Trendspanaren Stefan Nilsson - | Konferensvärlden
Profiler > Trendspanaren Stefan Nilsson

Trendspanaren Stefan Nilsson

Stefan Nilssons jobb som trendspanare är att dagligen inspirera, resonera och diskutera kring trender i samhället. Förutom att spana åt TV4 och andra företag har han nyligen skapat ett projekt som han kallar för Kontor 2019, där han bland annat tittat på framtidens konferensrum.
– Jag ifrågasätter inte mötet, bara formen och förutsättningarna, säger han.

1 februari 2010, uppdaterad: 28 maj 2013

Text: Astrid Feldreich
Foto: Per Dahl

Som intervjuplats har Stefan valt den kombinerade kafé, inrednings- och klädbutiken Grandpa på Kungsholmen. Därinne är retrokänslan hög och gammalt och nytt blandas på ett innovativt sätt.

– Jag valde Grandpa därför att butiken sammanfattar en trend som är stor nu, nämligen vintagetrenden och en längtan efter äkthet och antikonsumtion, förklarar han medan vi beställer fika.

När Stefan frågar efter vanligt kaffe ser mannen i kassan lite konfunderad ut. Jag gör en mental anteckning om att bryggkaffe, som stått i skuggan av latten ett tag nu, kanske är en del av den nya äkthetstrenden? Vi slår oss ner vid ett bord och det visar sig att Stefan precis har haft en föreläsning om hållbar utveckling.

– Något som jag ser kommer stort just nu är eko-trötthet. Folk känner en slags matthet över att det finns så många olika miljömärkningar och råd. Samtidigt vill människor bidra med något till världen. Men istället för att källsortera väljer de att inte konsumera lika mycket, säger Stefan, vars jobb som trendspanare är att känna av både kommande och pågående trender i samhället.

Trender kan beskrivas som en slags pendel som svänger, från den ena ytterligheten till den andra i takt med att folk blir mätta på en trend. Stefans uppdrag som trendspanare är att känna av när och vart pendeln är på väg härnäst.

– Man kan säga att jag sätter företeelser i ett sammanhang. Jag inspirerar, resonerar och diskuterar kring trender. Säg att det öppnar massa nya thairestauranger i en stad. Då kanske jag ser längtan efter det exotiska där andra ser mat, säger han.

Vad letar du efter när du är ute och trendspanar?

– Det kan vara något som sticker ut eller ger mig en särskild känsla. Är det här något helt nytt? Eller är det något som kan få släktingar, det vill säga sprida sig till andra branscher?

Ett trendnedslag
Fluga, hype, tendens, trend. Kärt barn har många namn. Men vad är en trend och hur uppkommer den?

- En trend är något tillfälligt, som kan övergå till att bli ett slags allmänbeteende. Ta exempelvis aerobics. Det började som en ytlig trend på 80-talet. 25 år senare finns det på Friskis och Svettis och har blivit folkligt.

Enligt Stefan uppstår en trend i någon av de stora världsstäderna som London, Paris, Milano, New York, Berlin eller Shanghai. Trenden startar nästan alltid i modevärlden som förnyar sig varje säsong. För att beskriva själva fenomenet med trender gör Stefan en liknelse med ett nedslag som ger ringar på vattnet. Ju närmare själva mittpunkten du befinner dig desto bättre koll har du. När det gäller företag är det viktigt att ha uppsikt över trender för att känna sin målgrupp.

– Ålder, yrke och var du bor påverkar hur du tar upp nya trender och hur mottaglig du är för dem. Oavsett vilken produkt du har är viktigt att veta hur din målgrupp tänker och vad den gillar just nu, menar Stefan som även gör trendrapporter åt olika typer av företag.

När Stefan föreläser om trender inleder han alltid med ett resonemang kring trender kronologiskt från nedslaget och vidare ut i ringarna på vattnet. Alla företag som har en produkt av något slag vill veta var i cirkeln de befinner sig. Ska han ge ett generellt tips inför 2010 är det att blicka bakåt.

– Just nu går vi in i en period när trender inte är så viktigt längre. Vi söker efter våra rötter och en äkthet, säger han.

Stefans karriär som trendspanare började i Radio Stockholms år 2000 där han var med och kommenterade vad som hände i staden.

– Det handlar om att resonera kring perspektiv i samhället snarare än att sitta inne med facit, säger Stefan.

