Coworking på stark frammarsch - | Konferensvärlden
Tändstickspalatset
Tändstickspalatset
The Park
The Park
The Park
Reportage > Coworking på stark frammarsch

Coworking på stark frammarsch

Mötestrender Är dagarna räknade för det traditionella kontoret med personligt skrivbord och arbetstid 9–17? Med dagens teknik kan jobbet lika väl utföras hemma, på resan eller på fiket. Eller varför inte tillsammans med likasinnade på ett kreativt kontor man själv väljer att hyra in sig på. För många är coworking både en smidig och omtyckt lösning.

Mia Wibacke Bornberger

12 november 2019, uppdaterad: 12 november 2019

I den nya så kallade gig-ekonomin har kortare anställningar och en större rörlighet tagit ett stadigt grepp om arbetsmarknaden och ska man tro prognosmakarna lär trenden hålla i sig. Små och stora företag blir allt mer beroende av flexibilitet och här har marknaden inte varit sen med att svara upp till önskemålen. Coworkingplatserna skjuter just nu upp som svampar ur jorden.

 Anette Gustafsson arbetar som förändringsledare på Arbetsförmedlingen och har tidigare ansvarat för flera stora projekt inom arbetsplatsutveckling, så som SJ och Fortum. Hon ser framväxten av coworking som en del i en genomgripande förändring i sättet att arbeta. ”Gigare” rör sig bort från den traditionella arbetsplatsen som en fast geografisk punkt.

– Arbete är något man utför och det behöver inte vara på en fast plats. Enligt den devisen har företag som Microsoft arbetat länge, och där är resten av samhället idag. Vi har till exempel en helt ny generation ”digitala nomader”, som distansarbetar runt om i världen. De är ofta medlemmar hos någon av de internationella coworkingkedjorna, berättar Anette Gustafsson. 

Lukrativ marknad

Enligt en färsk sammanställning som tidningen Fastighetsvärlden gjort, har de 20 största aktörerna inom coworking ökat sin ”kontorsyta” i Stockholmsområdet med 57 procent de två senaste åren. Tillsammans breder de nu ut sig över 221 000 kvadratmeter, en ökning med 40 000 kvadratmeter på ett år. Bland de största aktörerna syns bland annat Convendum, Epicenter, The Park samt den amerikanska coworkingjätten WeWork, som nyligen etablerade sig i affärskvarteret Urban Escape i centrala Stockholm. Att det är en lukrativ marknad råder det alltså ingen tvekan om. Även fastighetsjättar som Vasakronan och Klövern har insett potentialen och hakat på med egna nya kontorshotell, konstaterar Fastighetsvärlden.

En grundförutsättning för den här utvecklingen är naturligtvis it-tekniken, men enligt Anette Gustafsson finns det också en rad andra bidragande faktorer där flexibilitet och ekonomi är avgörande. Förtroendearbetstid, det vill säga att äga sin egen tid, är för många ovärderligt och gör det lättare att få till en balans mellan privat- och arbetsliv.

– Samtidigt har människor också behov av att träffas. Vi är sociala varelser och får dopaminkickar av att utbyta tankar och idéer. På så sätt blir vi även mer innovativa och för att kunna utvecklas själva behöver vi input. Allt det kan du få på ett modernt aktivitetsbaserat kontor eller ett coworking space som är skapat för att människor ska mötas på ett naturligt sätt, säger Anette Gustafsson och fortsätter:

– Coworkingplatser har ofta en anställd ”comunity manager” eller ”mood manager” som är eventansvarig och skapar tillfällen för nätverkande och samhörighet. Dessutom satsar man ofta på cool ”instagramvänlig” inredning, vilket stödjer medlemmarnas varumärke.

Vart tredje skrivbord står oanvänt

Även myndigheter har förstått detta och moderniserar sina kontor, dels för att kunna behålla och attrahera talanger, dels för att nyttja kontorsytorna på ett optimalt sätt och på så sätt sänka kontorshyran. Anette Gustafsson hänvisar till siffror som visar att så mycket som vart tredje skrivbord på ett traditionellt kontor ofta står oanvänt, eftersom många jobbar på distans eller sitter i möten.

Många företag ställer därför om till ett aktivitetsbaserat kontor för att bättre stödja moderna flexibla arbetssätt.

– Företag har en press på sig att ha den senaste tekniken, göra livet enklare för sina anställda, bli mer attraktiva som arbetsgivare och hitta lösningar som gör det möjligt att arbeta hemifrån någon dag i veckan. Dessutom är ju distansarbete bättre för klimatet.

”Service är vårt signum”

När coworkingplatserna blir allt fler ökar också konkurrensen dem emellan. Ett sätt att sticka ut i mängden kan vara att nischa sig. Hos Tändstickspalatset har grundaren och vd:n Lena Werner berett plats för kontor, men också för en exklusiv medlemsklubb som erbjuder det lilla extra. 

Ni sitter i Ivar Kreugers vackra ”Tändstickspalats” i centrala Stockholm – en plats med något annorlunda förutsättningar. 

