Band med samiska mönster vann
En av produkterna var färgglada band som inspirerats från den samiska kulturen i Norrbottens regionfinal, Sveriges största produktutvecklingstävling.
29 november 2014,
Juryns motivering till vinsten -
Naturliga smaker, utan tillsatser, perfekt sötma, attraktiv förpackning, röd tråd, rätt i tiden. Kopplad till traditioner med ett modernt koncept, inspiration från den samiska bandkulturen.
– Det som utmärker Jokkmokk är de naturliga och vilda, vilket Bärband representerar. Jag tror att det här är en profilprodukt som lämpar sig att sälja även utanför kommunen, säger tävlingsledaren Victoria Harnesk. Att vi just nu är Matlandethuvudstad gör produkten extra intressant och rolig.
Lagmedlemmar för Bärbanden: Eva Gunnare, Essense of Lapland och Karin Nordström, Jokkmokksbär.
Laget bakom vinnarprodukten tänker att det kan bli en lyxig present, både för norrbottningar och för besökare. Lätt, god och hållbar. Banden kan klippas i bitar för att ätas eller användas som dekoration. Vackrare och smakligare godis får man leta efter. En enklare variant skulle bli bra barngodis.
Tre rena bärsmaker i band. – Det guldgula bandet är av hjortron med nordsamiskt mönster gjort av kråkbärspulver. Blåbärsbandet är inspirerat av ett annat nordsamiskt mönster och gjort med lingonpulver, medan lingonbandet hämtat sitt mönster från den lulesamiska kulturen.
Vinnarlaget, från Matverk Norrbotten 2015, har också fått extra stöd att utveckla sin produkt från Sparbanken Nord och DS Smith som arbetar med paketering.
Se alla inom temat här