Fazer bygger för framtiden – förnyar organisationen
Fazer utvecklar och effektiviserar sin affärsverksamhet med förstärkt och förnyad organisation.
3 september 2009, uppdaterad: 28 maj 2013
Bageri- och konfektyrdelen går ihop och bildar ett affärsområde från den 1 januari 2010. Restaurang- och servicedelen, Fazer Amica, utgör det andra affärsområdet. Målet är att ytterligare stärka Fazers varumärken, öka kännedomen om konsumenterna och fördjupa samarbetet med kunderna genom att bli ännu bättre på att nyttja vår samlade kompetens. I och med förändringen beräknas antalet anställda inom koncernen, i Finland, Sverige, Baltikum och Ryssland, minska med cirka 250. Personalminskningarna gäller tjänstemän.
Under de senaste åren har Fazer vuxit och utvecklats kraftigt och stora förändringar har skett inom företaget; konfektyrdelen har köpts tillbaka, övrig verksamhet har vuxit organiskt och genom företagsköp och man har sålt lösgodiskonceptet.
”Vi har investerat i tillväxten, senast genom uppköpet av Lantmännen Färskbröd, och vi har gjort stora investeringar i Ryssland”, säger Karsten Slotte, koncernchef på Fazer.
Verksamheterna närmare varandra
”Jag är stolt över det som Fazer erbjuder konsumenterna på våra olika marknader. Vi vill vara ledande i att skapa smakupplevelser även i framtiden och det kräver nya sätt att jobba på”, säger Karsten Slotte.
Tillväxten har gjort att Fazer idag verkar inom fyra divisioner. Tre av dessa – Fazer Bageri, Fazer Konfektyr samt Fazer Ryssland – bildar nu det nya affärsområdet för bageri- och konfektyrprodukter. Fazer Amica fortsätter inom måltidstjänster. Affärsområdena ska sträva till att bli ledande aktörer på alla prioriterade marknader. I den nya organisationen kommer samarbetet mellan de två affärsområdena att stärkas ytterligare.
Utnämning
Fazer-koncernens Vice VD, teknologie doktor Harri-Pekka Kaukonen (46) utnämns till direktör för det nya affärsområdet för bageri- och konfektyrverksamheten. Kaukonen fortsätter även tillsvidare som VD för Fazer Ryssland.
Verksamheten ska utgå från konsumenterna
Tack vare förnyelserna skapas en verksamhetsmodell som gör Fazer ännu mer flexibelt och effektivt. Organisationen blir plattare genom att lokala enheter stärks och gränser mellan enheter suddas ut, så att till exempel vissa funktioner stöder hela koncernen och ledningen kommer närmare verksamheten.
”Vi vill finna nya sätt och platser att möta konsumenterna på, samt skapa nya former av samarbeten med kunder och andra intressenter. Detta kan vi åstadkomma tack vare våra starka varumärken. Goda möjligheter har vi bland annat inom försäljning och marknadsföring och när det gäller att optimera hela värdekedjan”, säger Karsten Slotte.
Personalförändringar
För att ta fram de nya verksamhetsmodellerna och för att undgå funktioner som överlappar varandra beräknas antalet anställda inom koncernen behöva minskas med cirka 250. Sedvanliga MBL-förhandlingar kommer att inledas med berörda fackförbund avseende konsekvenserna av förändringen.
”Detta är beklagligt och det har inte varit ett lätt beslut. Det är medarbetarna som gör Fazer och därför känns personalminskningarna extra svåra. Vi är dock tvungna att bryta upp vårt gamla system med divisioner, för att kunna bygga ett väl fungerande och flexibelt företag för framtiden”, säger Karsten Slotte.
Personalminskningarna gäller endast tjänstemän. MBL-förhandlingarna föranledda av omorganisationen gäller inte arbetare vid bagerierna eller restaurangerna.
De nya verksamhetsmodellerna och omorganisationen effektiviserar verksamheten och gör det möjligt att nyttja synergierna mellan verksamheterna fullt ut. Detta beräknas innebära kostnadsbesparingar på cirka 25 miljoner euro (cirka 250 miljoner kronor) fram till mitten av 2011.
”Vi vill kunna vara föregångare även i fortsättningen. Vi förnyar nu, så att vi i framtiden kan ge ännu bättre service till våra kunder och till konsumenterna.”, säger Karsten Slotte.
Se alla inom temat här
Senaste i Mötesnytt
Öijared Resort Västergötland
Konferenspärlor Istället för trängsel och stress, kunde kollegorna på Philips i Göteborg njuta av vilsam natur, effektiva möten och en känsla av gemenskap på bekvämt avstånd från stadens brus. – Vi har faktiskt fått mer värde för pengarna här, säger konferensarrangör Torbjörn Luther.