– Ja, det är verkligen en ynnest att befinna sig i den här miljön och få ta del av husets spännande historia. Byggnaden är k-märkt vilket innebär ett stort ansvar och vi är väldigt måna om inventarier och inredning. 

– Men det är heller inget museum. Vi har till exempel låtit restaurera och klä om möblerna och använder dem i verksamheten. Det är fantastiskt att vi kan ta med den skatten in i 2000-talet. 

Du har beskrivit ert kontorshotell som en plats att växa på i stillhet. Förklara?

– Vi har byggt upp en verksamhet där fokus ligger på service och värdskap. När våra gäster kommer in genom dörren ska de känna wow, här blir jag väl omhändertagen. En plats att växa på i stillhet där atmosfären är behaglig och exklusiv med ett slags klubbkänsla. Vi är nog lite svåra att sätta en stämpel på. Coworking ja, på sätt och vis. Kontorshotell ja, på sätt och vis.

Och vad kan den servicen bestå av?

– I princip vad som helst, allt du behöver hjälp med. Vi erbjuder sekreterarservice, kommer med förslag på utflykter eller restauranger, arrangerar middagar på plats, hanterar gästernas mail och möten med mera. Det handlar mycket om synlighet, att finnas tillgänglig. Sedan ingår frukost varje dag i vårt härliga lantkök, du har tillgång till gym, vår health club och kan hyra festvåning och hörsal om du vill ta emot gäster. Ett omtyckt inslag är när medlemmarna själva bjuder in varandra till olika föreläsningar. Vid senaste valet hade vi valdebatter då en medlem i sin profession bevakade valet.

Nätverka, knyta kontakter och socialisera är för många det centrala med just ett kontorshotell. Ni lägger tyngdpunkten på andra områden. 

– Vi har medvetet valt en annan framtoning, hos oss ska det inte upplevas som att du är på ett event, utan på en arbetsplats med all tänkbar komfort. Merparten av våra medlemmar har kommit en bit in i karriären och efterfrågar och önskar sig kanske lite andra saker, nätverket har de oftast redan hunnit skaffa sig.

”Coworking är framtiden”

Det började med en reklambyrå, vars ägare i början av 00-talet kom på idén att dela sitt lite överdimensionerade kontor med vänner och affärsbekanta. I dag har den aktivitetsbaserade coworkingaktören The Park i Stockholm ett stort antal medlemmar och man fortsätter att växa. KonferensVärlden har träffat vd:n Madeleine Rudefors.

The Park finns på inte mindre än tre adresser i centrala Stockholm och ni är i full färd med att bygga ut lokalerna på Södermalmskontoret med ytterligare 3 000 kvadratmeter. Beskriv er verksamhet.

– Vi har högt i tak och hjärtat i centrum och erbjuder en miljö där det uppstår spännande samarbeten. Här kan man hitta både sin nästa leverantör och vänner för livet. Samtidigt är allt nätverkande naturligtvis frivilligt, liksom de andra aktiviteterna vi erbjuder, som exempelvis fredagsfrukost, yoga och pingisturneringar. Vi förmedlar gärna kontakter mellan medlemmar, men vi tvingar det aldrig på någon.

Kan jag som utomstående arrangera ett frukostmöte för mitt företag hos er?

– Absolut. Vi har workshops och nätverksträffar som vi arrangerar för våra medlemmar men välkomnar även externa företag som vill konferera i en kreativ startup-miljö. Dessutom är vår restaurang öppen för alla, och vill man prova på coworkinglivet kan man lösa dagspass och få tillgång till alla bekvämligheter.  

Hur ser ett medlemskap ut?

– Vi har fyra varianter och det som främst skiljer dem åt är var man och hur man vill sitta. Sedan har alla medlemmar tillgång till våra gemensamma ytor, frukostar, inspirationsföreläsningar, posthantering, reception och möteslokaler. Som arbetsplats kan man sedan välja mellan lounge, lite mer avskilt, egen fast plats eller kontor. De flesta här väljer att sitta i öppet landskap.

Vilken är den typiske The Park-medlemmen?

– Här sitter den typiske startup-entreprenörer men också företag av en helt annan karaktär, som etablerade storbolag, vilka uppskattar den levande miljön. Man attraheras av framåtandan och att flytta kontoret till coworkingplatser kan också vara ett sätt för ett företag att locka till sig talanger. Dessutom är hyreskontrakten korta, vilket ger en frihet att växa eller minska verksamheten vid behov. Sedan behöver man ju inte själv ta hand om hygienfaktorer som posthantering, kaffemaskiner eller styra upp julfesten. Jag tror fullt och fast att det är så här det kommer se ut i framtiden.

Taggar/Etiketter
Arbetsliv  Cowork  Design  Inredning  Konferens  Miljö  Stockholm  


Se alla inom temat här

Senaste i Reportage


Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

Teatergatan 19, 411 35 Göteborg

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Lindau artist & talare | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.