Rätt atmosfär för den kreativa hjärnan
Mötestrender Även om det inte syns utanpå så kroknar de flesta av att sitta stilla i dagslånga möten som energifylls med kaffe och sockersöta kakor. Hjärnan blir både uttråkad och trött. Inom hotellkedjan Radisson Blu ser man till att hålla huvudet i trim på konferensdeltagarna hela dagen.
Text: Malin Svensson
23 maj 2013, uppdaterad: 17 juni 2013
För två år sedan öppnade Stockholm Waterfront Congress Centre, ett flaggskepp inom Radisson Blu, speciellt utformat för allt från stora evenemang till mindre möten. Här bredvid Stockholms Centralstation finns ett konferenscenter med mässlokaler, auditorium och flera konferenshallar med över 30 mötesrumsvarianter.
I ett av rummen sjunker man ner extra bekvämt i stora orange puffar på golvet. En av väggarna är målade som en griffeltavla med svart magnetfärg som man kan skriva och fästa saker på. En bit upp på väggen står det ”Orange: motivating, stimulating, energetic, creative, successful.”. Med flexibel möblering, olika färger i rummet och möjlighet att hålla i presentationer på olika sätt, tar rummet hänsyn till våra olika lärstilar och stimulerar samtidigt hjärnan till nytänkande.
Rum för nytänkande
Rummet kallas för Brain Box. Det kan inte bokas utan är tänkt att användas som ett inslag under dagen. Företagen använder rummet för alla möjliga ändamål, från gruppstärkande övningar till att utforma nya strategier. Med nedtonad belysning och ”mood”-musik kan det också bli ett skönt avslut här efter en intensiv mötesdag. Inom Radisson Blu har man satsat mycket på att förbättra mötets innehåll med aktiviteter men det är inte meningen att ta bort eventbolagens funktion för det.
– Vi jobbar ofta med dem men vi är bäst på våra lokaler och kan på så sätt ge konsultation till ännu bättre mötesupplägg, säger VD:n Sam Holmberg.
Sam Holmberg har varit med från allra första början i planeringen av den mäktiga Waterfront-byggnaden. Han har hämtat inspiration från de amerikanska kongresshallarna som ofta är hotelldrivna, till skillnad från de ofta fristående europeiska byggnaderna.
– Gästerna uppskattar hotellkulturen och det har jag tagit med mig hit. Vi har också tagit hänsyn till vilka behov de har genom att förekomma dem med ett nytt möteskoncept, säger han.
Möteskonceptet ska stimulera till bästa tänkbara arbetsmiljö för hjärnan. Förutom att skapa kreativa lokaler, har de utvecklat maten med rawfood-experten Erica Palmcrantz som ambassadör. Den ska bidra till en jämn blodsockernivå under dagen. Rätt mat vid rätt tidpunkt ger bättre koncentration, kortare reaktionstider och mindre stress. De arbetar också aktivt för en renare miljö med koldioxidfria möten. Ny användarvänlig teknik och Wi-Fi i hela huset ska underlätta för den som har möte.
– Flexibilitet är vårt nyckelord, sammanfattar Sam.
Friare mötesformer
Hur möter man då framtidens krav med en ny generation som inte kommer acceptera att sitta i ett konferensrum hela dagarna? Sam tror att sociala medier kommer påverka oss ännu mer framöver.
– Vi kommer vilja vara ännu mer sociala när vi väl ses och därför blir det som händer runt mötet viktigare. Brain Box-rummet är ett exempel som blivit så populärt att vi kommer göra ett till sådant rum här. Att lyfta fram maten är ett annat. Vi förbättrar vårt möteskoncept ständigt och det är spännande att hänga med i utvecklingen, säger Sam.
”Thinking inside the box”
Principer för Mötesrummet Brain Box:
1. Utformat för att uppmuntra och inspirera nytt och kreativt tänkande.
2. Flexibla och icke-traditionella möbler och mötesrumsinredningar.
3. Ett rum som enkelt kan omvandlas till ett konventionellt mötesrum.
Se alla inom temat här
Senaste i Reportage
voco® Stockholm – Kista Uppland
Nyöppnat Den internationella hotellkedjan Voco har öppnat sitt första hotell i Sverige. voco® Stockholm – Kista har 201 hotellrum, 5 konferenslokaler samt en fitness- och hälsoavdelning med stor inomhuspool och möjlighet till SPA-behandlingar och relax.