Miljösmarta möten ger mersmak - | Konferensvärlden
Johanna Wessman Fresnel, Radisson Hotels
Johanna Wessman Fresnel, regional chef för möten och event på Radisson Hotel Group.
Radisson Hotel Group
Reportage > Miljösmarta möten ger mersmak

Miljösmarta möten ger mersmak

Hållbarhet & Miljö Koldioxidneutrala konferenser är redan ett faktum för hotellkedjan Radisson Hotel Group. Nästa steg för en renare värld är ett kraftigt reducerat vattenavtryck fram till 2025.
– Vi investerar i framtiden och ser det som en styrka att kunna skapa fantastiska möten för våra gäster där hållbarhet är en naturlig del av upplevelsen, säger Johanna Wessman Fresnel, regional chef för möten och event på Radisson Hotel Group.

Text: Mia Bornberger

21 april 2022,

Den globala hotellkedjan Radisson Hotel Group med 1 600 hotell värld-en över fortsätter att satsa på hållbarhet. För att använda ett numera känt politiskt begrepp så vänder man på varje sten för att minimera de klimatavtryck verksamheten genererar. Strategin är en del i programmet ”Respons-ible Business”, som innefattar tre områden: människan, samhället och vår planet. 

För varje möte klimatkompenserar Radisson koldioxidavtrycket och det gäller samtliga hotell som ingår i kedjan. Engagemanget handlar dock inte bara om faktiska utsläpp utan syftar även till att bidra till en social positiv inverkan.

– Vi stödjer till exempel projekt för att undvika avskogning i Sydamerika och vi deltar i vindkraftssatsningar i Indien. Allt detta är kopplat till FN:s hållbarhetsmål och insatser sker i både små och stora sammanhang. Sedan oktober förra året har vi också tagit det här initiativet ett steg längre och fördubblat våra ansträngningar och kan nu erbjuda koldioxidnegativa möten, säger
Johanna Wessman Fresnel.

Radissons övergripande mål syftar till att minska kedjans koldioxid- och vattenavtryck med så mycket som en tredjedel fram till 2025. Samtliga hotell i norden har redan grön el, och Radissons egna hotell i Europa ska ha grön el senast 2025. Hotellkedjan har även minskat användningen av plast med hela 500 ton genom olika initiativ sedan 2019.

– Vi ser det här som en mycket viktig investering i vår framtid och det rör allt ifrån hur verksamheten utformas till urval av produkter till våra menyer med en större andel ekologiska val, samt minskning av matsvinnet genom samarbete med ”To Good to Go”, säger Johanna Wessman Fresnel och fortsätter: 

Nyligen skrev vi även ett avtal med ledande aktörer inom snabbladdning (Allego) för elbilar vid våra anläggningar, kort sagt: våra hållbarhetsmål genomsyrar allt.

Minskad vattenförbrukning

Under 2019, som var det senaste normalåret, minskade Radisson sin vattenförbrukning med två procent. Det kan låta lite, men sett ur ett globalt perspektiv gör det stor skillnad.

– Vi har sedan många år ett samarbete med ”Just a Drop”, vilket innebär att för varje extra dag våra gäster väljer att använda sin handduk igen, så donerar vi medel för att finansiera projekt som att gräva brunnar, installera pumpar och implementera sanitetsverktyg i bland annat Indien, Kenya och Peru.

Green housekeeping

Ett annat initiativ för att minska klimatpåverkan är det Radisson kallar för ”Green housekeeping”, vilket är ett globalt initiativ, dock inte implementerat i Sverige ännu. Det innebär att gästen kan välja bort en eller flera städningar av rummet, vilket sparar både naturresurser, vatten och energi, speciellt i mycket utsatta länder, menar Johanna Wessman Fresnel.

– Vi försöker alltid jobba med att involvera våra kunder och om flera gäster väljer ”Just a Drop” eller ”Green housekeeping” så har det effekt, vi är ju en global hotellkedja. Mycket handlar om att underlätta för kunden att medvetet välja hållbara möten och övernattningar, och när hela hotell- och konferensnäringen verkar för de här gemensamma målen skapas fantastiska förutsättningar för klimatsmarta möten. Utan att kvaliteten på upplevelsen påverkas. 

Taggar/Etiketter
Miljö  Radisson Hotel Group  


Se alla inom temat här

Senaste i Reportage


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Få vårt nyhetsbrev

Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta oss!

Telefon: 08-506 285 00 | 020-10 00 59

Adress: Industrivägen 1, 171 48 Solna

E-post: info@bokningsbolaget.se

www.bokningsbolaget.se


Medverkan och annonsering

Läs mer om de exponeringspaket som vi erbjuder företag inom möten, event och konferens.

Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.