Robot servar gästerna på Clarion Hotel Amaranten - | Konferensvärlden
Clarion Hotel Amaranten är först i världen med att låta en robot serva gästerna i hotellrummet.
Mötesnytt > Robot servar gästerna på Clarion Hotel Amaranten

Robot servar gästerna på Clarion Hotel Amaranten

Mötestrender Clarion Hotel Amaranten är först i världen med att låta en robot serva gästerna i hotellrummet. Hotellet har investerat i en röststyrd robotassistent, Amazon Echo, även kallad Alexa. Den nya roboten gör det möjligt för hotellgästen att på ett nytt sätt söka information och få hjälp med uppgifter i rummet. Med röstkommandon kan gästen exempelvis spela upp sin favoritlåt från Adele, släcka lamporna från sängen samt ställa frågor som Alexa svarar på genom att söka svaret på internet.

25 augusti 2016,

Clarion Hotel Amaranten har som första hotell i världen installerat den röststyrda robotassistenten Alexa där man tillsammans med företaget EdgeDNA har skapat hotellspecifika funktioner. Installationen är ett första led i en spännande utveckling där hotellgästen ska kunna få hjälp med enklare hotelltjänster samt omvärldsinformation endast genom att tala rakt ut i rummet. Bland de tjänster som Alexa idag kan hjälpa hotellgästen med finns bland annat väckning, väderrapport, öppettider för hotellet samt bokning av taxi. Genom att installera Alexa kan Clarion ta bort informationsbroschyren på rummet då man istället kan få all information direkt ifrån Alexa, något som är unikt idag.

Clarion Hotel Amaranten är först ut med den nya tekniken

Clarion tror mycket på rösttjänsten och med installationen på Clarion Hotel Amaranten är hotellet först ut med att testa tekniken. Initialt fungerar tjänsten främst för informationssökning men på sikt vill Clarion utöka tjänsten så att fler delar på hotellet ska gå att manövrera med rösten. Tanken är att det mesta ska gå att göra via Alexa, så som att beställa room service, sköta belysningen i rummet, samt andra tekniska funktioner som underlättar för gästen.

- Jag är superstolt över att Clarion introducerar ett så fantastiskt kul koncept. Mig veterligen så är vi först i hotellvärlden med denna lösning. Det ska bli enormt kul att följa mottagandet från våra hotellgäster. Och detta är bara ett första steg i något betydligt större, säger Henrik Berghult, Senior Vice President, Clarion Hotel.

Ett positivt mottagande

Sedan installationen på Clarion Hotel Amaranten och mottagandet varit positivt bland de gäster som provat tjänsten.

- Än så länge har vi installerat Alexa i en av våra sviter som ett prov. Gästernas omdömen har varit mycket positiva och vi ser därför detta som ett första steg i vår satsning på denna typ av teknik, säger Erica Lund, Hotelldirektör Clarion Hotel Amaranten.

Läs mer om Clarion Hotel Amaranten på Konferensguiden.se och få kostnadsfri hjälp att boka din konferens eller kickoff här.



Se alla inom temat här

Senaste i Mötesnytt


Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.