Snyggt, ekonomiskt och grönt - | Konferensvärlden
Profiler > Snyggt, ekonomiskt och grönt

Snyggt, ekonomiskt och grönt

Amy Spatrisano blev nyligen utnämnd till en av de 25 mest inflytelserika personerna i mötesindustrin av MeetingNews. Hon är en pionjär inom temat hållbara möten och har bland annat utvecklat den gröna mätstandarden MeetGreen. KonferensVärlden fick en intervju när hon besökte Hotell Scandic Malmen för att föreläsa under rubriken ”less talking more action”.

3 september 2009, uppdaterad: 28 maj 2013

Text: Astrid Feldreich

Hållbar utveckling är ett ämne som betyder olika saker för alla. För Amy Spatrisano handlar det om vilken värld vi överlämnar till våra barn och barnbarn.

– Alla kan göra någonting. Här i Sverige måste ni bli bättre på att berätta om ert goda miljöarbete och inspirera andra, säger hon när vi slår oss ner på uteserveringen efter föreläsningen.

Enligt Amy är Spatrisano lågkonjunkturen en perfekt plattform för att nå ut med ett grönare budskap till företagen. Det är en myt att ett hållbart möte skulle vara mer kostsamt än ett vanligt. Som exempel på olika saker ett företag kan dra in på nämner Amy banners, flaskvatten, program och pappersprodukter överlag.

– Vår verksamhet tog inte fart förrän vi marknadsförde den ekonomiska affärsnyttan istället för att lyfta fram hållbarhetsdata. Kunder har en tendens att alltid prata i ekonomiska termer. I slutändan handlar det om att alla vill arrangera snygga events. Mitt jobb är att göra ett det kostnadseffektivt, snyggt - och grönt. Om man tittar på den totala budgeten tjänar företag naturligtvis på att tänka om. Det handlar om att utvärdera och omvärdera alla delar av verksamheten och reducera allt från papper till resor. Samt att ange sina syften och mål i detalj, menar hon.

En av brännpunkterna som kommer upp under föreläsningen är just frågan om klimatneutralisering. Amy Spatrisano varnar också för så kallade ”Greenwashers” - företag som utger sig för att vara miljövänliga när de i själva verket inte är det. Hon illustrerar sin teori med ett fiktivt exempel där ett flygbolag marknadsför sig genom att plantera träd för varje resa. Men för Amy handlar hållbar utveckling om att agera i tidigare stadium och tänka större snarare än att se klimatkompensering som en utväg i efterhand.

- Att klimatkompensera för exempelvis en flygresa väcker mycket frågor som; hur många träd planteras? Vilken organisation går pengarna till? Hur mycket av pengarna går verkligen till miljön? Vi måste vara medvetna om den påverkan en flygresa har och jobba nu och innan ett möte för att se helheten. Har du flugit är skadan redan skedd, det går inte att göra ogjort. Jag vet exempelvis ett företag som klimatkompenserade genom att plantera 200 nya träd. För den mängd koldioxid de släppte hade de behövt plantera 66 000 träd, säger hon.

Går utvecklingen tillräckligt fort tycker du?

– Det går framåt i alla fall. Jag är optimistisk och ser framtiden mer som möjlighet än en utmaning. För tre år sedan vände det. Innan dess kändes det lite som att vi slog huvudet i väggen och ingen brydde sig. Nu tävlar företag på att vara bäst. I USA var det stormen Katrina som var vändpunkten tillsammans med Al Gores satsningar som fick genslag i Hollywood. Miljöfrågan hamnade i fokus på så många nivåer och i alla samhällets skikt, från vanliga Svenssons till vita duken. Klimatförändringarna har blivit mer påtagliga för klassiska mötes- och affärsdestinationer. Jag var i Toronto nyligen och det var ingen snö i januari. Direkta och synliga effekter får många att tänka om, berättar hon.

Ett hållbart möte för Amy Spatrisano handlar om mer än bara klimatet. Det handlar också om att få ut mervärde av en affärsresa. För att undvika korvstoppningskonferenser är hennes tips att sträcka på benen och varva möten med fysisk aktivitet. Personliga möten tror Amy alltid kommer att behövas. De kan aldrig ersättas helt av virtuella alternativ.

– Vi är globala och sociala varelser som skapar mycket kreativt när vi interagerar. Däremot kan du utvärdera innan ett möte varför du ska ha det och vilka som absolut måste vara med. I stället för att resa tre gånger kanske du kan resa en gång och få ut mer av mötet? Kanske kan man kombinera en videokonferens med en vanlig? Vissa strategiska möten går fortare och är effektivare när deltagarna möts i verkligheten. I dag är det så många som stressar för att hinna med allt på en affärsresa att de kommer hem till familjen helt slut efter tre dagar. Sitt inte och kontrollera mobilen under en kort paus på femton minuter. Ta en promenad istället. Jag förespråkar att man ska komma hem med nya krafter.

Vi avslutar intervjun med att byta visitkort. Amys är bara hälften så stort som mitt. Ännu ett smart sätt att vara snäll mot miljön och plånboken.



Se alla inom temat här

Senaste i Profiler


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.