Senaste i Profiler


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

Teatergatan 19, 411 35 Göteborg

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.