Sedan dess har han bland annat varit med i svenska Fab 5 och är numera återkommande trendkommentator på TV4 Nyhetsmorgon. I dag driver han också Trendgruppen, en strategisk samarbetspartner för designföretag. En vanlig månad för Stefan innehåller en hel del resor och ett ständigt spanande efter saker som andra missar. Det kan vara allt möjligt inom arbete, fritid, musik, mat, kläder, umgänge, bostäder och inredning.

– Bara att gå nerför Drottninggatan är ett arbetspass för mig. Skämt åsido, alla resor i världen låter glamouröst men det är hårt arbete och ofta lite ensamt, säger han.

När vi börjar prata om inredningstrender kommer det fram att Stefan har ett förflutet inom konferensbranschen.

– Mitt första jobb var på Congrex. Så jag har sett en hel del konferensrum. Både bra och dåliga, säger han.

Den nya tiden ställer nya krav på konferensanläggningarnas tjänster och utbud. Nätverkande kommer bara att bli mer och mer viktigt framöver. Enligt Stefan kommer framtidens kontor att se helt annorlunda ut än dagens. Det mobila arbetssättet växer. Nio till fem jobb kommer att luckras upp och bli till två timmar hemma, två timmar på ett kafé och två timmar i ett mötesrum.

– Jag ifrågasätter inte mötet, bara formen och förutsättningarna. Samt alla tråkiga mötesrum, säger Stefan lite skämtsamt.

Som ett led i att förbättra kontor och konferensrum har Stefan skapat ett projekt som heter Kontor 2019. Det handlar om hur vi kommer att jobba i framtiden.

– Kreativitet är ett nyckelord. Hur skapar jag en mötesplats som uppmuntrar till kreativitet istället för att hämma den?

För att lösa den gåtan har Stefan skapat två konferensrum. Ett som är inspirerat av en fransk bistro och ett annat med en möblering som uppmuntrar till nytt tänkande och mobilitet. Överlag tycker han att det är för mycket fokus på teknik och för lite på inredning och nytänkande i konferensbranschen.

– Med franska bistron tänker jag mig att det är viktigt att komma bort från det ständiga vita långbordet som finns överallt där man knappt ser varandra. Jag tänker mig många små, runda bord och fokus på maten som förstärker upplevelsen och mötet. Mat är en stor del av ett möte och den stimulerar diskussion och kommunikation. säger Stefan.

Det andra konferensrummet som han har skapat är mer påtagligt och fysiskt kreativt. Rummet har white boards i olika storlekar i hela rummet, högt som lågt.

– Deltagarna sitter på golvet på sittkuddar och när man behöver skriva ner en idé gör man det på en tavla vid golvet, taket eller någon annanstans i rummet. Ofta är konferensrum överdimensionerade, säger han.

För att möta de nya mobila kontoren och behoven tycker Stefan att det vore bra om anläggningar i framtiden öppnade upp för spontana möten och alltid hade en plats där man kunde mötas någon timme med fritt Internet i en stimulerande miljö.

– Jag tänker mig något i stil med Hotell Scandic Anglais i Stockholm. De har en trevlig lobby, konstaterar han.


Vi lämnar Grandpa med en stol, en retropenna och en kitschig glasflamingo som Stefan valt ut och styr vidare mot fotostudion för omslagsfotografering. Det är tydligt att Stefan ständigt har trendglasögonen på sig och spanar efter tendenser. När vi kliver in i studion påpekar han direkt att industikänslan med bultarna i taket kombinerat med den lite slitna träpanelen är helt rätt just nu.

– I takt med att tv-program som Room Service blivit vanligare har svenskarna fått upp ögonen för heminredning. Därför förväntar de sig mer och mer av offentliga miljöer också, säger Stefan som har jobbat mycket med att designa bland annat hotell.

Personifieringen föddes på 90-talet och sedan dess har det varit viktigt för ett företag att via möbler och inredning signalera vem eller vad de är. Stefan tycker att det svåra med inredningen i offentliga miljöer är att den måste kunna förnyas för att vara fräsch.

- Du kan inte ha samma inredning på ett hotell i tio år och förvänta dig att den ska kännas rätt genom att byta ut lite tavlor, menar han.

Intervjun börjar närma sig sitt slut. Innan vi släpper av Stefan vid hans kontor i Vasastan frågar jag vad det allra trendigaste är just nu, och får det något frustrerande svaret:

– Det trendigaste är att ha sin egen stil. Den egna smaken slår allt.



Se alla inom temat här

Senaste i Profiler


Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.