Marie lyfter och utvecklar VD-assistentens roll - | Konferensvärlden
Reportage > Marie lyfter och utvecklar VD-assistentens roll

Marie lyfter och utvecklar VD-assistentens roll

Jobbsmart Sydsvenska Industri- och Handelskammaren har under tio år byggt upp ett framgångsrikt nätverk för chefssekreterare och VD-assistenter. Nätverket är ensamma om att erbjuda en mer omfattande utbildning för den som vill förkovra sig och få en certifiering som Executive Business Assistant. KonferensVärlden har träffat initiativtagaren och grundaren, Marie Voss.

Text: Katarina Niss

14 november 2025,

Maries långa erfarenhet som VD-assistent och hennes strävan efter utveckling av yrkesrollen var en av anledningarna till att hon startade nätverket. Hon saknade ett matnyttigt yrkesnätverk för likasinnade och bestämde sig för att göra något åt saken. 

– Jag har verkligen förmånen att få arbeta med det jag älskar, jag har mitt drömyrke, men i rollen som VD-assistent är man ofta väldigt ensam och därför är nätverket så oerhört viktigt för medlemmarna och så även för mig, säger Marie. 

Hon beskriver hur rollen som VD-assistent innebär att representera hela företaget men samtidigt sakna tillhörighet och att ingå i ett team. Ofta innebär det att man får uppfinna hjulet själv och utan nätverk eller mentor så har du ingen att vända dig till om du hamnar i en situation du inte är rustad för.

– Rollen som VD-assistent är en underskattad roll som förtjänar att lyftas och att synliggöras. Vi arbetar bakom makteliten och behöver vara snabbfotade, pålästa, kunniga och kompetenta.  Det är bakom kulisserna allt händer, vi representerar VD:n och med det kommer ett stort ansvarstagande, menar Marie och påpekar att rollen ibland kräver att svara på mejl i VD:s namn utan att egentligen känna till tonaliteten, hur viktig mottagaren är och ärendets historik.

Yrkesnätverk och inte socialt nätverk

En av utmaningarna för många VD-assistenter är att prioritera tid för erfarenhetsutbyte, och nätverkande. En VD vill inte allt för sällan att VD-assistenten är på plats och Marie får ibland höra från medlemmar att det är svårt att vara borta från jobbet på arbetstid. 

– Vår kalender är ofta den som är sist att räkna med, men det måste få ta lite tid och det är viktigt för en VD att förstå vikten av att ingå i ett nätverk och låta det ta den tid som behövs. Vi försöker lägga nätverksträffar på eftermiddagar för att underlätta, men det här är ett yrkesnätverk och inte ett socialt nätverk. Därför ligger träffarna på arbetstid, säger hon.

Certifierad Executive Business Assistant

Marie är även initiativtagare till en certifieringsutbildning till Executive Assistant, som görs i samarbete med IHM Business School. Hennes ambition är tydlig med utbildningen. Kompetensutveckling är viktigt och när det saknades relevanta utbildningar för yrkesrollen så bestämde hon sig helt enkelt för att ta fram det själv.

– Jag upptäckte att det var svårt att hitta relevanta kurser för vår yrkesroll, förutom möjligen då en och annan excelkurs. Men vår roll är mer komplex än så. Vi behöver hela tiden ligga steget före och hålla oss upplysta, uppdaterade och insatta i många olika ämnen och uppgifter, säger hon.  

Hon skrev ner de olika uppgifter som hon gör under en arbetsdag, identifierade och paketerade dem i olika ämnesområden som kommunikation, presentation, organisation och marknadsföring. Utmaningen var att hitta en partner med möjlighet att skapa en utbildning med certifiering. Valet föll på IHM som tillsammans med Marie skapade en utbildning med fem moduler, med en egen mentor till alla under utbildningstiden vilket ytterligare stärker effekten av utbildningen. 

– Utbildningen ger en gedigen grund för den mångfacetterade rollen som VD-assistent och är ett led i visionen att stärka yrkesgruppen och faktiskt lyfta rollen till den nivå den förtjänar, säger hon. 

Idag finns även en fortsättningsutbildning för de som blivit certifierade. Den ligger en nivå högre och är en strategisk utbildning om fem moduler även den, där deltagarna ventilerar frågor, diskuterar förändringsarbete, omvärldsanalys, styrelsearbete, politik och AI. Visionen för nätverket är glasklar, nämligen att lyfta yrkesrollen till vad den förtjänar. 

– För det krävs att vi är uppdaterade och insatta. Om du ska göra ett bra jobb som VD-assistent, så måste du vara intresserad, insatt i omvärldsfrågor, politik och teknikutveckling. Till och med vara steget före din VD ibland, menar Marie.

Ny vd, nytt jobb

Efter nästan trettio års arbete under samma VD så har hon under sommaren fått en ny att lära känna och att förhålla sig till. Som många VD-assistenter skulle uttrycka det: ”ett helt nytt jobb” när man byter VD på företaget. 

Handelskammarens nye VD heter Johan Eklund och han tillträdde den 1 juni med uppdraget att vidareutveckla organisationen och möta framtidens utmaningar, säger hon och beskriver nödvändigheten i att följa med i de snabba stegen som det innebär när man byter chef. Hon ser med tillförsikt fram emot sitt ”nya” jobb. 

–  Arbetet som VD-assistent är utvecklande och i min yrkesroll är jag van vid förändringar och utmaningar. Jag är också stolt över nätverket som jag byggt upp med alla de fantastiska medlemmarna som blivit min tillhörighet och mitt team, avslutar hon.

Fakta

Sydsvenska Handelskammarens nätverk för VD-assistenter träffas ca 8 gånger per år ute på intressanta mötesplatser i kombination med digitala möten. Kostnaden för medlemskap i nätverket för år 2025 är 1290 kr per år (500 kr för endast digitala möten). I årsavgiften ingår samtliga möten, föreläsningar samt förtäring.

För VD-assistenter och liknande yrkesroller erbjuds också en mer omfattande utbildning till certifierad Executive Business Assistant. Utbildningen sker i samarbete med IHM Business School och speglar kraven för den mångfacetterade yrkesrollen som VD-assistent. Efter slutförd utbildning blir deltagaren certifierad som Executive Business Assistant.

Läs mer om utbildningarna här: 

www.handelskammaren.com/executive-business-assistant/



Se alla inom temat här

Senaste i Reportage


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.