Konferensvärdens vardag blir tv-såpa
Utsikten Meetings i Nynäshamn är en av de tre anläggningar som skildras i Kanal5s nya tv-såpa Konferensresan. Marknads- och försäljningschefen Elisabeth Schmidt och konferensvärden – och blivande tv-kändisen? – Andreas Sjögren berättar om hur det kändes att ständigt vara förföljd av ett kamerateam och vilken effekt de hoppas att serien kommer att ha för Utsikten.
Text: Matilda Andréasson
1 februari 2011, uppdaterad: 28 maj 2013
När produktionsbolaget Great Works skickade ut en uppmaning till Sveriges alla konferensanläggningar att söka till det nya tv-programmet Konferensresan var Elisabeth Schmidt snabb. Redan samma dag skrev hon ett mejl där hon motiverade varför Utsikten ville delta, och beskrev vilka personligheter som fanns på anläggningen. Svaret lät inte vänta på sig; redan dagen efter kom beskedet att Great Works ville provfilma på anläggningen, som blev den först utvalda.
– Jag tror att det kan ha varit lockande att vi ligger i Nynäshamn. Vi har precis fått en ny fin motorväg hela vägen hit från Stockholm, och vi är lite kaxiga i vår sköna lantlighet här ute. Det hade varit härligt om vi kan få företag och konferensbokare att förstå att ”söder om stan” är väldigt nära Stockholm. Men hade inte vår personal varit så charmiga som de är så hade vi aldrig fått vara med, säger Elisabeth.
– Vi är inte så stiffa här heller, det ska vara skönt att vara på möte, fyller Andreas Sjögren i.
Andreas arbetar som konferensvärd på Utsikten och är en av tre huvudpersoner ur personalstyrkan som Kanal5 lyft fram. Tillsammans med sina kollegor Jane och Siv, och ett antal personer från de andra anläggningarna Såstaholm och Clarion Hotel Stockholm, valdes han ut genom en prov-casting.
– Det var spännande att få vara med om en casting, men vi satt mest och pratade som vanligt och de ställde frågor. Jag kände att jag verkligen ville försöka hjälpa den här branschen, och visa upp det fantastiska som vi faktiskt jobbar med, berättar Andreas.
Verkligheten – på gott och ontFör trots det mediala fokus som i förväg givits åt att Konferensresan främst skulle skildra överförfriskade konferensgäster som gör bort sig, så är den verkliga intentionen med satsningen att locka fler företag till konferensanläggningar i Stockholmsområdet.
– Vi vill få folk att förstå att det är ett sånt lyft att åka iväg på konferens istället för att sitta på kontoret, säger Andreas, som tillägger att självklart finns ett stort underhållningsvärde i pinsamma detaljer och att det säkert kommer att förekomma i programmen.
Varken han eller Elisabeth har nämligen någon som helst aning om vad som i slutändan hamnar i rutan av alla de timmar som filmats. De är också förlagda med munkavle om vad de har varit med om under inspelningarna, även om jag gör mina försök att lirka ur dem någonting. Jag frågar hur mycket som är regisserat i serien, och får svaret att inga omtagningar gjordes överhuvudtaget.
– I början gick vi runt och duttade lite och tände ljus överallt. Men om vi hade fixat till ett rum så filmade de såklart åt rakt motsatta hållet, skrattar Elisabeth och konstaterar att det är verkligheten som skildras, på gott och ont.
För att ha möjligheten att kommentera programmen i samband med att de sänds har Utsikten också startat en blogg på sin hemsida.
De senaste årens trend att producera tv-såpor för att skildra arbetsplatser har givit oss nya kändisar som Ullared-Morgan och Färjan-Håkan. Blir nästa stora namn Konferensresan-Andreas?
– Jag tror inte att jag kommer att bli kändis, jag blir väldigt chockad i så fall! Men jag skulle inte tycka att det var tråkigt, om de hjälpte till att lyfta fram oss som anläggning, säger Andreas.
Seriens hjältarFörhoppningen är förstås att serien ska locka fler till Utsikten Meetings och att 2011 blir ett riktigt bra år affärsmässigt. Viking Line såg sina intäkter öka markant efter sin såpa Färjan, och om Konferensresan får samma effekt torde det finnas en viss avundsjuka bland konkurrenterna. Elisabeth berättar att hon inte yppade för någon av sina kollegor i branschen att hon hade skickat in en ansökan, och hon tror att det kan finnas en viss avundsjuka hos konkurrenterna, även om det mesta är en glad nyfikenhet.
Enligt Daniel af Klintberg, ansvarig projektledare för Konferensresan på Great Works, var det väldigt många anläggningar som anmälde sitt intresse för att medverka.
– Vi ville hitta en bredd rent location-mässigt; ett city-ställe, ett utanför stan och en herrgård. Och det vi kände med Utsikten Meetings var att här finns en vilja att göra tv tillsammans, berättar Daniel på telefon.
Om Andreas och de andra medverkande från anläggningarnas personal säger han att de på ett sätt är seriens hjältar.
– De som arbetar får ju ta sig an alla möjliga önskemål från konferensgästerna, och med Andreas kände vi verkligen att han var en sån person.
Om Andreas blir vår nya såpa-kändis återstår att se.
Se alla inom temat här
Senaste i Reportage
Tekniska museet Stockholm city
Välkommen in i en av världens mest komplexa träkonstruktioner. Låt dig omslutas av 360 graders 3D-upplevelse i Wisdome Stockholm och upplev rymden på ett sätt som tar andan ur dig. Vandra på slingrande stigar i utställningen Skogen och ta med dig tankar och insikter till något av de sex konferensrummen. Tekniska museet vidgar sinnet och inspirerar.
Stockholm Waterfront Congress Centre Uppland
Den spektakulära fasaden har sedan byggnaden uppfördes 2011 blivit ett självklart inslag i Stockholms stadsbild. Hotell- och konferenskomplexet Stockholm Waterfront är stort – men inte för stort – här möts alla av samma flexibilitet och servicefilosofi som är grunden för lyckade möten.
Centralhuset Konferens Bohuslän
Mötestrender På Göteborgs Centralstation, med omedelbar närhet till tåg, flygbussar, linjebussar och spårvagnar, hittar du Centralhuset Konferens. En effektiv mötesplats som erbjuder 8 moderna och dynamiska lokaler för upp till 85 personer. Hotell, restaurang och bar ligger vägg i vägg med anläggningen.