”Näringen behöver anställa 50 000 nya medarbetare”
På nya platser
Jonas Siljhammar tog i januari över vd-posten på Visita efter Eva Östling och högst upp på agendan står det skriande behovet av personal inom besöksnäringen.
– Besöksnäringen måste bli bättre på att synliggöra karriärvägarna för sina anställda och titta på kvaliteter bortom utbildning vid rekryteringar, säger han.
Text: Mia Bornberger
6 mars 2018,
Du klev in som vd för bransch- och arbetsgivareorganisationen Visita i januari. Har du hunnit landa i din stol?
– Jag har suttit i styrelsen i många år, men naturligtvis är det en viss skillnad att komma in i korridorerna nu och vara lite mer operativ. Det är en mängd nya intressanta kontaktytor och spännande ämnen att sätta sig in i. Men jag har fått en bra inblick i verksamheten så här långt.
Det mest akuta ärendet på ditt bord är den stora bristen på kompetent personal. Hur möter man det behovet?
– Kompetensförsörjningsfrågan är utan tvekan vår största utmaning. Näringen ökar hela tiden och det är tråkigt att se medlemmar som måste hålla stängt på grund av personalbrist en eller flera dagar i veckan och att utbud och menyer reduceras. Den utvecklingen vill vi stävja. Jag har inget färdigt recept men om man tittar på det i stort så måste vi diskutera villkoren på marknaden och utbildningar i ett slags kombination. Om det ska ske en ljusning i personalbristfrågan behöver vi bredda oss och vara öppna för andra modeller, nya etableringsanställningar och lärlingssystem.
Var är efterfrågan som störst?
– Vi har flera bristyrken. Det är stor efterfrågan på erfaren och kunnig serveringspersonal, kockar har det varit brist på länge. Fram till 2023 behöver näringen rekrytera 50 000 nya medarbetare, utöver dem som rekryteras varje år. Samtidigt står flera grupper utanför arbetsmarknaden, till exempel ungdomar och invandrare, sju av tio i branschen är unga under 26 år eller har utländsk bakgrund. Vi är med andra ord en stark integrationsmotor och fortsätter gärna att vara det, men rätt förutsättningar måste skapas för att det ska bli framgångsrikt och där måste vi arbeta tillsammans med våra politiker.
Kan högre löner vara en lösning?
– Jag skulle inte säga att våra löner är låga. Problemet är att vi har höga ingångslöner, vilket gör det svårt att premiera kompetens. Vi skulle behöva gå samma väg som andra branscher där man som anställd ges möjlighet att utvärderas, utvecklas och få en individuell löneutveckling.
Branschföreträdare vill se en ny hotell- och restaurangutbildning i Stockholm på högskolenivå för att få in mer kompetens i branschen. Uppmuntrar ni ett sådant initiativ?
– Vi ser positivt på att det startas utbildningar, som hospitality management-utbildningen i Stockholm, men tyvärr löser det inga knutar på kort sikt. Oavsett hur många program som startar i dag så tar det minst tre år innan någon är färdigutbildad. Det finns mycket att göra när gäller området utbildning och vi engagerar oss på en rad olika sätt.
Vad kan besöksnäringen själv göra för att stärka sin position?
- Vi kan åskådliggöra karriärvägar, ta hand om våra anställda och se till att de stannar kvar samt bredda vår egen rekryteringsbas. Folk som jobbar inom besöksnäringen är attraktiva även inom andra branscher, och tvärtom, vi kan också hitta och locka till oss personal från övriga serviceyrken. Hos oss finns flertalet olika grenar och yrkesgrupper – det är en levande och förbaskat rolig bransch. Det ska vi lyfta fram!
Fakta
Namn: Jonas Siljhammar.
Ålder: 50 år.
Familj: Frun Agneta och tre vuxna barn.
Bor: Stockholm/Jönköping.
Gör: Nytillträdd vd för bransch- och arbetsgivareorganisationen Visita. Har tidigare bland annat varit vd för måltidsservicekoncernen Compass Group 2004–2017.
Bra ledaregenskap: Tydlig och öppen.
Se alla inom temat här
Senaste i Reportage
Hotel 1622 Skåne
Konferenspärlor Strax söder om Helsingborg, i Rydebäck, med havet och stranden som närmaste grannar ligger Hotel 1622. Ett spa-hotell för vuxna som erbjuder 34 vackra rum och tre möteslokaler i en historiskt spännande miljö. Hit kommer man för att njuta, koppla av, äta och dricka gott och mötas.
Breanäs Hotell Skåne
Hållbarhet & Miljö I nordöstra Skåne, vid vägs ände, hittar du Breanäs Hotell. Mitt i Sveriges sydligaste vildmark kan grupper spendera kvalitetstid tillsammans. Konferera, men också ta härliga promenader, bada bastu vid sjön och njuta av grönt och vilt på en plats där du lämnar ett minimalt avtryck på miljön.