Hållbarhet lönar sig - | Konferensvärlden
Foto: Linus Hallgren
Eva Camél Fuglseth, vd för Destination Sigtuna.
Reportage > Hållbarhet lönar sig

Hållbarhet lönar sig

Mötestrender I hotelltäta Sigtuna kommun norr om Stockholm har besöksnäringen gjort gemensam sak och lagt konkurrensen åt sidan. I stället strävar man mot samma mål – en stark och hållbar turistdestination. Och det har gett utdelning. Antalet hotellnätter ökar stadigt, samtidigt som utsläppen minskar.

Text: Mia Bornberger

5 mars 2018, uppdaterad: 5 mars 2018

Småstadsidyllen Sigtuna – hemkommun för Arlanda flygplats – är Sveriges fjärde största hotelldestination. 2016 omsatte besöksnäringen i kommunen över 41 miljarder kronor, flygplatsen inkluderad. För att slå vakt om och utveckla detta oerhört viktiga ekonomiska ben, bildades redan 1992 bolaget Destination Sigtuna, som ägs och drivs gemensamt av kommun och näringsliv, och vars mål är att locka fler besökare till kommunen.

Men hur många positiva effekter turismen än har, går det inte att bortse från att den också medför en belastning på miljön och klimatet. Så för snart tio år sedan började Destination Sigtuna arbeta på ett helt nytt sätt.

– Man ville positionera Sigtuna som en hållbar destination och man skulle göra det tillsammans. Hållbarheten blev en gemensam plattform för hotell- och konferensanläggningarna, oavsett deras olika storlek och kundgrupp och visionen var och är enkel: tillsammans gör vi skillnad. Och vi ser att antalet gästnätter ökar samtidigt som anläggningarna blir klimatsmartare, vilket vi är oerhört glada för, säger Eva Camél Fuglseth, sedan ett år tillbaka vd för Destination Sigtuna.

En bikupa åt alla

Inom ramen för hållbarhetsåtagandet enas de 13 företag som anslutit sig (däribland Rosersberg Slottshotell, Sigtuna Stadshotell och Wenngarn) kring hur man ska förhålla sig till miljö, mat och samhälle. Det handlar om högt och lågt, stort som smått. Gruppen har bland annat kommit överens om att bara använda fairtrade-produkter och servera ekologisk mjölk och ekologiskt kaffe. Alla anläggningar har också en egen bikupa för att bidra till den biologiska mångfalden. Kuporna ger en sammanlagd skörd på cirka 500 kilo lokalt odlad honung per år.

– Samarbetet rör även mer abstrakta parametrar som arbetsformer och att man delar med sig kunskapsmässigt. Alltihop är samlat kring viljan att bygga en bättre miljö och en kraftfull marknadsföring runt destinationen Sigtuna, konstaterar Eva Camél Fuglseth.

Gröna åtgärder

Stommen i miljöarbetet är de årliga beräkningar av koldioxidutsläpp som görs på varje enskild anläggning. Drivkraften har hela tiden varit att få ner de egna utsläppen baserat på uppvärmning, tjänsteresor och tvätt. De senaste åren har man också mätt utsläppen från maten, uppdelat på fisk, fågel och rött kött. Andra konkreta åtgärder är gratis laddplatser för elbilar och att man enkom beställer miljövänliga taxibilar åt gästerna.

– Mätningarna har varit en ögonöppnare och skyndat på satsningar med exempelvis bergvärme. Våra hotell har ställt höga krav, det har gett ringar på vattnet och till och med fått leverantörer att byta elavtal.

Mellan 2010 och 2016 klimatkompenserade Destination Sigtuna genom trädplantering i Malawi och sedan i somras stöttas initiativet Fly Green Fund, som arbetar med att driva på utvecklingen av biobränsle för flyget.

– Fly Green Fund är någonting helt nytt. Vi har en naturlig koppling till Arlanda och är beroende av flyget och beslöt därför att kroka arm med Swedavia i det här projektet. Och vi utmanar andra destinationer att ta samma steg. Utöver pengarna som vi placerar i fonden har vi också tagit fram material till våra hotell- och konferensanläggningar, där vi uppmuntrar och uppmanar besökare och gäster att kompensera sina flygresor genom bidrag till Fly Green Fund.

I världstoppen

Destination Sigtunas målmedvetenhet har även rönt internationell uppmärksamhet. Kommunen har flera gånger under de senaste åren kvalat in på listan över världens 100 mest hållbara resmål.

– Destinationsbolaget är visserligen paraplyet, den enande kraften bakom utvecklingen, men merparten av det här fantastiska arbetet görs ute på
hotell- och konferensanläggningarna. Och responsen från våra besökare är väldigt positiv. Intresset för miljön, hållbarhet och klimatkompensation engagerar och ökar hela tiden. Det blir en allt viktigare del av verksamheten, inte minst för företagen när de ska boka konferenser – en sund miljöprofil är attraktivt.

2019 ska samarbetsavtalet förnyas. Vad blir nästa steg i utvecklingen?

– Maten är en angelägen fråga, det är en av de största miljöbovarna inom både hotellnäringen och i samhället i stort. Produktionen kräver otroligt mycket energi i form av el, vatten, transporter. Vi arbetar redan aktivt med att minska svinnet och kommer nu diskutera hur vi kan bli ännu bättre, med fler vegetariska alternativ och närproducerat i ännu högre grad,
säger Eva Camél Fuglseth.

– Och vi landar åter i vår gemensamma vision: tillsammans gör vi skillnad.

Se alla mötesplatser i Sigtuna - läs mer och boka på Konferensguiden.se!



Sök igen

Senaste i Reportage


Erbjudanden

Till alla erbjudanden »

Utvald underhållning

Till fler underhållare »

Få vårt nyhetsbrev

1
Snabb söktjänst och kostnadsfri bokningshjälp med allt för konferenser, möten och event.

Kontakta Compro Möten & Event!

Telefon: 08-459 24 00

Adress: Industrivägen 10 A, 171 48 Solna

Teatergatan 19, 411 35 Göteborg

E-post: info@compro.se

www.compro.se


Allt inom möten och konferens

Konferensguiden | KonferensVärlden | Kickoff | Lindau artist & talare | Svensk Mötesdesign | HotellBoka | Festplatsen
Få konferensoffert redan idag!  Följ oss på Facebook
Följ oss på Facebook så får du uppdateringar om nyheter och erbjudanden.
1