Danskarna lyfte Grand Hôtel i Mölle - | Konferensvärlden
Reportage > Danskarna lyfte Grand Hôtel i Mölle

Danskarna lyfte Grand Hôtel i Mölle

När finanskrisen i höstas slog till med stora avbokningar som följd hade Eva Dahlberg, ägare av Grand Hôtel i Mölle, valet att säga upp personal och dra ner på verksamheten eller satsa sig ur krisen. Resultatet av funderingarna blev en storsatsning på den danska konferensmarknaden och utgången en ökning av antalet bokade övernattningar med nästan 20 procent.

19 oktober 2009, uppdaterad: 28 maj 2013

Av: Kristin Fridholm

Som en vit marsipanros tronar Grand Hôtel på berget i den lilla kustbyn Mölle. Bakom hotellet breder Kullabergs naturreservat ut sig med sina dramatiska klippor, sägenomspunna grottor och lummiga bokskogar.

I modern tid har krukmakarna i intilliggande Höganäs och driftiga turistarrangörer lockat tusentals besökare till området varje år men besöksantalet är ändå långt från ortens glansdagar i slutet av 1800-talet. Då vallfärdade nämligen äventyrslystna societetsungdomar från hela Europa hit för att delta i Sveriges första utomhusbad där damer och herrar tilläts bada tillsammans. Naturligtvis iförda anständigt heltäckande randiga badkläder, men ändock tillsammans.

I år firar Grand Hôtel i Mölle 100 år och det har gjorts med flera storsatsningar. Dels har ett flertal av hotellrummen renoverats i en smakfull blandning av modern design och äldre charm, dels har man satsat stort på den danska affärsturismen och tack vare den lyckats höja beläggningen på hotellet trots bistra tiden och dels har man startat upp ett samarbete med andra aktörer i regionen för att gemensamt marknadsföra området Kullaberg, eller Kullen som det populärt kallas.
I samband med att ägare Eva Dahlberg i höstas bestämde sig för att trotsa alla larmrapporter om dystrare tider och satsa stenhårt framåt anställdes Ulf Klinteberg. Han kom direkt från Ikea där han arbetat som försäljningschef och såg genast anläggningens potential.

– Jag hade varit här många gånger tidigare och alltid känt att hotellet varit en oslipad diamant, säger han där vi sitter i solskenet på den nybyggda terrassen och njuter av septembersolen.

– Sedan tidigare finns här unik kompetens i köket genom Evas man David Mill som är kreativ kock och brinner för de lokala råvarorna. Därutöver är det den starka känslan för service som har präglat hotellet. Nu lägger vi till nysatsningar genom renoveringar, olika samarbetsprojekt och en mer genomarbetat marknadsföringsplan.

Med färjan från Helsingör i Danmark tar det knappt en timme att, via Helsingborg, ta sig till Mölle och Kullaberg. Danskarna har ett uttryck "att ta till Kullen" och i år har fler danskar än någonsin samtidigt passat på att "ta till Grand Hôtel". Ulf Klinteberg uppskattar att hela 90 procent av hotellets gäster i år (mars-juni) varit danskar.

– Att vi fått hit så många gäster från vårt grannland beror naturligtvis på den för dem positiva valutakursen, men också på att vi valt att storsatsa på att locka besökare över sundet. Danskarna har räddat södra Sverige i den här krisen. Turismen i Skåne kommer att slå alla rekord i år och det är tack vare det stora intresset från Danmark.
Att besöka Mölle innebär en känsla och den kan vara svår att beskriva för någon som inte varit här, anser Ulf Klinteberg. Därför har han valt att även arbeta mycket för att få befintliga gästerna att komma tillbaka.

– Vi ser till att berätta om vår konferensverksamhet för våra weekendgäster och det händer ofta att de sedan kommer tillbaka och vill hålla ett möte eller en konferens här, säger han.

Något som också är nytt för i år är att Grand Hôtel har inlett ett spännande samarbete med två andra större aktörer i Kullabergsområdet; First Camp Mölle samt Rusthållargården i Arild. Tillsammans har man skapat en hemsida (kullen.se) där så gott som samtliga aktörer inom turismnäringen i Kullabergsområdet presenteras för att gemensamt lyfta fram allt som Kullaberg har att erbjuda.

– Vi har låtit oss inspireras av ett liknande samarbete som genomförts på Österlen och som blivit mycket populärt. Det här blir ett sätt för oss att bli starka tillsammans och att få gästerna som besöker vår region att stanna lite längre.



Sök igen

Senaste i Reportage


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

Teatergatan 19, 411 35 Göteborg

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.