”Fakta beskriver men känslor säljer” - | Konferensvärlden
Linda Hammarstrand
Linda Hammarstrand
Reportage > ”Fakta beskriver men känslor säljer”

”Fakta beskriver men känslor säljer”

Jobbsmart Att premiera mjuka värden är det mest välinvesterade ett företag kan göra i dag. Det menar föreläsaren och företagscoachen Linda Hammarstrand.
– Som anställd får man inte gåshud av några procents ökad vinstmarginal, vi människor är emotionella och triggas av helt andra saker. Som att känna oss sedda, delaktiga och meningsfulla och det är där man måste börja – med medarbetarna, säger hon.

Mia Wibacke Bornberger

25 mars 2020,

– Alla hatar förändring, men älskar förbättring. Om jag som chef berättar för min personal att företaget ska genomföra sina två största förändringar någonsin kommer jag troligtvis att mötas av tusentals hårbottnar som söker sig mot nödutgångarna. Om jag istället använder ordet förbättring kommer de att lyssna. Det är samma sak, men det ena ordet tänder, det andra suger, säger Linda Hammarstrand.

Via sitt konsultföretag Culture Academy guidar hon organisationer och företag som vill skapa en attraktiv företagskultur, stärka varumärket och bli riktigt bra arbetsplatser. Hennes senaste bok ”Passion works” handlar om just detta, om att få medarbetarna att arbeta tillsammans – inte bara samtidigt.

– Som arbetsgivare måste man vara lyhörd. Särskilt inom hotell och restaurang där duktig personal är hårdvaluta. Om du vill få dina medarbetare att följa dig, måste du göra dem till vinnare. Det gör man genom att skapa en anda där medarbetarna på riktigt betyder något för varandra. Jag kallar tankesättet för stafetten eller ”The chain of passion”. Du är länken i en obruten kedja, där alla servar och alla har ett värde. Vissa startar, några utför, andra slutför. När människor känner att de har ett värde ser de sig inte längre bara som medarbetare utan som medansvariga och då är man på rätt väg.

Inget är självklart

Linda Hammarstrand var tidigare kommunikationsdirektör på Stena och har de senaste åren suttit i hotellkedjan Clarion Hotels ledningsgrupp, där hon i rollen som ”director of passion” varit ansvarig för företagskulturen med målet att göra hotellkedjan till en av Nordens mest attraktiva arbetsgivare. Något som lyckats över förväntan.

Engagemang är nu viktigare än någonsin för att bygga ett fungerande näringsliv, det är näringslivets nya valuta, menar hon. Extra angeläget är det för de företag som siktar framåt och vill hänga med i utvecklingen. Det är de starkt värderingsstyrda organisationerna som ligger i framkant idag, de drar lättare till sig både kunder och kollegor.

– Man måste få med medarbetarna på tåget. Stafetten handlar om att man går till jobbet varje dag för att göra varandra bättre. Framgången vilar i i förberedelserna, den som är bäst förbered vinner. Alla vill känna sig värdefulla, men då måste vi se till att lyfta varandra. Och som med allt annat så handlar det om kommunikation. Ordet ”självklart” är bara klart för dig själv, man måste hela tiden kommunicera, påminnelsens kraft är enorm. I synnerhet med nästa kollega som tar vid i kedjan. Hur sker till exempel överlämningen mellan disk och servis? Ju mer vi kommunicerar om hur vi vill ha det, desto mer ökar vi förståelsen för varandra och desto bättre blir vi. Med det kommer också ökad arbetsglädje. När människor känner sig värdefulla så börjar de göra vanliga saker ovanligt bra.

Hon anser att mycket av ansvaret hänger på ledningen, men alla har samtidigt ett eget ansvar för sin respektive länk i kedjan. Vi behöver alla lägga handen på hjärtat då och då och känna efter: Är jag på rätt plats? Får jag rätt energi? Duktiga ledare sänker inte sina medarbetare utan hjälper dem att hitta rätt sträcka i stafetten. Linda talar om de mjuka värdenas revansch.

– Mjuka värden är motsatsen till hårda värden som produktivitet, omsättning, marginal, lönsamhet. Det är sådant som är lätt att mäta och därmed enklare att styra. Men det är mjuka värden, det vill säga tillit, kreativitet och relationer som skapar hårda värden. Glöm aldrig det.

Vissa företag har en hierarkisk struktur där man lätt blir förbisedd om man inte tillhör toppskiktet. Har du något budskap till dem?

– Ja, det har jag. För många år sedan studerade jag på Disney University och en kväll var vi elever ute och åt med vår lärare på en hamburgerrestaurang. Läraren bad oss fundera på vem som hade huvudrollen på den arbetsplatsen och jag tänkte direkt att det var vd:n men trodde det var en kuggfråga, så mitt svar blev istället restaurangchefen. Läraren replikerade snabbt med ett ”nej, det är han som står där borta och flippar burgare. Försvinner han så har vi 30 sekunder på oss att hitta en ersättare, annars stannar hela verksamheten. Vd:n däremot, kan vara borta i 30 dagar utan att det märks.” 

Linda Hammarstrand

Ålder: 49 år.
Familj: Make och barn.
Bor: Kullavik utanför Göteborg.
Gör: Företagscoach, föreläsare, driver podden
Passiontalks.
Aktuell: Med boken ”Passion works”,
om vägen till mer passion i både
arbete och liv.

Taggar/Etiketter
Arbetsliv  Försäljning  Teambuilding  


Se alla inom temat här

Senaste i Reportage


Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.