Mycket bubbel om Richard Juhlin - | Konferensvärlden
Profiler > Mycket bubbel om Richard Juhlin

Mycket bubbel om Richard Juhlin

Champagne är världens bästa vindistrikt. Och Richard Juhlin är distriktets inofficielle mästare. Med näsa för njutning sniffar han sig igenom mer än åttatusen olika champagner; ytterligare en bok är på gång. Det bubblar om Richard Juhlin.

Text: Björn Lennestig

26 november 2012, uppdaterad: 17 juni 2013

Richard Juhlin har kombinerat naturlig talang och hårt arbete. Sedan tio år är han champagnens globala fixstjärna. Redan då var han dubbad till riddare i Champagne. I Frankrike och andra länder talar man om ”Juhlineffekten”; Richard Juhlins betydande kunskaper och hans förmåga att missionera internationellt om den sprudlande kulturdrycken. Nu frälser han såväl kineser som norrmän.

Redan som åttaåring visade han vinprovningstalanger på en resa till Tyskland med föräldrarna. Senare, efter idrottslärarutbildningen vid GIH, besökte han distriktet Champagne. Här öppnade sig en ny värld. Detta var drycken för honom, och han ville lära sig mer.

Sensationell framgång
Genombrottet kom 2003 i samband med en stor champagneprovning i Paris med de främsta experterna. Den helblinda provningen slutade med att han prickade in 43 av de 50 vinerna. Av de övriga sju vinerna hade han rätt på årgången. Tvåan på provningen, en sommeliervärldsmästare, hade fyra rätta svar. Sedan dess behöver Richard Juhlin inte bevisa sin kompetens. Richard hävdar, kanske lite svenskt blygsamt, att världen har många champagneexperter, och att de är bra inom olika områden.

– Men när det gäller blindprovning, kunskap om producenterna och deras viner, hur viner smakar och varför viner smakar som de gör, har jag ingen konkurrens, konstaterar han.

Mat och vin i kombination
Tillsammans med vinimportörerna och restaurangsektorn har han inspirerat de svenska kunderna att inte bara dricka champagne till nyårsafton. Det mousserande vinet passar i många sammanhang. Mat och dryck i kombination är ett ämne som engagerar allt fler. Det maximerar njutningen, tycker han.

– Konsten att njuta kan vara lätt att glömma bort. Ökad kunskap ger nästan alltid ökad njutning. Man måste vara mentalt närvarande och ge sig tid att reflektera.

Vinprovning handlar om träning, träning och åter träning för dem som har det som profession. Han påpekar att man alltid lär sig något nytt vid blindprovningar. ­

– Njutning är alltid viktigare när det gäller vin. Dock, för mig personligen, måste jag sätta den professionella provningen i högsätet när jag jobbar. Men jag försöker att njuta av varje måltid, och se till att den blir bra, även frukosten.

Globalt yrke
Richard Juhlin sätter inte vindrickandet på en piedestal. Han ger råd på ett mycket sympatiskt sätt, så att den vankelmodige inte behöver känna sig som mindre vetande. Det har jag själv erfarit vid branschprovningar. Ett lustfyllt och nyfiket sinne präglar denne tävlingsmänniska.

Idag är han en turnerande världsstjärna som med stor entusiasm pratar om hobbyn som blev hans yrke. Ena dagen släpar han vinlådor, böcker och glas samt lämnar och hämtar barnen. Nästa dag kan det vara en utlandsresa med föreläsningsturné. Han har en betydande scenvana, och han missionerar för att avdramatisera champagnen som snobbdryck. Viktigt är även att inspirera åhöraren till att använda sina sensoriska sinnen. 

Det intressanta är egentligen inte att han är oerhört skicklig på blindprovning. Snarare handlar det om att höra hans resonemang, analysen av alla champagnens egenskaper som gör att vi andra provare vinner insikter i njutningens själ, och att vi gemensamt håller i detta ymnighetshorn.

Fokuserad provning
Richards råd till den som vill lära sig mer om champagne är att prova på samma sätt som vid vanlig vinprovning. Koncentration, inte förkyld och inga parfymer eller rökdofter i rummet, en neutral gom opåverkad av smaker, samt papper och penna för den som vill göra noteringar.
Smaksinnet uppfattar vanligen sött, salt, surt och beskt, och i bland umami och dess metalliska toner. Däremot kan doftsinnet ha en oerhörd nyansrikedom, och det går att träna. Han tycker synd om dem som lämnar detta njutningsberikade sinne otränat livet igenom.
Han har alltid haft känsliga doft- och smaklökar, även som barn. Det spelar honom många spratt:
– Dagligen undviker jag bord nära toaletter eller som har torkats med disktrasa. Vanligaste vardagsproblemet är människors bristande hygien, och allra värst är det under mina många flygresor.

Femtio nyanser av dofter
Richard Juhlin minns inte bara de flesta viner han doftat och smakat. Han förnimmer även smaken av flickvänners kyssar, liksom doften av kvinnor på ett påtagligt sätt. Han känner även om en person tränar, åldern och etniskt ursprung. Men inget tycks slå bouqueten av en god champagne.

– Champagnedoften är mångfasetterad. Aromerna kan innehålla blommor eller frukter. Jästfällningen påminner om bröd eller bakverk. Växtplatsen lämnar inslag av krita och mineral. Finns det dessutom en rikedom av rostade aromer samt grädde och honung befinner jag mig i himmelriket.

Richard Juhlin
Ålder: 50 Familj: Sambo/förlovad, tre barn.
Bor: Lidingö
Intressen: Mat, dryck och idrott.
Yrke: Champagneexpert
På gång: Boken ”En doft av champagne” med över 8 000 testade champagner är hans största bokprojekt. Exklusiv coffe table-bok som utkommer i augusti 2013 på många olika språk.



Se alla inom temat här

Senaste i Profiler


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.