Doft, ljud, smak, ljus, och känsel
På Quality Hotel Park i Södertälje berörs gästernas alla fem sinnen samtidigt. Sinnesupplevelsen på hotellet utgår från årstidernas växlingar och redan i entrén möts gästerna av både doft och ljud, passande för den nuvarande säsongen.
Text: Livia Jakobsson
8 januari 2010, uppdaterad: 28 maj 2013
– Då hotellet ligger vid Södertäljes stadspark ville vi få in parktemat när vi skapade vårt nya koncept. De olika årstiderna påverkar ju parken och vi ville även få in de olika säsongerna i temat. Vi bestämde oss samtidigt för att koppla in de fem sinnena för att förstärka intrycken av de olika årstiderna. Vi vill gå från 1-dimensionell till 5-dimensionell marknadsföring, säger Eskil Eilertsen, försäljningschef på Quality Hotel Park.
Genom att använda sig av doft, syn, smak, ljud och känsla förstärks gästernas intryck av hotellet. Hotellpersonalens kläder följer säsongerna, restaurangens meny följer säsongerna i val av råvaror, ljud baserade på säsongerna hörs i de publika utrymmena och hotellet använder sig av olika texturer för att förhöja känselintrycket.
– Det är först när du som gäst kommer hit som du verkligen kan uppleva hur vi arbetar med årstiderna och sinnena. Allt detta gör förhoppningsvis att våra gäster kommer att komma ihåg oss, på ett annorlunda och spännande sätt säger Eskil.
När det gäller dofter så jobbar hotellet med speciella doftzoner. I entrén möts gästerna till exempel av dofter relaterade till årstiderna. Under hösten kan doften av löv sprida sig och under vintern används de dofter som förknippas med julen.
– Beroende på säsong så kan doften vara starkaren än synen till exempel. Men det är viktigt att sinnena inte slår ut varandra. Vi har en mood manager som säkerställer de fem sinnena och konceptet i hotellet.
Se alla inom temat här
Senaste i Reportage
Stockholm Waterfront Congress Centre Uppland
Den spektakulära fasaden har sedan byggnaden uppfördes 2011 blivit ett självklart inslag i Stockholms stadsbild. Hotell- och konferenskomplexet Stockholm Waterfront är stort – men inte för stort – här möts alla av samma flexibilitet och servicefilosofi som är grunden för lyckade möten.
Centralhuset Konferens Bohuslän
Mötestrender På Göteborgs Centralstation, med omedelbar närhet till tåg, flygbussar, linjebussar och spårvagnar, hittar du Centralhuset Konferens. En effektiv mötesplats som erbjuder 8 moderna och dynamiska lokaler för upp till 85 personer. Hotell, restaurang och bar ligger vägg i vägg med anläggningen.
Münchenbryggeriet Event & Konferens Uppland
Stora möten Münchenbryggeriets imponerande byggnad är ett av Stockholms mest karaktäristiska inslag i stadsbilden. I den vackra tegelbyggnaden från sent 1800-tal tillverkades öl i över 100 år. Idag hittar du en av Stockholms största konferensanläggningar med en total kapacitet på 2 500 deltagare.