Entreprenören och ambassadören – Johanna Lind Bagge - | Konferensvärlden
Johanna Lind Bagge
Johanna Lind Bagge
Foto: Magnus Ragnvid
Reportage > Entreprenören och ambassadören – Johanna Lind Bagge

Entreprenören och ambassadören – Johanna Lind Bagge

Nöje Tusen järn i elden, med ett leende på läpparna och ett mindset som är vänligt, ärligt och genomvarmt. KonferensVärlden möter Johanna Lind Bagge, skönhetsdrottningen som blev entreprenör, föreläsare och ambassadör för både djur och kvinnors hälsa. Hennes motto är att aldrig gå vilse i andras fotspår.

Text: Katarina Niss

19 maj 2025,

Med en internationell hudterapeutexamen från Cidesco, den högsta kvalifikationen inom skönhets- och spabranschen internationellt, har Johanna blivit en av Sveriges främsta rådgivare för branschen. Hennes delakt-ighet i att etablera många välkända hudvårdsmärken samt vidareutbildningen av hudterapeuter och spa-terapeuter i Sverige har gett henne högt renommé i branschen.

– När jag bestämde mig för att bli hudterapeut så var det ett ganska ovanligt yrke i Sverige och inte alls som det är idag. När jag vann Fröken Sverige 1993 satte jag yrket på kartan, konstaterar Johanna.

Uppväxten i en entreprenörsfamilj lade grunden för Johannas driv. Pappa Roland var uppfinnare och var den som tog fram den välbekanta simdynan med de vita konerna och Johanna lärde sig tidigt termer som produktutveckling och affärsmannaskap. Ett liv som företagare kändes naturligt. Med sin stora kärlek till djur och uppvuxen med sex hundar så ville hon egentligen bli veterinär. Men det blev aldrig så.

– Jag var för blödig helt enkelt. Jag klarade inte av detta med avlivning av sjuka djur. Vägen blev i stället att arbeta med välbefinnande och hälsa. Men djuren är med mig i mitt liv som något berikande och stärkande för hälsan, säger hon.

Hälsa och välmående är olika

Johanna beskriver hur hälsa är något väldigt individuellt och betyder olika för olika människor men som ofta går att finna i små vardagliga situationer.

– Det kan vara att sitta på en sten i skogen och njuta av naturen, gå till frissan, titta på en riktigt bra film. Allt det som får dig att må bra. Vi lever i en tid med höga prestationskrav och därför är det viktigt att prioritera välbefinnande. Det har jag haft med mig hela tiden, menar Johanna.

Efter framgången som Fröken Sverige var det plötsligt många som drog i henne, ställde krav på vad hon skulle göra, hur hon skulle se ut, vilken väg hon skulle gå. Det haglade reklamuppdrag och krav på att ställa upp på olika uppdrag.

– Jag kände bara: stopp! Det här är inte jag. Jag kan inte göra andra till viljes och tappa bort mig själv.  Det var som att gå vilse i andras fotspår och det ville jag inte. Jag behövde lyssna till mig själv och mitt inre för att må bra vilket jag också gjorde, säger hon.

När hon ställde upp i skönhetstävlingen var det aldrig allvarlig menat från hennes sida. Hon såg det som en kul grej att göra och var inte förberedd på att vinna eller att bli en offentlig person över en natt. Men vinsten innebar för henne att hon fick ett fönster att använda för att fokusera på välmående, hudvård, hälsa och blev ambassadör för non-smoking-generation. Hon pratade om att göra det man mår bra av än att göra det andra tycker att man ska göra och framhävde djurens betydelse för hälsan, vilket hon gör än idag.

Vilda västern i djungeln

Hennes gedigna och välmeriterade bakgrund som hudvårdsterapeut gör att hon idag utgör en viktig roll som kvalitetssäkrare av marknaden, en marknad som hon beskriver som en djungel.

– Skönhetsbranschen omsätter 21 miljarder i Sverige och ett tungt ansvar vilar på konsumenten. Det är lite vilda västern i skönhetsbranschen och svårt för konsumenterna att veta vad man ska tänka på när man gör sina val, oavsett om det är en spabehandling eller en produkt, allt ser ju fantastiskt ut. Det handlar om att utbilda och det är bland annat något jag föreläser kring, säger hon.

Föreläsare med passion

Johanna går att boka som föreläsare bland annat för att utbilda personal på spasalonger och hotell inom behandlingar och produkter men även i hur man säljer, ökar servicen, hur man läser av kunden och skapar en positiv helhetsupplevelse. Förutom ämnen som hälsa och välmående omfattar Johannas kompetens även på djur, där hon delar med sig av sina kunskaper som hundpsykolog och hundmassör, samt entreprenörskap.

– De ämnen jag föreläser kring är också min passion. Hälsa och välmående är viktiga frågor för folkhälsan och mitt liv uppvuxen i en entreprenörsfamilj har gett mig viktiga perspektiv att dela med mig av och det ligger mig varmt om hjärtat, avslutar Johanna.

Om Johanna:

  • Föreläser och skräddarsyr försäljningsutbildningar
  • Ambassadör för 1,6 miljoners klubben
  • Djurrättsambassadör som driver frågor för djurens rättigheter
  • Driver butik johannalindbagge.se med unika kläder, kaftaner, väskor och accessoarer
  • Arrangerar populära skräddarsydda event för kvinnor med tema inom välmående

Johanna föreläser om kvinnligt entreprenörskap, hälsa och djurens påverkan på en positiv hälsa samt skönhetsfrågor. Hon kan också bokas för scensamtal om skönhet och hälsa. Johanna efterfrågas ofta även för att tala om service och hur man maxar kundupplevelsen med små medel.

Boka Johanna som föreläsare:

info@johannalindbagge@gmail.com eller kontakta BokningsBolaget, bokning@bokningsbolaget.se

Taggar/Etiketter
Föreläsare  Skönhet & hälsa  


Se alla inom temat här

Senaste i Reportage


Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.