Storytelling inom mötesbranschen - | Konferensvärlden
The Steam Hotel
Hotel Pigalle
Nicklas Fälldin, konceptutvecklare och projektledare på Spik Studios.
Downtown Camper by Scandic
Downtown Camper by Scandic
Downtown Camper by Scandic
Erik Nissen Johansen, grundare av och kreativ ledare för konceptbyrån Stylt Trampoli.
Reportage > Storytelling inom mötesbranschen

Storytelling inom mötesbranschen

Mötestrender Identitet, personlig profil, storytelling – kärt barn har många namn. Vi har tagit pulsen på två välmeriterade konceptutvecklare som skapar attraktiva mötesplatser med ett syfte.

Mia Bornberger

17 oktober 2018,

Litet kontor med storslagna projekt

Med namn som The Steam Hotel och Hotel Pigalle på meritlistan befinner sig Spik Studios i hotelldesignens finrum. Och den Göteborgsbaserade byrån arbetar som så många andra med storytelling, men med en lite annan vinkel: mindre prat och mer verkstad.

När det gäller traditionell storytelling skapar man en historia kring en produkt, företag eller plats och låter den bygga och förstärka varumärket. Vi utgår i stället ifrån vad gästerna vill ha, det vill säga ett unikt boende, mat i världsklass och en utmärkt service och med de ingredienserna formas upplägget efter vår kunds önskemål och förväntningar, säger Nicklas Fälldin, konceptutvecklare och projektledare på Spik Studios.

Byrån består av en liten och tajt organisation med mångårig erfarenhet och mycket god branschkännedom om hur upplevelseindustrin fungerar. På kontoret på Drottninggatan i centrala Göteborg ritas främst hotell och restauranger, men också spa, kontor, privata hem och emellanåt även hela kvarter för kunder som exempelvis Vasakronan och Wallenstam. Företaget drivs av en handfull hängivna formgivare och konceptutvecklare och personalstyrkan är precis så stor som man vill ha den – varken fler eller färre.

– Vi vill fortsätta att vara små och snabba i fötterna, det gör det smidigt för kunderna, och våra medarbetare blir mer engagerade i sina respektive projekt. Vi är alltid med hela vägen och ritar, köper in material, levererar och färdigställer. Från första pitchen till att de sista tavlorna hängs på plats, säger Nicklas Fälldin.

Elverk blev storverk

Ett av designbyråns uppmärksammade projekt är det 18 våningar höga The Steam Hotel i Västerås, som invigdes för drygt ett år sedan och som ägs och förvaltas av ESS-gruppen. Hotellet är inrymt i stadens gamla ångkraftverk intill Mälaren och delar vägg med äventyrsbadet Kokpunkten. Innanför de röda tegelväggarna samsas ursprungsdetaljer som tunga metallbalkar och nötta elskåp med sammetslena soffor, långa böljande gardiner och behagliga färgval.

– Vi hämtade inspirationen till konceptet direkt från den faktiska hårda byggnaden och adderade en stor portion romantik. Ledstjärnan genom det projektet var industriromantik.

Men enbart en ”cool” inredning gör inte att ett hotell eller en restaurang automatiskt fylls med folk, menar Nicklas Fälldin. Miljön måste ha ett innehåll, annars faller det platt.

– Helheten är central när vi skapar det vi kallar en destination och det gäller att göra sin hemläxa innan man börjar: Vad kräver just den platsen, vad kommer gästerna att efterfråga, vad går att åstadkomma inom ramen för budgeten, hur ser vi på konceptet om fem, sex år? Det gäller också att ha fötterna på jorden och inte hitta på alltför galna grejer samtidigt som fantasin måste flöda. Och det ska vara hanterbart och fungera rent praktiskt – när man väl börjat bygga är det för sent.

Flera platser i en

En annan av Spik Studios skapelser är Zamenhof vid Esperantoplatsen i Göteborg, tre vitt skilda upplevelser, matinriktningar och miljöer under ett och samma tak. Krogkonceptet är uppkallat efter den polske språkforskaren Ludwig Zamenhof som uppfann språket esperanto. Hans vision var att med ett internationellt skulle många konflikter kunna undvikas. Även om det inte är uttalat avspeglas den visionen i det Berlin-inspirerade Zamenhof, som rymmer såväl kafé och restauranger som asiatisk bowlbar och hörnor med arkadspel och barbeque.

– I just det området finns en publik som efterfrågar den typen av miljöer. Vi har fyllt destinationen med flera starka besöksanledningar, det finns inget liknande i Göteborg. Och vi har lanserat termen ”All-day dining” vilket innebär att det alltid ska finnas något att äta, inte bara kaffe och bullar utan också mellanrätter och varm mat, säger Nicklas Fälldin.

På Hotel Pigalle i Göteborg är konferensrummet ”Bibliothèque” konstruerat som ett vardagsrum och kök i en öppen planlösning. Varifrån har ni hämtat den idén?

– I bland behöver man vrida och vända lite på den här konferensvärlden och gärna ligga steget före. Det är tuff konkurrens och då måste man mejsla ut styrkorna och förstärka dem. Hotel Pigalle har duktiga kockar i huset och varför inte låta dem bli en del av upplevelsen? Det är både aptitligt och hemtrevligt om kocken står och tillagar lunchen medan man sitter och konfererar.

Framtiden ser ljus ut för Spik Studios som i sin orderbok också kan konstatera allt fler förfrågningar från utlandet, som projekt i London, Paris, Köpenhamn och Prag. Men även om man affärsmässigt växlar upp förblir företaget småskaligt, lovar Nicklas Fälldin.

– Vi kommer att fortsätta på samma linje och vurma för våra projekt, som vart och ett står oss väldigt nära.

Spik Studios

Grundat: År 2010.
Gör: Konceptutvecklare.
Baserat i: Göteborg.
Antal anställda: Nio.
Projekt i urval: The Steam Hotel, Zamenhof, Hus 57 Hotell, Box Hotel och Clarion Hotel Posts barer och restaurang.
Mer info: spikstudios.com

”Vi skapar drömmar och förverkligar dem”

Erik Nissen Johansen, grundare av och kreativ ledare för konceptbyrån Stylt Trampoli, har designat hotell och restauranger världen över. Här berättar han varför stories säljer.

Du grundade Stylt Trampoli redan 1991, ett företag som blivit synonymt med storytelling. Varför bygger man en historia – fiktiv eller verklig – kring en destination?

– Det handlar om identitet, att få människors hjärtan att klappa lite extra för just ditt hotell eller restaurang. En unik story är grunden och ju tydligare konceptet är desto lättare är det att förstå och ta till sig. Storyn i sig kan spinna runt många olika saker: en känd krögare, en historisk byggnad eller en myt om platsen man befinner sig på.

Er vd Magnus Rösman arbetade tidigare som filmregissör och har bland annat regisserat Icas reklamfilmer. Hans bakgrund måste vara en stor tillgång?

– Ja, han är verkligen ett proffs på gestaltning och jag jämför oss ofta med filmindustrin i sättet att arbeta. Vi målar upp bilder och skapar upplevelser. Och det måste finnas ett färdigt manus innan man börjar filma. I vårt fall: först skapar vi storyn, sedan bygger vi.

Det pratas mycket om individualisering, att sticka ut ur mängden.

– Alla stora hotellkedjor har idag en mer stand alone-känsla på agendan. Ett exempel på lyckad differentiering är nya Downtown Camper by Scandic i Stockholm. Alla gillar ju inte mintchoklad, så varför låta alla Scandic-hotell smaka precis likadant? Efter en sådan omdaning når man ut till fler målgrupper.

Hur ser du på framtiden för hotellnäringen?

– Min framtidstro är ljus. Och om vi kan bli ännu bättre på att marknadsföra Skandinaviens fantastiska natur så kan det bli vår främsta tillgång. Sedan är man som konceptbyrå aldrig bättre än sitt sista uppdrag – det gäller att hela tiden vara på tårna och leverera på topp.

Ni har format konceptet och inrett det spännande Niehku Mountain Villa vid Riksgränsen. Berätta.

– Anläggning har en femstjärnig standardnivå på komfort och design och otroligt häftig helikopterskidåkning. Genom att kombinera magiska naturupplevelser med ett exklusivt boende och gastronomi har destinationen getts något utöver det vanliga, en stark sense of persona. Storytelling på högsta nivå – bokstavligt talat!

Stylt Trampoli

Grundat: År 1991.
Gör: Konceptutveckling, interiörarkitektur och branding.
Baserat i: Göteborg.
Antal anställda: 30.
Projekt i urval: ANDAZ Hyatt Dubai, 25h Hotel Düsseldorf, Downtown Camper by Scandic Stockholm och LEGO House Billund.
Mer info: www.stylt.se



Sök igen

Senaste i Reportage


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

1
Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

Teatergatan 19, 411 35 Göteborg

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.
1